Civil beredskap skapas av och omfattar alla invånare i Västra Götaland. Därför behöver länets aktörer analysera kvinnors och flickors, mäns och pojkars behov, livsvillkor och förutsättningar i sitt arbete. Kunskapen behöver sedan omsättas i rutiner, organisering, planering och utförande så att alla är delaktiga i beredskapen och har likvärdiga möjligheter till skydd. Detta metodmaterial kommer att fokusera på gruppen kvinnor och flickor.
Kön har betydelse för hur kris och krig påverkar befolkningen i Västra Götaland. Men det finns andra livsvillkor som är lika viktiga att beakta för en jämställd och jämlik civil beredskap. Det kan till exempel handla om funktionsförmåga, ålder, ekonomisk situation eller språkförmåga.
Nu ska din organisation påbörja ett utvecklingsarbete. Innan arbetet börjar är det bra att känna till om det finns några specifika strukturer och processer kopplat till sakfrågan eller verksamheten som ni behöver ta hänsyn till.
Exempel på dessa inom civil beredskap är:
Utvecklingsarbete utifrån strategin ”Jämställt Västra Götaland 2024–2027” handlar om att integrera jämställdhet i din organisations ordinarie verksamhet. Arbetet bör inte drivas och bäras ensamt av den funktion i organisationen som är sakkunnig inom jämställdhet. Det ska inte vara en sidofråga som kan prioriteras ned eller tas bort. Därför behöver jämställdhetsarbetet vara integrerat i ordinarie styr- och ledningssystem.
Vi har samlat metodstöd för målet ”Kvinnors och flickors behov, livsvillkor och förutsättningar ska beaktas i högre utsträckning i uppbyggnaden av och deltagande i den civila beredskapen” och vad det innehåller.
Organisationer har olika förutsättningar i sitt arbete med jämställdhetsintegrering utifrån exempelvis storlek, resurser och kärnuppdrag. I stödet är det fritt fram att göra urval, anpassa och genomföra de delar i ert utvecklingsarbete ni anser mest prioriterade och realistiska.
Du kan använda metodstödet för att arbeta både i organisationen som helhet och i en avgränsad verksamhet inom organisationen.
I metodstödet hänvisar texten ofta till ordet ”organisation”. Du kan byta ut ordet ”organisation” till ordet ”verksamhet” i de fall du använder metodstödet i en avgränsad verksamhet inom en organisation.
Börja med att läsa in dig på de problem som skrivs fram i strategin. Undersök sedan vilka ojämställdhetsproblem i befolkningen som är relevanta för din organisation och de verksamhetsutmaningar ni har. Ta vara på erfarenheter från tidigare jämställdhetsarbete och kompetens som finns i organisationen. Använd dig av kunskap om ojämställdhetsproblem som är kända sedan tidigare.
Exempel på problemområden på befolkningsnivå:
Tips på material som ger stöd i kartläggning av ojämställdhetsproblem:
Exempel på verksamhetsutmaningar:
Ta gärna del av forskning och rapporter för att fördjupa kunskapen om problemen.
Sammanställ befintlig könsuppdelad statistik från er organisation och andra relevanta underlag som finns tillgängliga, till exempel kvalitets- och verksamhetsuppföljningar. Saknas könsuppdelad statistik i organisationen kan ni använda följande förslag på nyckeltal som finns på befolkningsnivå.
Könssegregerad arbetsmarknad
Ekonomisk ojämställdhet:
Obetalt hem- och omsorgsarbete:
Tillit till myndigheter och medmänniskor:
Utsatthet för våld:
Tillgång till transportmöjligheter:
Exempel på relevanta underlag att undersöka gällande verksamhetsutmaningar:
Planeringen av skydd av civilbefolkningen tar inte hänsyn till kvinnors och mäns skilda möjligheter till delaktighet och hur risker och hot kan drabba flickor, kvinnors, pojkar och män olika. Till exempel:
Organisationens arbete med att säkerställa samhällets funktionalitet vid samhällsstörningar beaktar inte flickors, kvinnors, pojkars och mäns olika livsvillkor. Till exempel:
Det är viktigt att ni kan involvera målgruppen. Här finns tips på hur ni kan göra:
När ni har samlat in underlag ska ni i nästa steg analysera det. Det finns flera olika analysmetoder, här är några exempel:
Stöd för jämställdhetsanalys, handledning, SKR.
Intersektionell analys | Jämställdhetsmyndigheten (jamstalldhetsmyndigheten.se)
Att samla olika kompetenser från er organisation ökar analysens träffsäkerhet. Det ökar dessutom delaktighet och kan främja förankring av frågan.
Ni kan använda dessa frågor som stöd i analysen:
Nu har ni hittat några utmaningar för er organisation. Innan ni bestämmer vilka som är aktuella att arbeta med bör ni kartlägga förutsättningarna för det arbetet. Läs mer om hur ni kan kartlägga organisationens förutsättningar under
Flera aktörers verksamhet bidrar till den civila beredskapen men några aktörer har generellt större betydelse och möjlighet att påverka på området än andra. Det civila försvaret är indelat i tio beredskapssektorer. Det finns även andra specifikt utpekade områden för beredskap, dessa är cybersäkerhet, psykologiskt försvar, skola och förskola och migration. Om er verksamhets särskilda uppdrag hör ihop med eller påverkar någon eller flera av sektorerna hittar ni relevanta myndigheter att samverka med.
Tio beredskapssektorer, Krisinformation.se
Strukturreform av krisberedskap och civilt försvar, MSB
För att komma åt problematiken med ojämställdhet inom civil beredskap kan er organisation behöva samverka med andra aktörer internt och externt. Använd följande frågor för att undersöka om det är relevant att samverka för er:
Vilka verksamheter samverkar ni med idag, internt och externt?
Finns det andra aktörer som kan vara en resurs i arbetet för er organisation? Till exempel som ger utbildning inom området eller där ni kan söka medel? Till exempel:
För att kunna avgränsa ert kommande utvecklingsarbete behöver ni nu sammanställa ert insamlade underlag. Som stöd i det arbetet kan ni till exempel använda vår mall för prioritering:
Ni bör nu skapa en prioriteringsordning för att välja vilket/vilka ojämställdhetsproblem ni vill börja arbeta med. Prioriteringen kan till exempel baseras på
Nu har ni definierat vilket/vilka problem som er organisation vill arbeta med och vilka resurser ni har att tillgå. Nästa steg är att planera hur utvecklingsarbetet ska gå till. Här hittar du stöd i att:
Här har vi samlat förslag på insatser som kan motverka ojämställdhetsproblem inom civil beredskap. Använd bara förslagen om de stämmer med de problem som framkommit i er lokala analys.
Se gärna vidare läsning för fördjupning. Ni kan även hämta inspiration till andra insatser från forskning eller i dialog med aktörer med liknande utmaningar/problem.
Intern samordning mellan sakkunniga om jämställdhet, mänskliga rättigheter och civil beredskap.
Beskriv och analysera flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar i:
Samverka med civilsamhällesorganisationer som representerar kvinnor, flickor och socialt sårbara grupper.
Utgå från flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar i övningar.
Beskriv, analysera och förändra planering och uppbyggnad av befolkningsskydd utifrån flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar.
Beskriv, analysera och förändra planering för utrymning och inkvartering utifrån flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar.
Utveckla en plan för upprättande av trygghetspunkter där flickors och kvinnors behov analyserats och speglas i utformandet.
Utveckla befintliga skyddsrum där flickors och kvinnors behov analyserats och speglas i utformandet.
Beskriv, analysera och förändra kris- och krigskommunikationsplaner utifrån flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar.
Könsbaserade normer påverkar inte aktör Xs förmåga att möta samhällsstörningar.
Genomför inkluderande kommunikationsinsatser som syftar till att stärka delaktighet och vilja till att stödja, försvara och delta i upprätthållandet av samhällsviktig verksamhet.
Samverka med civilsamhällesorganisationer som representerar kvinnor, flickor och socialt sårbara grupper.
När ni valt insatser bör ni göra en sammanfattande analys som besvarar
Ni kan använda mycket av det underlag ni tidigare tagit fram under kartläggningen.
Beroende på insatsens karaktär kan praktiska förberedelser behöva genomföras inför implementering. Det kan dels handla om att ta fram och förbereda material, till exempel
Det kan också handla om att kommunicera till målgruppen eller andra intressenter i arbetet. För att veta om ni behöver kommunicera något, och i så fall vad, kan ni diskutera frågorna:
Om ni planerar att kommunicera om insatsen är det viktigt att alla i målgruppen kan nås av och förstå informationen. Det kan handla om att använda olika kanaler eller metoder för att sprida information, till exempel via
Det handlar även om att tillgänglighetanpassa informationen, till exempel genom att
Om ert utvecklingsarbete innebär nya metoder, rutiner eller liknande som bedöms vara mer ändamålsenliga än de nuvarande bör ledningen fatta beslut om att införa det nya arbetssättet. För att implementering av ett nytt arbetssätt ska användas och vara hållbart över tid krävs stödjande funktioner inom organisationen, kompetens hos användarna och ett ledarskap som bidrar till utvecklingen. Förslag på åtgärder som främjar implementering:
Under genomförande- och implementeringsfasen är det viktigt att regelbundet följa upp verksamheten. För att kunna analysera ert pågående arbete kan ni förslagsvis använda följande frågor. Tänk på att besluta om vad som är ett acceptabelt resultat för er innan ni besvarar frågorna och bedömer om justering krävs.
Justeringar bör vara av mindre karaktär och motiveras väl. Eventuella negativa konsekvenser av justeringarna behöver övervägas. Kom även ihåg att utvärdera eventuella justeringars påverkan på deltagare och resultat.
Kommuner genomför årligen en uppföljning av sitt arbete med krisberedskap och civilt försvar och rapporterar indikatorer, händelser, aktiviteter och ekonomi till länsstyrelserna enligt en mall som skickas till kommunen. Här finns information om uppföljningens mål och syfte:
Länets region genomför även en liknande uppföljning av händelser, aktiviteter och ekonomi som rapporteras till MSB, Socialstyrelsen och länsstyrelsen enligt en mall.
Som komplement till denna rapportering bör ni även göra en slutgiltig uppföljning när utvecklingsarbetet är avslutat för att ta vara på lärande från arbetet och för att använda det som en drivkraft framåt. Genomför uppföljningen så långt som möjligt genom er ordinarie uppföljning av verksamheten. Det innebär bland annat att använda den könsuppdelade statistik ni använde i kartläggningen som jämförelsepunkter.
Om ni saknar befintliga system och underlag behöver ni utveckla dessa, alternativt hitta andra sätt att samla in det underlag ni behöver. Se förslag i tabellen nedan.
Uppföljningen kan bestå av följande delar:
Reflektera över hur den interna och externa samverkan med andra verksamheter har fungerat.
Genomför en sammanfattande analys. Den kan till exempel innehålla:
Återkoppla resultaten internt med utgångspunkt i hur resultaten kan användas i verksamheten.
Återkoppla resultatet till målgruppen och intressenter.
1. Intern samordning mellan sakkunniga om jämställdhet, mänskliga rättigheter och civil beredskap.
2. Beskriv och analysera flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar i:
3. Samverka med civilsamhällesorganisationer som representerar kvinnor, flickor och socialt sårbara grupper.
4. Utgå från flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar i övningar.
5. Beskriv, analysera och förändra planering för utrymning och inkvartering utifrån flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar.
6. Utveckla en plan för upprättande av trygghetspunkter där flickors och kvinnors behov analyserats och speglas i utformandet.
7. Utveckla befintliga skyddsrum där flickors och kvinnors behov analyserats och speglas i utformandet.
8. Beskriv, analysera och förändra kris- och krigskommunikationsplaner utifrån flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar.
1. Utvärdera den interna samordningen mellan sakkunniga om jämställdhet, mänskliga rättigheter och civil beredskap.
2. Gå igenom framtagna dokument och planer utifrån ett jämställdhet- och rättighetsperspektiv:
3. Följ upp samverkan med civilsamhället utifrån hur samverkan har påverkat Aktör Xs kunskap om och planering för kvinnors, flickors och särskilt sårbara gruppers behov.
4. Följ upp genomförda övningar utifrån hur flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar tillgodosågs.
5. Följ upp hur beskrivningar, analyser och förändringar har främjat planering för utrymning och inkvartering utifrån flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar utifrån ett jämställdhet- och rättighetsperspektiv.
6. Undersök i vilken utsträckning flickor och kvinnor upplever att deras behov speglas i planen för upprättande av trygghetspunkter genom att involvera målgruppen.
7. Undersök i vilken utsträckning flickor och kvinnor upplever att deras behov speglas i utformandet av befintliga skyddsrum genom att involvera målgruppen.
8. Följ upp hur beskrivningar, analyser och förändringar har främjat kris- och krigskommunikationsplaner utifrån flickors, pojkars, kvinnors och mäns olika behov och förutsättningar.
1. Genomför inkluderande kommunikationsinsatser som syftar till att stärka delaktighet och vilja till att stödja, försvara och delta i upprätthållandet av samhällsviktig verksamhet.
2. Samverka med civilsamhällesorganisationer som representerar kvinnor, flickor och socialt sårbara grupper.
Här kommer vi dela exempel på hur organisationer arbetar med jämställdhetsintegrering inom mål X.
Har du tips på ett pågående arbete? Hör av dig till jamstallt.vastragotaland@lansstyrelsen.se
Här hittar du information om och stöd i det nationella, regionala och lokala arbetet med civil beredskap:
Utbildning och övning, Socialstyrelsen
Handlingskraft – en samlad plan för ett starkare totalförsvar, Försvarsmakten
Tio sektorer för ett enat försvar, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Samlat stöd till kommuner, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Här hittar du information om och stöd för att arbeta med jämställdhet och jämlikhet inom civil beredskap:
UN Security Council resolution 1325 on women and peace and security (2000), UN Women Headquarters
Webbkurs i krigets lagar och folkrätten runtomkring, Röda Korset
Människan i krisen, Röda Korset
Gender and security toolkit, UN Women Headquarters
Women’s human rights and gender-related concerns in situations of conflict and instability, OHCHR
Borås Stad, september 2024
Göteborgs Stad, oktober 2024
Munkedals kommun, december 2024
Polismyndigheten Region Väst, november 2024
Skövde kommun, december 2024
Trollhättans Stad, september 2024
På jamstalltvastragotaland.se använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.