Fler utrikes födda kvinnor ska vara etablerade på arbetsmarknaden och ha egen försörjning

Arbetsmarknadsetablering oavsett kön eller födelseland

Utrikes födda kvinnor är en heterogen grupp och förutsättningarna för etablering på arbetsmarknaden skiljer sig åt inom gruppen. För att fler utrikes födda kvinnor ska komma i sysselsättning bör länets aktörer, utifrån respektive ansvarsområde, arbeta med jämställdhetsintegrering för att ge kvinnor likvärdiga förutsättningar att etablera sig på arbetsmarknaden.

Att främja att fler kommer i arbete och egenförsörjning stärker individens egenmakt men innebär också utökad möjlighet till stärkt bemanning och ökad kompetensförsörjning i olika verksamheter i länet.

Fler faktorer än arbetsmarknadsetablering är viktiga för upplevelsen av integration i ett nytt land. Till exempel delaktighet och inflytande i samhällslivet, boendesegregation, kunskap om rättigheter och skyldigheter samt kontakt och mottagande av majoritetssamhället. 

Ta hänsyn till befintliga strukturer och processer

Det pågår flera olika utredningar och finns många förändringsförslag inom området migration och integration som det kan vara bra att ha kännedom om. Den politiska förändringstakten är hög och det är något som ni kan behöva ta hänsyn till i ert kommande utvecklingsarbete. Föreslagna förändringar handlar bland annat om nya mål och styrning på integrationsområdet, vilka grupper som får tillgång till etableringsprogrammet och nya test inom det svenska språket och samhällsorientering. Det pågår också samverkan, arbete och processer som ert utvecklingssarbete kan haka i eller lära av, exempelvis:

  • Överenskommelse mellan regeringen och SKR om satsning på öppen förskola för att öka utrikes födda kvinnors inträde på arbetsmarknaden 2023–2025
  • Myndighetsgemensam plan för att öka utrikes födda kvinnors inträde på arbetsmarknaden 2023–2025
  • Arbetsförmedlingens plan för att öka utrikes födda kvinnors inträde på arbetsmarknaden
  • Försäkringskassans plan för arbetet med att öka utrikes födda kvinnors inträde på arbetsmarknaden
  • Migrationsverkets bilaga till Myndighetsgemensam plan för att öka utrikes födda kvinnors inträde på arbetsmarknaden
  • Överenskommelsen om samverkan inom migration och integration i Västra Götaland

Integrera i ordinarie styr- och ledningssystem

Utvecklingsarbete utifrån strategin ”Jämställt Västra Götaland 2024–2027” handlar om att integrera jämställdhet i er organisations ordinarie verksamhet. Arbetet bör inte drivas och bäras ensamt av den funktion i organisationen som är sakkunnig inom jämställdhet. Det ska inte vara en sidofråga som kan prioriteras ned eller tas bort. Därför behöver jämställdhetsarbetet vara integrerat i ordinarie styr- och ledningssystem.

Metoder, arbetssätt och kunskapsstöd

Organisationer har olika förutsättningar i sitt arbete med jämställdhetsintegrering utifrån exempelvis storlek, resurser och kärnuppdrag. I stödet är det fritt fram att göra urval, anpassa och genomföra de delar i ert utvecklingsarbete ni anser mest prioriterade och realistiska.

Du kan använda metodstödet för att arbeta både i organisationen som helhet och i en avgränsad verksamhet inom organisationen. 

I metodstödet hänvisar texten ofta till ordet ”organisation”.  Du kan byta ut ordet ”organisation” till ordet ”verksamhet” i de fall du använder metodstödet i en avgränsad verksamhet inom en organisation. 

Stöd i att kartlägga och analysera

För att arbetet ska lyckas behövs en kartläggning och analys av nuläget. På den här finns stöd i att kartlägga och analysera: 

  • utmaningar och hinder för utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering i er kontext
  • organisationens förutsättningar
  • samverkanspartners och intressenter 
 

Börja med att läsa in er på de problem som skrivs fram i strategin. Undersök sedan vilka utmaningar som är relevanta utifrån er organisation och de verksamhetsutmaningar ni har. Ta vara på erfarenheter från tidigare jämställdhetsarbete, kompetens som finns i organisationen och använd er av kunskap om ojämställdhetsproblem som är kända sedan tidigare kopplat till utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering. 

Exempel på problemområden på befolkningsnivå:

  • Svårigheter att möta arbetsmarknadens krav på goda kunskaper i svenska och formell utbildning.
  • Ojämställd fördelning av omsorgsansvar och uttag av föräldraledighet.
  • Ohälsa hos utrikes födda kvinnor, exempelvis migrationsrelaterad ohälsa, lägre konsumtion av sjukvård eller utanförskap och diskriminering. 
  • Utsatthet för mäns våld mot kvinnor eller hedersrelaterat våld och förtryck.

Exempel på problemområden på verksamhetsnivå:

  • Diskriminerande föreställningar om utrikes födda kvinnor påverkar det stöd och insatser organisationen ger individen tillgång till.
  • Brist på arbetsgivare som kan erbjuda arbetsnära insatser eller anställa utrikes födda kvinnor som står längre bort från arbetsmarknaden. 
  • Lång väntetid för barnomsorg och/eller få insatser som främjar föräldralediga kvinnors svenskkunskaper och etablering.
  • Olika grund för uppehållstillstånd ger olika tillgång till insatser såsom exempelvis etableringsprogrammet. 

Ta gärna del av forskning och rapporter för att fördjupa kunskapen om problemen. Tips på vidare läsning hittar du under rubriken ”Kunskapsstöd och vidare läsning”. 

Könsuppdelad statistik

Sammanställ befintlig könsuppdelad statistik från er verksamhet och andra relevanta underlag så som kvalitets- och verksamhetsuppföljningar. Saknas könsuppdelad statistik i verksamheten kan ni använda några av dessa förslag på nyckeltal beroende på dess relevans för era ansvarsområden: 
 
Arbete
  • ”Befolkningen efter sysselsättning, utbildningsnivå, vistelsetid, födelseregion, kön och ålder” – SCB
  • ”Befolkningen efter sysselsättning, grund för bosättning, vistelsetid, födelseregion, kön och ålder” -SCB
  • ”Befolkningen efter sysselsättning, utbildningsnivå, vistelsetid, födelseregion, kön och ålder”- SCB
  • ”Förvärvsarbetande 20–64 år efter födelseregion uppdelat per kommun” – SCB
  • ”Andel förvärvsarbetare av utrikes födda efter åldersgrupp och kommun”- SCB
  • ”Arbetsmarknadsdata 16–65 år per kön”- Arbetsförmedlingen
  • ”Lämnat etableringsuppdraget och börjat arbeta (status efter 90 dagar)”- Kolada
  • ”Lämnat etableringsuppdraget och börjat arbeta eller studera (status efter 90 dagar)” -Kolada
  • ”Inskrivna i etableringsuppdraget som saknar formell grundläggande utbildning”- Kolada
  • ”Anställda utrikes födda 18–64 år i relation till deras andel av befolkningen”- Kolada
Studier
  • ”Elever i SFI-utbildning, antal”- Kolada
  • ”Kursdeltagare i SFI på studieväg 1, 2 och 3” – Kolada
  • ”Elever på SFI som klarat minst två kurser, av nybörjare två år tidigare”- Kolada
  • ”Elever på SFI som fortsätter utbildningen men klarat mindre än två kurser, av nybörjare två år tidigare”- Kolada
Inkomst
  • ”Förvärvsinkomst inrikes födda och utrikes födda efter kommun”- Statistikboken Om kvinnor och män i Västra Götaland 2022
  • ”Biståndshushåll och ekonomiskt bistånd på läns– och kommunnivå”- Socialstyrelsen
  • ”Biståndsmottagare efter kön, inrikes–, utrikes födda, antal barn, andel av befolkning på riks–, läns– och kommunnivå”- Socialstyrelsen
 
Flera förslag på relevanta nyckeltal finns på SKRs webbplats: Nyckeltal med integration i fokus, Sveriges kommuner och regioner.
 
På vissa områden finns ingen eller bristfällig statistik på lokal och regional nivå. Då kan verksamheten själva behöver ta fram egen statistik eller göra kvalitativa undersökningar. Det kan till exempel handla om att synliggöra:
  • studieresultat i utbildningsplikten för utrikes födda kvinnor.
  • deltagande i samhällsorientering för individer inom etableringsprogrammet samt den utvidgade målgruppen.
  • vilka insatser som erbjuds utrikes födda kvinnor samt målgruppens progression och resultat.
  • bemötandet av utrikes födda kvinnor och män i organisationens verksamheter.
 
Involvera målgruppen
 
Det är önskvärt att involvera målgruppen i arbetet. Det ger ett bredare underlag till kartläggning och analys samt underlättar för förankringen, ägandeskapet och genomförandet av eventuella nya eller förändrade insatser. För att involvera målgruppen kan ni exempelvis: 
  • föra dialog med civilsamhälle eller studieförbund som möter eller engagerar målgruppen för att undersöka vilka särskilda hinder och behov de ser samt vilka insatser de saknar.
  • använda lokala brobyggare/kulturtolkar för att samla individer ur målgruppen.
  • ställa frågor till målgruppen genom undersökningar på enkel svenska eller via fysiska möten. Vid fysiska möten bör stöd av pedagoger, studiehandledare eller tolkar övervägas för att få bästa resultat av mötet.  Exempel på frågor som kan användas:  
  • Vad skulle du vilja arbeta med?
  • Vad är svårt med att söka arbete?
  • Vad tror du kan göra det lättare för dig att söka eller få ett arbete?
  • Får du det stöd och information du behöver för att kunna söka och få ett arbete?
  • Är det något stöd du saknar?
 

När ni har samlat in underlag är nästa steg att analysera det. Det finns flera olika analysmetoder som ni kan använda er av i det arbetet. En av metoderna är ”Stöd för jämställdhetsanalys, handledning, SKR.

Stöd för jämställdhetsanalys, SKR.

Att samla olika kompetenser från er organisation ökar analysens träffsäkerhet. Det ökar dessutom delaktigheten och kan främja förankring av frågan. För att ta er an underlaget kan ni använda dessa frågor som stöd:

Vad ska vår organisation erbjuda målgruppen? För vem är organisationens verksamhet till för?

  • Vem tar del av vår information och vår verksamhet idag och vem gör inte det? Utgå från kön och födelseregion men också gärna utbildningsbakgrund och funktionsnedsättning.
  • Vad har vi för utfall av nuvarande verksamheten för utrikes födda? Finns det skillnader mellan män och kvinnor eller mellan olika grupper av kvinnor? Finns det särskilda behov hos vissa i gruppen utrikes födda kvinnor som behöver uppmärksammas och tas om hand? Exempelvis kvinnor med små barn, kvinnor med kort utbildningsbakgrund, kvinnor med funktionsnedsättning eller andra grupper?
  • Vad finns det för normer och kultur i verksamheterna som ska stödja utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering?
  • Kan det förekomma diskriminering, fördomsfullt bemötande eller stereotypa bedömningar?

Vad blir konsekvenserna för utrikes födda kvinnor om er verksamhet utförs på det sätt som den görs idag?

  • Är konsekvenserna ett problem? Varför?
  • Det kan till exempel vara kopplat till en avvikande trend eller politiska mål som inte uppnås.
  • Det kan också handla om rättigheter som inte tillgodoses eller resultat som är sämre jämfört med andra liknande aktörer.

 

Vilka orsaker har problemen? Tänk främst på strukturella problem snarare än individuella, det vill säga vad i er organisation bidrar till att upprätthålla hinder för utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering?

Innebär det att verksamheten behöver förändras? Vilka problem har ni möjlighet att påverka?

Nu har ni hittat några utmaningar för er organisation. Innan ni bestämmer vilka som är aktuella bör ni kartlägga förutsättningarna för det arbetet. Läs mer om hur ni kan kartlägga organisationens förutsättningar på sidan:

Stöd i systematiskt utvecklingsarbete.

Flera aktörers verksamhet bidrar till utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering men några aktörer har generellt större betydelse och möjlighet att påverka än andra. Länets kommuner är viktiga aktörer och då främst verksamheter inom arbetsmarknadsenheten, socialtjänsten och vuxenutbildning med reguljär utbildning, sfi och samhällsorientering.

Viktiga statliga myndigheter på området är Arbetsförmedlingen men även Försäkringskassan, Migrationsverket, Länsstyrelsen och Statens servicecenter. Regionens verksamheter inom hälso-och sjukvård, regional utveckling och utbildning har även påverkan på frågor om utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering.  Andra viktiga aktörer som till exempel erbjuder insatser, praktik och arbetstillfällen för målgruppen är civilsamhället, arbetsintegrerade sociala företag och näringslivet.

Det finns även olika samverkansformer i länet som har påverkan på målgruppens arbetsmarknadsetablering. Dessa är bland annat de lokala överenskommelser som länets kommuner och Arbetsförmedlingen tecknar samt den regionala och delregionala samverkansstrukturen med fokus på mottagande och etablering av nyanlända som Länsstyrelsen Västra Götaland sammankallar.

Att hitta eventuella samverkanspartners

För att komma åt era strukturella utmaningar för utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering kan er organisation behöva samverka och dela erfarenheter med andra aktörer. Använd följande frågor för att undersöka ifall det är relevant för er att samverka:

  • Genomför ni insatser inom närliggande områden? Exempelvis med fokus på jämställdhetsintegrering, Agenda 2030, social hållbarhet, arbetsmarknad eller mäns våld mot kvinnor som särskilt berör målgruppen utrikes födda kvinnor.
  • Vilka verksamheter samverkar ni med idag, internt och externt?
  • Finns det andra interna och externa verksamheter som möter målgruppen utrikes födda kvinnor och i så fall vilket syfte och vilka forum?
  • Överlappar er verksamheters insatser eller uppdrag?
  • Har era verksamheter liknande mål?
  • Finns det forum där ni möts för samverkan i dagsläget?
  • Finns det andra aktörer i länet som är ansluta till samma mål?
  • Finns det andra aktörer som kan vara en resurs i arbetet för er organisation? Exempelvis som ger utbildning inom området eller där ni kan söka bidrag till förändringsarbetet? Flertalet aktörer fördelar bidrag för insatser för målgruppen. Se exempelvis aktuella utlysningar hos: AMIF, Arvsfonden, Länsstyrelsen, Svenska ESF-rådet och Västra Götalandsregionen.

För att kunna avgränsa ert kommande utvecklingsarbete behöver ni nu sammanställa det insamlade underlaget. Som stöd i det arbetet kan ni till exempel använda matrisen ”Mall för prioritering”. Försök att vara så konkreta som möjligt i era problemformuleringar. Det är viktigt att det finns samsyn kring vad ojämställdhetsproblemet är.

Mall för prioritering

Ni bör nu skapa en prioriteringsordning för att välja vilket eller vilka problem ni vill börja arbeta med. Prioriteringen kan till exempel baseras på:

  • möjlighet att påverka problemet
  • goda organisatoriska förutsättningar
  • möjlighet till störst positivt utfall för målgruppen
  • hur många problem ni har resurser att arbeta mot
  • akuta problem.

Stöd i planera och utforma arbetet

Nu har ni definierat vilket eller vilka problem som er organisation vill arbeta mot och vilka resurser som ni har att tillgå. Nästa steg är att specificera hur utvecklingsarbetet ska gå till. På den här sidan finns stöd i att:

  • välja insatser utifrån problemområde och relevans för organisationen
  • ta fram lokala mål
  • utforma en plan för ert utvecklingsarbete.

Välja insatser

I matrisen finns förslag på insatser som kan motverka problem för utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering. Använd bara förslagen om de stämmer med de problem som framkommit i er lokala analys.
Kunskapen är relativt god om vilka typer av insatser som fungerar för att nyanlända och utrikes födda ska förbättra sina chanser att komma in på arbetsmarknaden. Se ”Vidare läsning” längre ner på sidan för fördjupning. Ni kan även hämta inspiration till andra insatser från forskning eller i dialog med aktörer med liknande utmaningar/problem.

Till varje problem kan ni läsa förslag på:

  • lokala mål kopplat till problemet.
  • Målen kan ni till exempel använda vid uppföljning av ert utvecklingsarbete
  • insatser för att motverka problemet
  • aktörer som skulle kunna bidra i arbete mot problemet.
 

Problemområde:

Förslag på lokala mål

Aktör X erbjuder utrikes födda kvinnor effektiva insatser för etablering på arbetsmarknaden i lika hög utsträckning som utrikes födda män.

Förslag på insatser

  1. Kunskapshöjande insatser om utrikes födda kvinnor arbetsmarknadsetablering och effektiva insatser gentemot politiker, chefer och/eller relevanta yrkesgrupper.
  2. Utveckla arbetet med att ge fler utrikes födda kvinnor tillgång till arbetsnära insatser så som praktik, arbetsmarknadsutbildning och subventionerade anställningar.
  3. Utveckla arbetet med att kartlägga utrikes födda kvinnors informella kompetenser.
  4. Utveckla arbete med att differentiera arbetsuppgifter i syfte att sänka tröskeln till ingångsjobb.
  5. Utveckla organisationens arbete med att ställa krav på sysselsättning för individer som utanför arbetsmarknaden i offentlig upphandling, exempelvis genom reserverad upphandling.
  6. Utveckla arbete med anpassad och sammanhållen utbildning inom det reguljära utbildningsväsendet för målgruppen, exempelvis för utrikes födda kvinnor inom utbildningsplikten.
  7. Utveckla arbetet med att identifiera ohälsa och funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga samt utsatthet för våld i nära relationer.
  8. Utveckla arbetet inom socialtjänsten med att genomföra individuella möten med kvinnan och mannen i hushåll med försörjningsstöd i syfte att identifiera kvinnans egna behov av stöd för en etablering på arbetsmarknaden.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

  • Länets kommuner
  • Arbetsförmedlingen
  • Västra Götalandsregionen
  • Samordningsförbund
  • Civilsamhälle
 

Förslag på lokala mål

Aktör X prioriterar utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering i relevanta styrdokument, strategier, samverkansavtal och samverkansformer.

Förslag på insatser

  1. I lokala överenskommelser mellan kommun och Arbetsförmedlingen prioritera samverkan som syftar till att underlätta arbetsmarknadsetableringen för utrikes födda kvinnor.
  2. Stärk intern dialog och samverkan samt extern dialog och samverkan mellan verksamheter som stöttar utrikes födda kvinnor på vägen mot arbete.
  3. Öka samverkan med civilsamhället, arbetsintegrerade sociala företag och näringsliv i frågan om utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

  • Länets kommuner
  • Arbetsförmedlingen
  • Statens servicecenter
  • Migrationsverket Försäkringskassan
  • Civilsamhället 
  • Arbetsintegrerade sociala företag
  • Näringsliv
 

Förslag på lokala mål

Aktör X erbjuder föräldralediga utrikes födda kvinnor tillgång till insatser och nätverk som främjar arbete och egenförsörjning.

Förslag på insatser

Nyttja öppna förskolan som arena för att nå utrikes födda föräldrar och erbjuda insatser som främjar arbetsmarknadsetablering. Etablera samverkan mellan öppna förskolan och familjecentraler, förskola, sfi och civilsamhället för ökad kännedom samt en långsiktig och hållbar verksamhet.

Anordna föräldraskapsstödjande insatser som når utrikes födda män.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

  • Länets kommuner
  • Västra Götalandsregionen
  • Civilsamhället

Förslag på lokala mål

Verksamheter inom aktör X som möter och stödjer utrikes födda kvinnor tillämpar systematiska arbetssätt för att motverka fördomsfullt bemötande och stereotypa bedömningar.

Förslag på insatser

  1. Undersök bemötandet av utrikes födda kvinnor och män i organisationens verksamheter.
  2. Ge medarbetare inom relevanta områden tillgång till kunskap och verktyg i kundmöten/brukarmöten för att kunna ge ett jämställt och jämlikt bemötande.
  3. Ta fram policys och rutiner som motverkar diskriminering och ojämställt bemötande.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

  • Länets kommuner
  • Arbetsförmedlingen
  • Försäkringskassan
  • Migrationsverket
  • Statens servicecenter
  • Västra Götalandsregionen

 

 

Förslag på lokala mål

Aktör X arbetar proaktivt för att fler arbetsgivare ska anställa eller möjliggöra tillgång till arbetsnära insatser för utrikes födda kvinnor som står långt ifrån arbetsmarknaden.

Förslag på insatser

  1. Inspirera och motivera lokala och regionala arbetsgivare i att anställa eller tillgängliggöra praktikplatser för utrikes födda kvinnor.
  2. Kartlägg verksamheter inom den egna organisationen som kan ta emot praktikanter.
  3. I egna rekryteringsprocesser och i kontakt med arbetsgivare verka för att förebygga diskriminering i rekrytering och på arbetsplatsen.
  4. Ge stöd till arbetsgivare i att ta emot och handleda nya anställda eller praktikanter med begränsade svenskkunskaper.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

  • Länets kommuner
  • Arbetsförmedlingen
  • Näringsliv

Förslag på lokala mål

Aktör X arbetar med riktad kommunikation och stödinsatser för att nå kvinnor som anhöriginvandrat i syfte att främja arbetsmarknadsetablering.  

Förslag på insatser

Arbeta uppsökande via brobyggare som delar erfarenheter av med målgruppen eller via delar av civilsamhället som har hög tillit i målgruppen. Exempelvis för att informera och motivera anhöriginvandrare till att delta i sfi, samhällsorientering och skriva in sig på Arbetsförmedlingen.

Översätt relevant information till lämpliga språk och sprid den via egna eller andras kanaler som når målgruppen

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

  • Länets kommuner
  • Arbetsförmedlingen
  • Statens servicecenter
  • Civilsamhället

När ni valt insatser bör ni göra en sammanfattande analys som besvarar

  • hur valda insatser är relevanta för målgruppen
  • hur valda insatser tillgodoser identifierade behov
  • hur valda insatser kan rymmas inom ordinarie strukturer och samverkansformer eller om nya strukturer behöver skapas
  • vilka resurser ni planerar att använda för att genomföra dem.

Ni kan använda mycket av det underlag ni tidigare tagit fram under kartläggningen.

Stöd i att genomföra och implementera

När ni kommit fram till ert eller era utvecklingsområden är det viktigt att dokumentera och formalisera arbetet. Ska ni samverka med andra aktörer bör ni utforma arbetet tillsammans. Använd organisationens befintliga mallar eller dokument för verksamhetsplanering. Här finns ett exempel på en mall som ni kan använda som inspiration och vägledning:

Mall för planering av utvecklingsarbete och en genomförandeplan

När ni har en färdig plan och tydlig bild över vad ni ska göra, vem/vilka som ska göra vad och varför ni gör det kan ni lägga fram den för beslut av relevanta lednings- och styrgrupper. Det är viktigt att det finns samsyn i er organisation om problemet utöver den arbetsgrupp/funktion som genomfört kartläggnings- och analysarbetet.

Förbered och kommunicera era insatser

Beroende på typ av insats kan ni behöva genomföra olika praktiska förberedelser inför implementering. Det kan dels handla om att ta fram och förbereda material, till exempel:

  • Foldrar och informationsblad om nya eller förändrade insatser för målgruppen.
  • Utbildningsunderlag om nya metoder och arbetssätt för berörda medarbetare.

Det kan också handla om att kommunicera med målgruppen eller andra intressenter. Använd följande frågor för att ta reda på om och sådant fall vad ni behöver kommunicera:

  • Kan kommunikation med olika intressenter öka möjligheten att nå målen med insatsen? Till exempel nå fler i målgruppen eller motivera fler utrikes födda kvinnor att delta i ny eller förändrad verksamhet?
  • Kommer målgruppen påverkas på något sätt som de bör känna till? Exempelvis om de kommer få tillgång till nya eller förändrade insatser eller få nya kontaktpersoner.
  • Kommer intressenter, andra verksamheter eller invånare påverkas på ett sätt som de bör känna till?
  • Kan det finnas eller uppstå något motstånd till insatsen?  Finns det något ni kan kommunicera för att öka förståelsen för- och bemöta eventuellt motstånd mot insatsen?

Om ni beslutar att genomföra kommunikationsinsatser är det viktigt att alla i målgruppen kan nås av informationen och förstå den. Det kan handla om att använda olika kanaler, metoder eller arenor. Till exempel digital eller tryckt information som sprids via kanaler som når målgruppen, personliga möten eller att träffa målgruppen på relevanta mötesplatser exempelvis så som familjecentraler. Fysiska möten kan vara ett sätt att för att säkerställa förståelse för den information som ska förmedlas.

Det kan också innebära att informationen behöver tillgänglighetsanpassas, till exempel:

  • Översätt informationen till relevanta språk (baserat på målgrupp)
  • Skriva på lättläst svenska. Undvik fackspråk och långa meningar
  • Texta filmer och klipp i sociala medier
  • Använd formatering en skärmläsare kan behandla
  • Syntolka bilder.

Implementera arbetet i ordinarie strukturer

För att implementering av ett nytt arbetssätt ska användas och vara hållbart över tid krävs stödjande funktioner inom organisationen, kompetens hos användarna och ett ledarskap som bidrar till utvecklingen. Förslag på åtgärder som främjar implementeringen: 
 
  • Politiker eller förvaltningschef fattar ett formellt beslut om implementering.
  • Utbildning samt löpande handledning för relevanta arbetslag för ökad kompetens, samsyn och motivation.

Analysera och justera ert pågående arbete

Under genomförande- och implementeringsfasen är det viktigt att regelbundet följa upp verksamheten. För att kunna analysera och eventuellt justera pågående arbete kan ni förslagsvis använda följande frågor. Tänk på att besluta om vad som är ett acceptabelt resultat innan ni besvarar frågorna och bedömer om justering krävs.
 
  • Är målsättningarna fortfarande relevanta? 
  • Genomför vi och våra eventuella samverkanspartners det vi planerat för att nå målsättningarna?
  • Involverar vi målgruppen under genomförandet där det är motiverat och möjligt?
  • Behöver vi ändra på något i genomförandet?
  • Håller vi tidplanen?
  • Får vi det stöd från ledningen som krävs?
 
Om justeringar ska göras bör de vara mindre omfattande och motiveras väl. Eventuella negativa konsekvenser av justeringarna behöver övervägas. Kom även ihåg att utvärdera eventuella justeringars påverkan på deltagare och resultat. 

Stöd i att följa upp

Ni bör göra en slutgiltig uppföljning när utvecklingsarbetet är avslutat för att ta vara på lärande från arbetet och för att använda det som en drivkraft framåt.

Genomför uppföljningen i första hand genom er ordinarie uppföljning av verksamheten. Det innebär bland annat att använda den könsuppdelade statistik ni använde i kartläggningen som jämförelsepunkter.

Om ni saknar befintliga system och underlag behöver ni utveckla dessa. Ett alternativ är att hitta andra sätt att samla in det underlag ni behöver. Ni kan till exempel använda er av de nyckeltal som användes i kartläggningen. Ni kan också utgå från de förslag som presenteras i Länsstyrelsens tabell med lokala mål, insatser och uppföljning.

Uppföljningen kan bestå av följande delar:

Undersök påverkan på ojämställdhetsproblemet 

  • Kan ni se någon positiv eller negativ förändring? 
  • Några oväntade resultat? 
  • Kan ni bedöma om insatsen var relevant?

Reflektera över hur den interna och externa samverkan med andra verksamheter har fungerat 

  • Har alla parter uppfyllt sina åtaganden? 
  • Vad fungerade bra?
  • Vad fungerade mindre bra?

Beskriv hur den interna arbetsprocessen har fungerat internt.

  • Saknades några förberedelser? Exempelvis förankring, kommunikation eller tillräckligt mandat.

Genomför en sammanfattande analys. Den kan till exempel innehålla:

  • Helhetsbedömning kopplat till målen för utvecklingsarbetet.
  • Framgångsfaktorer till varför målen uppnåddes, respektive orsaker till att målen inte uppnåddes.
  • Målgruppens uppfattning om utvecklingsarbetet.
  • Rekommendationer om fortsatt arbete.

Återkoppla resultaten internt med utgångspunkt i hur resultaten kan användas i verksamheten. 

  • Vad behöver ledningen veta för att kunna följa utvecklingen i relation till de mål ni satt upp för arbetet?
  • Vad behöver ledningen för underlag för långsiktig utveckling av organisationens jämställdhetsarbete? 
  • Vad behöver varje verksamhet inom organisationen veta för att kunna utveckla just deras del av kärnverksamheten så att den bidrar till ökad jämställdhet?

Återkoppla resultatet till målgruppen och intressenter.

  • Vad behöver målgruppen veta för att känna sig delaktiga i utvecklingsarbetet?
  • Vad behöver intressenter veta?
 
Lista med förslag på lokala mål, insatser och uppföljning

Insatser

  1. Kunskapshöjande insatser om utrikes födda kvinnor arbetsmarknadsetablering och effektiva insatser gentemot politiker, chefer och/eller relevanta yrkesgrupper.
  2. Utveckla arbetet med att ge fler utrikes födda kvinnor tillgång till arbetsnära insatser så som praktik, arbetsmarknadsutbildning och subventionerade anställningar.
  3. Utveckla arbetet med att kartlägga utrikes födda kvinnors informella kompetenser.
  4. Utveckla arbete med att differentiera arbetsuppgifter i syfte att sänka tröskeln till ingångsjobb.
  5. Utveckla organisationens arbete med att ställa krav på sysselsättning för individer som utanför arbetsmarknaden i offentlig upphandling, exempelvis genom reserverad upphandling.
  6. Utveckla arbete med anpassad och sammanhållen utbildning inom det reguljära utbildningsväsendet för målgruppen, exempelvis för utrikes födda kvinnor inom utbildningsplikten.
  7. Utveckla arbetet med att identifiera ohälsa och funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga samt utsatthet för våld i nära relationer.
  8. Utveckla arbetet inom socialtjänsten med att genomföra individuella möten med kvinnan och mannen i hushåll med försörjningsstöd i syfte att identifiera kvinnans egna behov av stöd för en etablering på arbetsmarknaden.

Förslag på uppföljning

  1. Undersök kunskapen i relevanta målgrupper om insatser som bedöms vara mest effektiva för att främja utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering utifrån er organisations ansvarsområden.
  2. Följ regelbundet upp utvecklingen av andel beslutade arbetsnära insatser för utrikes födda kvinnor och män samt resultat av avslutade insatser.
  3. Följ upp arbetet med kartläggning av individens informella kompetenser och hur dessa används i matchning mot arbetsgivare, praktikplatser och andra arbetsnära insatser.
  4. Följ upp arbetet med att differentiera arbetsuppgifter fördelat på kön och individer vidare i exempelvis deltids-, visstids- och fastanställning eller studier.
  5. Undersöka hur många individer, med fokus på utrikes födda kvinnor, som kommit i sysselsättning utifrån de krav som ställts i era upphandlingar.
  6. Följ upp kursutbud i relation till utrikes födda kvinnors behov, samt kvinnors och mäns progression och resultat.
  7. Följ upp arbetet med att identifiera ohälsa, funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga samt utsatthet för våld i nära relation utifrån kön, antal som identifierats, anpassning av insatser och det vidare stöd som erbjudits individen.
  8. Undersöka andel individuella möten, kartläggningar och individuell tilldelning av bankkort.

Insatser

  1. I lokala överenskommelser mellan kommun och Arbetsförmedlingen prioritera samverkan som syftar till att underlätta arbetsmarknadsetableringen för utrikes födda kvinnor.
  2. Stärk intern dialog och samverkan, samt extern dialog och samverkan mellan verksamheter som stöttar utrikes födda kvinnor på vägen mot arbete.
  3. Öka samverkan med civilsamhället, arbetsintegrerade sociala företag och näringsliv i frågan om utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering.

Förslag på uppföljning

  1.  Följ upp prioriteringen av utrikes födda kvinnor arbetsmarknadsetablering i den skriftliga överenskommelsen och i den verksamhet den resulterat i.  
  2. Följ upp relevant intern och extern dialog och samverkan i relation till om- och hur den prioriterat utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering. 
  3. Följ upp samverkan med civilsamhället, arbetsintegrerade sociala företag och näringsliv utifrån hur samverkan gynnat utrikes födda kvinnors arbetsmarknadsetablering, exempelvis utifrån utrikes födda kvinnors inflytande och delaktighet samt rekrytering av deltagare till insatser och möjliggörande av arbetsnära insatser. 
 

Insatser

  1. Nyttja öppna förskolan som arena för att nå utrikes födda föräldrar och erbjuda insatser som främjar arbetsmarknadsetablering. Etablera samverkan mellan öppna förskolan och familjecentraler, förskola, sfi och civilsamhället för ökad kännedom samt en långsiktig och hållbar verksamhet.
  2. Anordna föräldraskapsstödjande insatser som når utrikes födda män. 
 

Förslag på uppföljning

  1. Följ upp om- och hur verksamhet inom öppna förskolan nyttjats som en arena för att nå och erbjuda insatser till målgruppen, samt vilka aktörer som är involverade i arbetet. 
  2. Följ upp hur många utrikes födda män som tar del av föräldraskapsstödjande insatser och vilka behov som lyfts i verksamheten
 

Insatser

  1. Ta fram policys och rutiner som motverkar diskriminering och ojämställt bemötande.
  2. Ge medarbetare inom relevanta områden tillgång till kunskap och verktyg i kundmöten/brukarmöten för att kunna ge ett jämställt och jämlikt bemötande.

Förslag på uppföljning

  1. Följ upp kännedomen och arbetssätt utefter de framtagna policys och rutiner som motverkar diskriminering och ojämställt bemötande. 
  2. Följ upp utrikes födda kvinnors och mäns upplevelser av bemötande inom i organisationens verksamheter.
 

Insatser

  1. Inspirera och motivera lokala och regionala arbetsgivare i att anställa eller tillgängliggöra praktikplatser för utrikes födda kvinnor.
  2. Kartlägg verksamheter inom den egna organisationen som kan ta emot praktikanter.
  3. I egna rekryteringsprocesser och i kontakten med arbetsgivare verka för att förebygga diskriminering i rekrytering och på arbetsplatsen.
  4. Ge stöd till arbetsgivare i att ta emot och handleda nya anställda eller praktikanter med begränsade svenskkunskaper.

Förslag på uppföljning

  1. Följ upp lokala och regionala arbetsgivares inställning till att anställa ett tillgängliggöra praktikplatser för målgruppen.
  2. Följ upp antal erbjudna praktikplatser till utrikes födda kvinnor inom den egna organisationen. 
  3.  Följ upp arbetet med icke-diskriminering i den egna organisationens rekryteringsprocess och följ upp hur arbetsgivare uppfattar stödet i relation till sina behov. 
  4.  Följ upp arbetet med att ge stöd till arbetsgivare kopplat till praktikanter eller anställda med begränsande språkkunskaper i relation till hur stödet har uppfattats och vilka resultat det har inneburit för arbetsgivaren och arbetstagaren. 
 

Insatser

  1. Arbeta uppsökande via brobyggare som delar erfarenheter av med målgruppen eller via delar av civilsamhället som har hög tillit i målgruppen. Exempelvis för att informera och motivera anhöriginvandrare till att delta i sfi, samhällsorientering och skriva in sig på Arbetsförmedlingen.
  2. Översätt relevant information till lämpliga språk och sprid den via egna eller andras kanaler som når målgruppen.

Förslag på uppföljning

  1. Följ upp det uppsökande arbetet genom att undersöka hur många utrikes födda kvinnor och män som har nåtts och förstått informationen, exempelvis om vilka insatser de har möjlighet att ta del av.
  2. Följ upp det uppsökande arbetet genom att undersöka hur många utrikes födda kvinnor och män som har nåtts av och förstått informationen.

Verksamhetsexempel

Här kommer Länsstyrelsen dela exempel på hur organisationer arbetar med jämställdhetsintegrering inom målet ” Fler utrikes födda kvinnor ska vara etablerade på arbetsmarknaden och ha egen försörjning”.

Har du tips på ett pågående arbete? Hör av dig via jamstallt.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Kunskapsstöd och vidare läsning

Etablering i arbetslivet

Utrikes födda kvinnors företagande

Diskriminering

Exempel på arbete utanför Västra Götaland

Aktörer anslutna till målet

Lilla Edets kommun, september 2024

Borås stad, september 2024

Trollhättan stad, september 2024

Skövde kommun, december 2024

Insatser

Förslag på uppföljning