Gymnasieskolan i Västra Götaland är starkt könssegregerad, särskilt inom yrkesförberedande program. Faktorer på samhällelig, organisatorisk och individuell nivå samspelar för att driva och upprätthålla könsskillnaderna i utbildningsval. Könssegregerad utbildning har konsekvenser för individ och samhälle. Flickors och pojkars olika utbildningsval bidrar till exempel till att upprätthålla den könssegregerade arbetsmarknaden, försvårar en hållbar kompetensförsörjning och står i vägen för kommunal och regional utveckling.
Länets utbildningssektor och arbetsgivare kan bidra till att könsfördelningen på pojk- och flickdominerade gymnasieprogram blir mer jämställd. Åtgärder bör göras på olika arenor och ta hänsyn till den kedja av händelser som medför att flickor och pojkar, kvinnor och män, gör könsbundna val. Det handlar om att utmana normer om kön och motverka könsrelaterade och sexistiska jargoner inom verksamheter. Det handlar också om att arbeta med breddad rekrytering och riktade insatser för att främja intresse för könskodade utbildningar och yrken.
Det finns fler faktorer än kön som påverkar studieval och bör beaktas i arbetet med att främja en mer jämställd könsfördelning på pojk- och flickdominerade gymnasieprogram. Föräldrars utbildningsnivå och yrkesbakgrund har till exempel också påverkan på studieval.
Nu står er organisation inför att påbörja ett utvecklingsarbete. Innan ni kommer i gång är det bra att känna till om det finns några viktiga sakfrågespecifika eller verksamhetsspecifika strukturer och processer som utvecklingsarbetet behöver ta hänsyn till. Exempel på dessa inom målet om en mer jämställd könsfördelning på pojk- och flickdominerade gymnasieprogram är:
Förändringsarbete utifrån strategin ”Jämställt Västra Götaland 2024–2027” bör handla om att integrera jämställdhet i er organisations ordinarie verksamhet. Utvecklingsarbetet bör inte drivas och bäras ensamt av den funktion i organisationen som är sakkunnig inom jämställdhet. Det ska inte vara en sidofråga som kan prioriteras ned eller tas bort. Därför behöver jämställdhetsarbetet vara integrerat i ordinarie styr- och ledningssystem.
Organisationer har olika förutsättningar i sitt arbete med jämställdhetsintegrering utifrån exempelvis storlek, resurser och kärnuppdrag. I stödet är det fritt fram att göra urval, anpassa och genomföra de delar i ert utvecklingsarbete ni anser mest prioriterade och realistiska.
Du kan använda metodstödet för att arbeta både i organisationen som helhet och i en avgränsad verksamhet inom organisationen.
I metodstödet hänvisar texten ofta till ordet ”organisation”. Du kan byta ut ordet ”organisation” till ordet ”verksamhet” i de fall du använder metodstödet i en avgränsad verksamhet inom en organisation.
För att arbetet ska bli lyckat behövs en kartläggning och analys av nuläget. På den här sidan finns stöd i att kartlägga och analysera
Börja med att läsa in er på de problem som skrivs fram i strategin. Undersök sedan vilka ojämställdhetsproblem i befolkningen som är relevanta för er organisation och de verksamhetsutmaningar ni har. Flera av kommunerna i Västra Götaland har en lokal arbetsmarknad som är präglad av vissa yrken/sektorer som i hög grad styr vilka val unga gör. Det är viktigt att göra en lokal analys av närliggande arbetsmarknaden för att kunna kartlägga problemet lokalt. Ta vara på erfarenheter från tidigare jämställdhetsarbete, kompetens som finns i organisationen och använd er av kunskap om ojämställdhetsproblem som är kända sedan tidigare.
Exempel på problemområden på befolkningsnivå:
Exempel på verksamhetsutmaningar:
Ta gärna del av forskning och rapporter för att fördjupa kunskapen om problemen. Tips på vidare läsning hittar du under rubriken ”Kunskapsstöd och vidare läsning”.
Sammanställ befintlig könsuppdelad statistik från er organisation och andra relevanta underlag som finns tillgängliga, till exempel kvalitets- och verksamhetsuppföljningar. Finns regional statistik kring utbildningsval och fördelning mellan skolor, program och statistik som visar på trygghet och trivsel i skolan – använd den. Saknas könsuppdelad statistik i organisationen kan ni använda dessa förslag på nyckeltal:
Utbildning
Könssegregerad arbetsmarknad
Arbetsmiljö och arbetsvillkor
Det är också viktigt att tänka på hur ni kan involvera målgruppen. Här är tips på hur ni kan göra:
När ni har samlat in underlag ska ni i nästa steg analysera det. Det finns flera olika analysmetoder som ni kan använda er av. Här finns ett stöd i arbetet:
Stöd för jämställdhetsanalys, handledning, SKR.
Att samla olika kompetenser från er organisation ökar analysens träffsäkerhet. Det ökar dessutom delaktighet och kan främja förankring av frågan. Ni kan använda följande frågor som stöd i analysen. Vissa frågor riktar sig till olika delar av utbildningssektorn, ni bedömer själva vilka frågor som är relevanta för er.
För utbildningssektorn som helhet:
För högskola och universitet:
För arbetsgivare:
Nu har ni hittat några utmaningar för er organisation. Innan ni bestämmer vilka som är aktuella bör ni kartlägga förutsättningar för arbetet. Läs mer om hur ni kan kartlägga organisationens förutsättningar under Stöd i systematiskt utvecklingsarbete.
Flera aktörers verksamhet bidrar till en mer jämställd könsfördelning på pojk- och flickdominerade gymnasieprogram men några aktörer har generellt större betydelse och möjlighet att påverka på området än andra. Aktörer inom länets utbildningssektor är särskilt viktiga för arbetet inom målet om en mer jämställd könsfördelning på pojk- och flickdominerade gymnasieprogram. Det gäller verksamhet inom förskola, grundskola, gymnasieskola samt högskolor och universitet. Länets arbetsgivare har också möjlighet att bidra till målet genom att arbeta för att motverka könsstereotypa normer och bredda sin rekrytering.
För att komma åt problematiken med könsbundna studieval kan er organisation behöva samverka med andra aktörer internt och externt. Använd följande frågor för att undersöka om det är relevant för er:
För att kunna avgränsa ert kommande utvecklingsarbete behöver ni nu sammanställa det insamlade underlaget. Som stöd i det arbetet kan ni till exempel använda matrisen ”Mall för prioritering”. Försök att vara så konkreta som möjligt i era problemformuleringar. Det är viktigt att det finns samsyn kring vad ojämställdhetsproblemet är.
Ni bör nu skapa en prioriteringsordning för att välja vilket/vilka problem ni vill börja arbeta med. Prioriteringen kan till exempel baseras på
Nu har ni definierat vilket/vilka problem som er organisation vill arbeta mot och vilka resurser som ni har att tillgå. Nästa steg är att specificera hur utvecklingsarbetet ska gå till. På den här sidan finns stöd i att
I matrisen finns förslag på insatser som kan motverka problem som ofta förekommer rörande könsbundna studie- och yrkesval. Använd bara förslagen om de stämmer med de problem som framkommit i er lokala analys. Se gärna vidare läsning för fördjupning. Ni kan även hämta inspiration till andra insatser från forskning eller i dialog med aktörer med liknande utmaningar/problem.
Till varje problem kan ni läsa förslag på
Aktör X främjar inkluderande normer och jämställdhet kopplat till utbildningar och yrken i undervisning och studie- och yrkesvägledning.
I skolan
På arbetsplatsen
Aktör Xs planering och dimensionering av utbildningar främjar jämställda normer kopplat till vissa utbildningar och yrken.
Länets kommuner
Länets högskolor och universitet
Aktör X värderar kvinno- och mansdominerat arbete lika.
Se fler förslag under målet om Kvinnors förutsättningar avseende anställnings-, löne- och andra arbetsvillkor samt arbetsmiljö ska förbättras i Västra Götaland – Jämställt Västra Götaland.
Aktör X har ett kontinuerligt arbete med aktiva åtgärder på alla nivåer.
När ni valt insatser bör ni göra en sammanfattande analys som besvarar
Ni kan använda mycket av det underlag ni tidigare tagit fram under kartläggningen.
När ni kommit fram till ert avgränsade utvecklingsområden kan det vara bra att dokumentera och formalisera arbetet. Ska ni samverka med andra aktörer bör ni utforma arbetet tillsammans. Använd organisationens befintliga mallar eller dokument för verksamhetsplanering. Här finns ett exempel på en mall för planering av utvecklingsarbete och en genomförandeplan som ni kan använda som inspiration och vägledning:
Mall för planering av utvecklingsarbete och en genomförandeplan
När ni har en färdig plan och tydlig bild över vad ni ska göra, vem/vilka som ska göra vad och varför ni gör det kan ni lägga fram den för beslut till relevanta lednings- och styrgrupper. Det är viktigt att det finns samsyn i er organisation om problemet utöver den arbetsgrupp/funktion som genomfört kartläggnings- och analysarbetet.
Beroende på typ av insats kan praktiska förberedelser behöva genomföras inför implementering. Det kan dels handla om att ta fram och förbereda material, till exempel
Det kan också handla om att kommunicera till målgruppen eller andra intressenter i arbetet. Använd följande frågor för att ta reda på om och vad ni behöver kommunicera:
Om ni beslutar att genomföra kommunikationsinsatser är det viktigt att alla i målgruppen kan nås av informationen och förstå den. Det kan handla om att använda olika kanaler eller metoder. Till exempel via webbsida, sociala medier eller samråd.
Det kan också innebära att informationen behöver tillgänglighetsanpassas på olika sätt, till exempel:
Om ert utvecklingsarbete innebär nya metoder, rutiner eller liknande som bedöms vara mer ändamålsenliga än de nuvarande bör ledningen fatta beslut om att införa det nya arbetssättet. För att implementering av ett nytt arbetssätt ska användas och vara hållbart över tid krävs stödjande funktioner inom organisationen, kompetens hos användarna och ett ledarskap som bidrar till utvecklingen. Förslag på åtgärder som främjar implementering:
Under genomförande- och implementeringsfasen är det viktigt att regelbundet följa upp verksamheten. För att kunna analysera och eventuellt justera pågående arbete kan ni förslagsvis använda följande frågor. Tänk på att besluta om vad som är ett acceptabelt resultat innan ni besvarar frågorna och bedömer om justering krävs.
Justeringar bör vara av mindre karaktär och motiveras väl. Eventuella negativa konsekvenser av justeringarna behöver övervägas. Kom även ihåg att utvärdera eventuella justeringars påverkan på deltagare och resultat.
Ni bör göra en slutgiltig uppföljning när utvecklingsarbetet är avslutat för att ta vara på lärande från arbetet och för att använda det som en drivkraft framåt.
I arbetet mot en mer jämställd könsfördelning på pojk- och flickdominerade gymnasieprogram finns vissa krav på uppföljning att förhålla sig till enligt lag. Det gäller:
Genomför uppföljningen i första hand genom er ordinarie uppföljning av verksamheten. Det innebär bland annat att använda den könsuppdelade statistik ni använde i kartläggningen som jämförelsepunkter.
Om ni saknar befintliga system och underlag behöver ni utveckla dessa. Ett alternativ är att hitta andra sätt att samla in det underlag ni behöver. Ni kan till exempel använda er av de nyckeltal som ni använde i kartläggningen. Ni kan också utgå från de förslag som presenteras i Länsstyrelsens tabell med lokala mål, insatser och uppföljning.
Uppföljningen kan bestå av följande delar:
Undersök påverkan på ojämställdhetsproblemet:
Reflektera över hur den interna och externa samverkan med andra verksamheter har fungerat:
Beskriv hur den interna arbetsprocessen har fungerat internt:
Genomför en sammanfattande analys. Den kan till exempel innehålla:
Återkoppla resultaten internt med utgångspunkt i hur resultaten kan användas i verksamheten:
Återkoppla resultatet till målgruppen och intressenter:
Länsstyrelsen har tagit fram en tabell med förslag på lokala mål, insatser och uppföljning.
I skolan.
På arbetsplatsen
Motverka könsstereotypa normer och jargonger på arbetsplatsen. Exempelvis genom att:
I skolan
På arbetsplatsen
Förbättra arbetsvillkoren i kvinnodominerade yrken. Exempelvis genom att:
Förbättra arbetsmiljön i kvinnodominerade yrken. Exempelvis genom att:
Se fler förslag under målet om Kvinnors förutsättningar avseende anställnings-, löne- och andra arbetsvillkor samt arbetsmiljö ska förbättras i Västra Götaland – Jämställt Västra Götaland.
Se fler förslag under målet om Kvinnors förutsättningar avseende anställnings-, löne- och andra arbetsvillkor samt arbetsmiljö ska förbättras i Västra Götaland – Jämställt Västra Götaland.
Här kommer Länsstyrelsen dela exempel på hur organisationer arbetar med jämställdhetsintegrering inom mål X. Har du tips på ett pågående arbete? Hör av dig via jamstallt.vastragotaland@lansstyrelsen.se
Könssegregerad utbildning och arbetsmarknad
Här hittar du underlag på temat könssegregerad utbildning och arbetsmarknad:
Underlagsrapport 2023:8, Jämställdhetsmyndigheten
Makt, mål och myndighet – feministisk politik för en jämställd framtid, Regeringen
Jämställdhet i arbetsmiljön, Arbetsmiljöverket
Här hittar du underlag på temat jämställd utbildning:
Delmål 3: Jämställd utbildning, Jämställdhetsmyndigheten
Ogiltig frånvaro för jämställdheten, Jämställdhetsmyndigheten
Främja likabehandling | Lärportalen, Skolverket
Val efter eget kön, Jämställdhetsmyndigheten
Skolans arbete mot sexuella trakasserier, Skolverket
Aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen, Skolforskningsinstitutet
Jämställdhet i arbetsplatsförlagt lärande, Norden, Skolverket
Grundskolor i kommuner med låg utbildningsnivå, Skolinspektionen
Flera inslag av hög kvalitet i gymnasieskolans yrkesämnen, Skolinspektionen
Borås Stad, september 2024.
På jamstalltvastragotaland.se använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.