Våld i ungas partnerrelationer ska upphöra i Västra Götaland

Unga osynliggörs i arbetet mot mäns våld mot kvinnor

Våld i ungas partnerrelationer är – precis som mäns våld mot kvinnor i stort – ett strukturellt jämställdhetsproblem. Unga flickor och icke-binära rapporterar i högre grad än pojkar utsatthet för alla former av våld. Störst könsskillnad när det gäller utövandet av våld ses i utövandet av fysiskt, sexuellt och särskilt dödligt partnervåld, där näst intill alla förövare är manliga. Den senaste tidens undersökningar visar att unga löper mer än tre gånger så hög risk att utsättas för våld i nära relation än äldre befolkningsgrupper. Samtidigt riskerar unga att falla mellan stolarna i arbetet mot mäns våld mot kvinnor, som tenderar att fokusera på en vuxen kontext. Den regionala strategin ”Jämställt Västra Götaland 2024–2027” pekar ut några saker kring ungas särskilda livsvillkor och omständigheter som påverkar både våldsutövandet och konsekvenserna av våldet

  • En stor del av våldet sker digitalt och överlappar våld utanför nätet, vilket gör våldet ständigt närvarande.
  • Ungdomstiden är en period som präglas av intensiv social inlärning, identitetsskapande och ökad autonomi gentemot vuxna. Att vara utsatt för eller utöva våld under den här tiden ökar risken för att våldet upprepas senare i livet.
  • Våldet sker på arenor där vuxna befinner sig och har ansvar att agera.

 

Rapporter från nationella myndigheter lyfter att våld i ungas partnerrelationer tenderar att osynliggöras i arbetet mot mäns våld mot kvinnor. På lokal nivå vittnar organisationer om att våldet lättare avdramatiseras av vuxna och om svårigheten att hänvisa unga till rätt stödinsatser, både när det gäller unga som utsätts för våld och unga som utövar våld. För att synliggöra frågan och arbeta med målet Våld i ungas partnerrelationer ska upphöra i Västra Götaland i er organisation eller verksamhet kan ni ta hjälp av det här metodstödet.

På den här webbsidan får ni stöd i bland annat kartläggning och analys, att definiera och prioritera problem, planera och utforma arbetet samt stöd i uppföljning av arbetet med att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer.

Organisationer har olika förutsättningar i sitt arbete med jämställdhetsintegrering utifrån exempelvis storlek, resurser och kärnuppdrag. Anpassa er användning av metodstödet utifrån era behov och prioriteringar.

Vad behöver förändras och vilka berörs?

För att berörda aktörer i Västra Götaland på ett bättre sätt ska kunna förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer på ett sätt som är långsiktigt hållbart, systematiskt och tvärsektoriellt, behöver det ske förändringar på flera områden och nivåer. Det finns exempelvis behov av

  • förbättrade organisatoriska förutsättningar för arbetet, genom att frågan synliggörs mer i befintlig styrning, ledning, samverkan och resurssättning av arbete mot mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt prostitution, människohandel och sexuell exploatering av barn
  • att säkerställa att det finns rutiner, kunskapsstöd, fungerande arbetssätt och samverkan för att upptäcka, förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer hos verksamheter som möter unga.
  • att ungas röster, delaktighet och inflytande finns med i arbetet mot våld, till exempel i utveckling av verksamheter som ansvarar för att tillhandahålla information, stöd och skydd mot våld.
  • att arbetet genomsyras av ett tydligt jämställdhets-, barnrätts-, funktionshinder- och HBTQI+ perspektiv
  • att arbetet genomsyras av en kunskap och förståelse för livsvillkor och förutsättningar hos grupper med svagt samhälleligt stöd. Det gäller till exempel unga hbtqi+ personer, unga med funktionsnedsättning och unga som lever i social utsatthet eller i en hederskontext.

Kunskapsbehov

För att synliggöra frågan i arbetet med att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor behövs en kunskapshöjning inom flera områden:

  • kunskapen om omfattningen behöver öka, både regionalt och lokalt.
  • kunskapen om våldets uttryck och karaktär samt kunskap om det som särskiljer våld i ungas partnerrelationer från våld i vuxnas nära relationer.
  • kunskap om lagstiftning och lagföring av brottsliga handlingar (vilket ofta är fallet), hos unga själva, föräldrar/vårdnadshavare och andra viktiga vuxna, inklusive vuxna som möter unga i sitt dagliga arbete.
  • Kunskap och rutiner för orosanmälan till socialtjänsten samt polisanmälan behöver stärkas. Även kunskap och rutiner om riskbedömningar före eventuell kontakt med vårdnadshavare.
  • Kunskap, medvetenhet och förståelse för flickors och unga kvinnors, pojkars och unga mäns, samt unga HBTQI+ personers olika livsvillkor och omständigheter. Med hänsyn till att målgruppen unga finns inom ett brett spektrum av olika omständigheter, livsvillkor och behov.

 

Sammanfattningsvis kan länets aktörer behöva säkerställa förutsättningar för arbetet och utveckla metoder och arbetssätt som

  • Förebygger våld i ungas partnerrelationer på flera preventionsnivåer (universell, selektiv och indikerad nivå)
  • Säkerställer att unga utövare av – och utsatta för våld får tillgång till stöd och skydd på kort och lång sikt, som är tillgängligt för och tilltalar unga
  • Säkrar barn och ungas rättigheter i kedjan av insatser, inklusive rättsprocessen
  • Säkerställer förutsättningar för ett systematiskt och samlat arbete mot våld i ungas partnerrelationer, som sker i tvärsektoriell samverkan.

Ta hänsyn till befintliga strukturer och processer

Nu står er organisation inför att påbörja ett utvecklingsarbete. Innan arbetet startar är det bra att känna till om det finns några riktlinjer eller liknade kopplat till sakfrågan eller verksamheten som ni behöver ta hänsyn till. Utgå ifrån er organisation och verksamhet för att bedöma vilka riktlinjer eller liknade som kan vara relevanta för er. Nedan finns några exempel på riktlinjer och processer med relevans för arbetet att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer.

Nationella strategier kopplade till frågan

Integrera i ordinarie system

Utvecklingsarbete utifrån strategin ”Jämställt Västra Götaland 2024–2027” handlar om att integrera jämställdhet i er organisations ordinarie verksamhet. Arbetet bör inte drivas och bäras ensamt av den funktion i organisationen som är sakkunnig inom jämställdhet. Det ska inte vara en sidofråga som kan prioriteras ned eller tas bort. Därför behöver arbetet mot våld i ungas partnerrelationer vara integrerat i ordinarie styr- och ledningssystem.

Metoder, arbetssätt och kunskapsstöd

En grundläggande förutsättning för att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer är kunskap om våldets omfattning, karaktär och ungas olika livsvillkor och omständigheter. Sådan kunskap behöver finnas både i det förebyggande arbetet och i arbetet med skydd och stöd. I kommande delar av metodstödet får du guidning genom de olika faserna av utvecklingsarbetet. Målet är att åstadkomma ett samlat arbete mot våld i ungas partnerrelationer, som präglas av systematik och tvärsektoriell samverkan.

Stöd i att kartlägga och analysera

För att arbetet ska bli lyckat behövs en kartläggning och analys av nuläget. På den här sidan finns stöd i att kartlägga och analysera

  • den lokala problembilden av våld i ungas partnerrelationer
  • organisationens förutsättningar att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer
  • samverkanspartners och intressenter i arbetet

Kartlägg förekomst av våld i ungas partnerrelationer lokalt

Börja med att läsa in er på de problem som skrivs fram under målet i strategin. Ta del av nationella undersökningar och rapporter. Undersök sedan vad som är relevant för er organisation och de verksamhetsutmaningar ni har. Ta vara på erfarenheter från tidigare arbete mot våld, kompetens som finns i organisationen och använd er av befintlig kunskap om våld i ungas partnerrelationer. Utifrån det kan ni sedan välja den nivå av kartläggning som ni har möjlighet att genomföra. Innan ni påbörjar kartläggningen kan det vara bra att det redan från början finns ett beslut och mandat från ledningen att genomföra ett arbete med kartläggning. Resultaten bör sedan agera som underlag för vidare beslut om – och resurssättning av – fortsatt utvecklingsarbete.

Kunskap om våldets omfattning och karaktär på nationell nivå

Som strategin lyfter är det svårt att bedöma den exakta omfattningen av våld i ungas partnerrelationer. Statistik är svår att jämföra eftersom olika undersökningar definierar och frågar om våld på olika sätt. På regional nivå saknas omfattande undersökningar som beskriver förekomsten av såväl våldsutsatthet som våldsutövande i ungas partnerrelationer. Nationell forskning indikerar att ungdomar och särskilt unga vuxna tycks vara mer utsatta för våld i nära relationer jämfört med vuxna. Var tredje ungdom i årskurs 9 uppger att de varit utsatta för våld i en partnerrelation. Flickor och ickebinära uppger i högre grad utsatthet än pojkar. Resultaten i de undersökningar som gjorts varierar. Mellan 18 – 59 procent av unga uppger att de någon gång utsatts för våld av en partner.

Internationell forskning lyfter att våld i ungas partnerrelationer oftare är ömsesidigt, där de vanligaste våldsformerna är digitalt och psykiskt våld. Samtidigt framkommer att pojkar i betydligt högre utsträckning utövar sexuellt våld. Flickor är i betydligt högre utsträckning utsatta för sexuellt våld, upprepat våld och känner oftare rädsla för sin partner.

En svensk studie från 2024 visar att dödligt våld är lika vanligt i ungas partnerrelationer som bland vuxna. Studien visar också att omfattningen av dödligt våld i Sverige mot kvinnor under 26 år är oförändrad, medan våld med dödlig utgång mot vuxna kvinnor minskat något. 97 procent av brottsoffren vid dödligt partnervåld mot unga är flickor som dödats av en manlig partner.

Ta gärna del av forskning och rapporter för att fördjupa kunskapen om problemen. Tips på vidare läsning hittar du under rubriken ”Kunskapsstöd och vidare läsning”.

Några exempel på studier som undersökt omfattningen av våld i ungas partnerrelationer i Sverige är:

Våld i ungas parrelationer, Rapport 2021:15, Brottsförebyggande rådet

Risk för våld i partnerrelation, Rapport 2025:1, Brottsförebyggande rådet

Youth Intimate Partner Violence in Sweden : Prevalence and Young People’s Experiences of Violence and Abuse in Romantic Relationships, Sibel Korkmaz, 2021, Stockholms universitet

Dödligt partnervåld mot unga, Shilan Caman, Sara Skott, 2023, Jämställdhetsmyndigheten

Våld i ungas nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck: Förekomst, riskfaktorer och hälsokonsekvenser, Carolina Jernbro, Åsa Landberg, 2024, Jämställdhetsmyndigheten

Ungas hälsa, relationer och sexliv – Resultat från UngKAB23: En enkätstudie om ungas sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter, Artikelnummer: 24036, 2025, Folkhälsomyndigheten

Nationell kartläggning – Våld mot barn 2022, Stiftelsen Allmänna Barnhuset

Kunskapsstöd för att kartlägga den lokala problembilden

Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet har samlad information om att mäta våld:

 

Brottsförebyggande rådet och Jämställdhetsmyndigheten har tagit fram ett metodstöd för kartläggning av tre våldstyper. Det finns att hitta som digital och tryckt version på BRÅ:s webbplats.

 

Metodstödet innehåller stöd och vägledning i arbetet med att kartlägga våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt prostitution och människohandel för sexuella ändamål. Det beskriver fördelar med att samordna kartläggning av olika våldsyttringar i den lokala kontexten med kartläggning av brottsförebyggande lägesbilder. På så sätt blir arbetet mot våld i ungas partnerrelationer och andra våldsformer en fråga på dagordningen i det brottsförebyggande arbetet. Metodstödet innehåller även exempel på underlag att samla in i den lokala kontexten.

Även handboken Inget att vänta på kan användas som stöd i kartläggningsarbetet. Den finns att hitta som digital och tryckt version på Jämställdhetsmyndighetens webbplats.

 

Sammanställ befintlig könsuppdelad statistik från er organisation och andra relevanta underlag som finns tillgängliga lokalt, till exempel kvalitets- och verksamhetsuppföljningar. Om könsuppdelad statistik saknas i organisationen finns några exempel på nyckeltal nedan. För att kartlägga lokal förekomst av riskfaktorer för att utsättas eller utöva våld i en partnerrelation kan det även vara relevant att titta på nyckeltal som beskriver annan utsatthet för våld, utöver just utsatthet för våld i ungas partnerrelationer, eftersom olika typer av våldsutsatthet ofta överlappar. Det kan exempelvis vara relevant att få en bild av ungas utsatthet för våld av en vuxen närstående eller sexuell exploatering. För att bli träffsäker i det lokala förebyggande arbetet kan det också vara relevant att kartlägga faktorer i ungas närmiljöer som kan bidra till att normalisera eller rättfärdiga våld. Därför innehåller metodstödet fler exempel på lokala statistikkällor och nationella undersökningar än de som specifikt kartlägger våld i ungas partnerrelationer.  

Förslag på nyckeltal för att kartlägga utsatthet för våld i befolkningen

Elevhälsodata Väst, VästKom

  • Frågebatteri om våld (se enkäter för årskurs 4, 8 och år 1 gymnasiet).

 

Folkhälsomyndigheten

  • Utsatt för våld eller hot om våld % (Nationella folkhälsoenkäten)

 

CAN:s nationella skolundersökning – CAN

  • Skola, fritid, familj
    • Utsatthet för våld senaste 12 månaderna %
  • Alkohol
    • Utsatthet för våld i samband med alkoholintag senaste 12 månaderna %

Förslag på ytterligare källor att inkludera i en lokal kartläggning av problembilden

Nationella skolenkäten, Skolinspektionen

  • Trygg i skolan (Index baserat på flera frågor)

 

Nationella trygghetsundersökningen, Brottsförebyggande rådet

  • Självrapporterad utsatthet för misshandel, allvarlig misshandel, hot, sexualbrott %
  • Anmälda brott

 

Undersökningarna om levnadsförhållanden (ULF, Barn-ULF), SCB

  • Utsatthet för våld och hot under de senaste 12 månaderna %

Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet har samlad information om att mäta våld:

 

Brottsförebyggande rådet och Jämställdhetsmyndigheten har tagit fram ett metodstöd för kartläggning av tre våldstyper. Det finns att hitta som digital och tryckt version på BRÅ:s webbplats.

Metodstödet innehåller stöd och vägledning i arbetet med att kartlägga våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt prostitution och människohandel för sexuella ändamål. Det beskriver fördelar med att samordna kartläggning av olika våldsyttringar i den lokala kontexten med kartläggning av brottsförebyggande lägesbilder. På så sätt blir arbetet mot våld i ungas partnerrelationer och andra våldsformer en fråga på dagordningen i det brottsförebyggande arbetet. Metodstödet innehåller även exempel på underlag att samla in i den lokala kontexten.

Även handboken Inget att vänta på kan användas som stöd i kartläggningsarbetet. Den finns att hitta som digital och tryckt version på Jämställdhetsmyndighetens webbplats.

 

Sammanställ befintlig könsuppdelad statistik från er organisation och andra relevanta underlag som finns tillgängliga lokalt, till exempel kvalitets- och verksamhetsuppföljningar. Om könsuppdelad statistik saknas i organisationen finns några exempel på nyckeltal nedan. För att kartlägga lokal förekomst av riskfaktorer för att utsättas eller utöva våld i en partnerrelation kan det även vara relevant att titta på nyckeltal som beskriver annan utsatthet för våld, utöver just utsatthet för våld i ungas partnerrelationer, eftersom olika typer av våldsutsatthet ofta överlappar. Det kan exempelvis vara relevant att få en bild av ungas utsatthet för våld av en vuxen närstående eller sexuell exploatering. För att bli träffsäker i det lokala förebyggande arbetet kan det också vara relevant att kartlägga faktorer i ungas närmiljöer som kan bidra till att normalisera eller rättfärdiga våld. Därför innehåller metodstödet fler exempel på lokala statistikkällor och nationella undersökningar än de som specifikt kartlägger våld i ungas partnerrelationer.  

Förslag på nyckeltal för att kartlägga utsatthet för våld i befolkningen

Elevhälsodata Väst, VästKom

  • Frågebatteri om våld (se enkäter för årskurs 4, 8 och år 1 gymnasiet).

 

Folkhälsomyndigheten

  • Utsatt för våld eller hot om våld % (Nationella folkhälsoenkäten)

 

CAN:s nationella skolundersökning – CAN

  • Skola, fritid, familj
    • Utsatthet för våld senaste 12 månaderna %
  • Alkohol
    • Utsatthet för våld i samband med alkoholintag senaste 12 månaderna %

 

Förslag på ytterligare källor att inkludera i en lokal kartläggning av problembilden

Nationella skolenkäten, Skolinspektionen

  • Trygg i skolan (Index baserat på flera frågor)

 

Nationella trygghetsundersökningen, Brottsförebyggande rådet

  • Självrapporterad utsatthet för misshandel, allvarlig misshandel, hot, sexualbrott %
  • Anmälda brott

 

Undersökningarna om levnadsförhållanden (ULF, Barn-ULF), SCB

  • Utsatthet för våld och hot under de senaste 12 månaderna %
  • Trygghet i skolan
    • Andel elever som känner sig mycket trygga i klassrummet, på rasterna respektive till och från skolan. Elever årskurs 6–9 och gymnasiet
  • Trygghet i bostadsområdet:
    • Andel barn som angett att någon annan har hotat, slagit eller jagat dem i området där de bor. Barn 12–18 år
    • Andel barn som råkat ut för att någon skrivit något om henne/honom på internet som hon/han blivit ledsen, arg eller orolig över.

Förslag på ytterligare källor att inkludera i en lokal kartläggning av problembilden

  • Ungdomsenkäten LUPP, MUCF Notera att det är möjligt att lägga till tre egna lokala frågor i LUPP-enkäten.
  • Egen lokal enkät till unga invånare eller målgrupper
  • Statistik baserad på elevhälsans, ungdomsmottagningens eller primärvårdens verksamheter, exempelvis elevhälsans hälsosamtal eller screeningverktyg som används av verksamheter som möter unga, såsom SEXIT eller Frågor om våld Unga.
  • Verksamhetsstatistik från lokala kvinno-/tjej-/trans-/ungdomsjourer

Att tänka på

Om ni väljer att lägga till frågor om våld i befintliga eller nya lokala undersökningar är det viktigt att tänka på hur frågorna ställs och att undvika att de ställs fragmentariskt och utan kontext. Använd gärna redan framtagna och beprövade frågebatterier. Sådana instrument bör fråga efter flera olika typer av våldsutsatthet och ha en utformning där frågorna bygger på varandra.

Förslag för att kartlägga problembilden bland olika grupper av unga

Kunskap om våld i ungas partnerrelationer behöver innefatta en förståelse för hur våldet påverkar olika grupper av unga. Ungdomar med könsöverskridande identitet, unga i samkönade relationer, unga med funktionsnedsättning och unga som lever i en hederskontext kan vara särskilt utsatta för våld i ungas partnerrelationer

  • Unga med könsöverskridande identitet eller i samkönade relationer kan exempelvis ha sämre tillgång till stöd, på grund av att insatserna är cis- eller heteronormativt utformade, vilket kan påverka huruvida stödet upplevs relevant eller tillgängligt.
  • Unga med funktionsnedsättning inkluderas i lägre utsträckning i våldsförebyggande insatser och enkätundersökningar. De kan också ha svårare att göra våldet känt och få tillgång till stöd.
  • Begreppet hederskontext brukar användas för att beskriva det sammanhang som bygger på hedersnormer, där individens anpassning till hedersnormerna är avgörande för både individens och kollektivets anseende i relation till omgivningen. Unga som lever i en hederskontext kan vara både offer och förövare av hedersrelaterat våld och förtryck. Exempelvis kan en ungdom själv vara bärare av dessa normer och utsätta sin partner för denna specifika våldsform. Ungdomen kan också vara utsatt för hedersrelaterat våld och förtryck av sin familj och samtidigt vara utsatt för våld i sin partnerrelation. Det kan vara svårt att söka hjälp hos sina föräldrar och därmed också svårare att lämna relationen. Unga HBTQI-personer och unga med funktionsnedsättning som lever i en hederskontext kan vara särskilt utsatta och ha särskilt svagt stöd av samhället.

 

Den senaste tidens undersökningar visar att våld i ungas partnerrelationer ofta överlappar med annan utsatthet för våld. Det är exempelvis vanligare att unga som utsatts för mobbning, eller som upplevt våld i hemmet också utsatts för eller utövat våld i en egen partnerrelation. Utsatthet för våld i egen partnerrelation innebär i sin tur en ökad risk för utsatthet för sexuell exploatering eller ofrivillig sexuell exponering på nätet. Studier visar exempelvis ett starkt samband mellan att vara utsatt för våld i egen parrelation och att uppge att man skadat sig med sex.

Verksamheter i allmänhet som möter barn och unga behöver vara uppmärksamma på risken för multipel utsatthet för våld. I synnerhet kan verksamheter som möter barn och unga utsatta för barnfridsbrott behöva lägga ett särskilt fokus på risken för att utsättas för eller utöva våld i egen partnerrelation, vilket kan innebära behov av särskilda tidigt förebyggande insatser. 

Förutom att utgå ifrån könsuppdelad statistik i den mån det är möjligt, är det också viktigt att förstå vilka konsekvenser våldet kan få för unga beroende på livsvillkor och omständigheter. Det är samtidigt av grundläggande vikt att analysera hur tillgången till samhällets stöd ser ut och skiljer sig åt mellan olika grupper av unga eller mellan olika geografiska områden. Det gäller både tillgången till stöd vid utövande av och utsatthet för våld. Av den anledningen kan det vara relevant att särskilt undersöka omfattningen av problemet bland specifika målgrupper, liksom organisationens förmåga att nå och möta olika målgrupper

Involvera målgrupper

En generell rekommendation är att involvera målgrupper från starten av ett utvecklingsarbete. Det ger mer träffsäkra insatser. Här är några tips på hur ni kan göra för att involvera målgruppen i kartläggning:

  • Använd etablerade kanaler för delaktighet, till exempel samråd och lokala forum för ungas delaktighet och inflytande. Se dock till att även involvera unga som inte deltar i sådana forum.
  • För dialog med civilsamhälle som möter eller engagerar målgrupperna. Exempelvis lokala ungdoms/tjej/transjourer och nationella stödorganisationer som många unga söker sig till digitalt, såsom ungarelationer.se, Ecpat, BRIS, eller Killar.se.
  • Ställ frågor till unga om deras erfarenheter av utsatthet för – och utövande av våld i till exempel brukar-, medarbetar- eller elevundersökningar som rör livsstil, levnadsvillkor eller hälsa.
  • Ställ frågor till yrkesverksamma om våldets omfattning, uttrycksformer och riskfaktorer. Dessa frågor kan med fördel ställas tillsammans med frågor som undersöker huruvida verksamheten lyckas möta upp behoven på ett lämpligt sätt, se kommande del om att kartlägga utmaningar i verksamheter och organisationens förutsättningar.

När ni har en tydligare lokal bild av förekomsten av våld i ungas partnerrelationer och hur olika grupper av flickor och unga kvinnor, pojkar och unga män påverkas, är det dags att kartlägga verksamhetsutmaningar och vilka hinder som finns idag mot att möta problembilden.

Några exempel på vanliga verksamhetsutmaningar och dess konsekvenser för unga målgrupper:

  • Skolan framhålls återkommande som en central aktör i våldspreventivt arbete, där arbetet har flera kopplingar till skolans uppdrag och styrning, men saknar ofta förutsättningar att bedriva våldspreventivt arbete. Förebyggande arbete tenderar att ses som något som tillkommer, i stället för att integreras i ordinarie uppdrag.
  • Kunskapen om hur ungas särskilda livsvillkor och omständigheter påverkar våldets uttryck och konsekvenser är bristande. Det kan i sin tur påverka om och hur vuxna upptäcker eller responderar på våldet. Exempelvis påverkar ungas omständigheter vilka arenor som våldet utövas på, där det digitala våldet är utbrett och samtidigt överlappar med våld på andra arenor, som i skolan och i hemmet. Ett angränsande område till våld i ungas partnerrelationer kan också vara olika former av sexuell exploatering av barn och unga, där även våldsutövaren själv ofta är ung och ibland minderårig. Exempel på sådana former av våld är normalisering av sex mot ersättning eller ofrivillig sexuell exponering på nätet. Det ställer krav på verksamheters kunskap och förståelse för ungas verklighet, på nätet och i fysiska miljöer samt kunskap om lagstiftning, hos yrkesverksamma och hos unga själva.
  • Bristande tillgång till stöd: Planeringen av stödinsatser för våldsutövare och våldsutsatta tar inte i tillräcklig grad hänsyn till ungas särskilda livsvillkor och omständigheter. Exempelvis är socialtjänstens befintliga insatser vid våld i nära relation ofta formade efter en vuxen kontext och tar inte hänsyn till det som särskiljer våld i ungas partnerrelationer. Ett annat exempel är att utsatt och utövare kan gå på samma skola, vilket kan minska viljan att söka stöd hos elevhälsan. Samtidigt är det digitala våldet ständigt närvarande, vilket gör att det inte finns några fredade zoner. För vuxna är ofta arbetsplatsen en fredad zon. Denna särskiljning understryker också skolan som en viktig aktör för att förebygga och bekämpa våld.
  • Våld i ungas partnerrelationer kan i många fall handla om individer som är både barn och unga vuxna. Antingen för att den som är utsatt och den som utövar våld har olika åldrar, eller för att ett barn hinner bli en vuxen under ett ärendes gång. Detta ställer krav på verksamheters förmåga att möta unga som är utsatta eller som utövar våld utifrån både ett barnperspektiv och ett vuxenperspektiv. Verksamheter kan utifrån flera dimensioner behöva utreda vilka utmaningar som finns kopplat till detta och hur de kan överkommas.
  • Tidigt, tvärsektoriellt våldsförebyggande arbete prioriteras lättare ned till förmån för akuta insatser. Förebyggande arbete som saknar förankring på hög ledningsnivå blir sällan långsiktigt hållbart eller tillräckligt resurssatt.

För att förhindra att våld i ungas relationer överhuvudtaget utövas eller upprepas senare i livet, behövs tidigt universellt förebyggande arbete som pågår parallellt med arbete på selektiv och riktad preventionsnivå. Det tidigt förebyggande arbetet riktat mot alla unga behöver stärkas och fokusera på att främja samtycke och förståelse för vad en hälsosam relation är, förändra skadliga normer kring maskulinitet samt motverka normalisering av våld i ungas relationer och närmiljöer. Arbetet kan anpassas efter målgruppers ålder och mognad. Idag finns många exempel på tidigt främjande och förebyggande arbete mot våld. Exempelvis redan från förskole-ålder, där arbete med barns integritet och samtycke kan lägga en grund för fortsatt prevention. Aktörer lyfter ofta behovet av att stärka det förebyggande arbetet i övergången till grundskolan.

Kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer är en viktig del av skolans våldsförebyggande arbete. Utöver innehållet i kursplanerna ingår också arbetet med normer och jämställdhet i skolans övergripande värdegrunds- och kunskapsuppdrag. Arbetet med sexualitet, samtycke och relationer består av tre delar: Ämnesintegrering och ämnesövergripande arbete, enskilda lektioner eller temadagar samt vardagsarbete – att kunna fånga frågor i flykten. Den vanliga förekomsten av våldsutövande på nätet, som hot, kontroll, ofrivillig exponering eller olika former av sexuell exploatering, ställer exempelvis krav på både vuxnas och ungas egen förståelse för vad våld är och vad som är brottsliga gärningar. Förebyggande insatser riktade mot både unga och vuxna behöver därför adressera nätet som arena för utsatthet och utövande. Det är också angeläget att stärka återfallsförebyggande arbete riktat mot unga våldsutövare. Trygga vuxna som har kunskap, som ser och vågar fråga kan vara avgörande för om våldet upptäcks och upphör. Det gäller alla vuxna runt omkring unga.

Stödfrågor i kartläggning av verksamheters förebyggande arbete

För att kartlägga verksamheten kan ni använda frågorna nedan. Till er hjälp kan ni även använda resultaten från Öppna jämförelser av våld i nära relationer. Resultaten finns tillgängliga på Socialstyrelsens webbplats: Öppna jämförelser av våld i nära relationer, Artikelnummer: 2024-6-9166, Socialstyrelsen

  • Erbjuder er verksamhet några våldsförebyggande insatser och i sådana fall vilka?
  • Inkluderar det förebyggande arbetet insatser för att förebygga våld i ungas partnerrelationer?
  • Ingår den förebyggande insatsen i en annan insats eller är den separat?
  • Vilka målgrupper nås av insatsen? Vilka åldersgrupper?
  • Vilka målgrupper nås inte av insatsen?
  • Finns det tillräcklig kunskap på lednings- och verksamhetsnivå om prevention och om hur förebyggande arbete bör organiseras för att bli långsiktigt hållbart?
  • Är det förebyggande arbetet förankrat på hög ledningsnivå och tillräckligt resurssatt?
  • Bedrivs ett sammanhållet och tvärsektoriellt förebyggande arbete mot våld i er lokala kontext?
  • Bedrivs ett aktivt arbete i skolan med läroplansskrivningarna för hedersrelaterat våld och förtryck samt kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer? Inkluderas frågor om pornografi, våld och sexuell exploatering av barn och unga i det arbetet?
  • Hur bedrivs det förebyggande arbetet på universell nivå (insatser som erbjuds till alla barn och unga, i syfte att stärka skyddsfaktorer och motverka riskfaktorer)?
  • Hur bedrivs det förebyggande arbetet på selektiv nivå (insatser som erbjuds till grupper med särskilda riskfaktorer för våldsutsatthet / våldsutövande)?
  • Hur bedrivs arbetet på indikerad nivå (insatser som erbjuds de som utsatts för eller utövat våld, i syfte att förebygga att våld upprepas)?
  • Finns ett etablerat samarbete med relevanta aktörer, exempelvis mellan skola, socialtjänst, hälso- och sjukvård, polis och/eller civilsamhälle?
  • Finns det strukturer för samverkan med andra preventionsområden, exempelvis brottsförebyggande arbete?
  • Finns det tillräcklig kunskap i organisationen för att kunna upptäcka olika typer av våld (inklusive våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck och prostitution och människohandel)?
  • Har er verksamhet fungerande rutiner och arbetssätt för när och hur personal ska fråga om utsatthet för eller utövande av våld bland era målgrupper (inklusive våld i ungas partnerrelationer och olika former av sexuell exploatering)
  • Har de yrkesverksamma i era verksamheter kunskap och verktyg för att bemöta en person som berättar om utsatthet för eller utövande av våld?
  • Har alla enheter/verksamheter i er organisation rutiner och arbetssätt att agera vid kännedom och misstanke om utsatthet eller utövande av våld?
  • Finns rutiner för när och hur orosanmälningar samt polisanmälningar ska genomföras?
  • Finns det tillräcklig kunskap och tydliga rutiner i er verksamhet för om, när och hur kontakt med vårdnadshavare sker? Vid orosanmälan för unga som misstänks leva, eller lever i en hederskontext, ska inte vårdnadshavare kontaktas, då de utgör en risk för den ungas säkerhet och trygghet?
  • Har alla era enheter/verksamheter rutiner och arbetssätt för att informera om vilket stöd som finns att tillgå inom den egna organisationen, för våldsutsatta och våldsutövare?
  • Har alla era enheter/verksamheter rutiner och arbetssätt för att hjälpa vidare till skydd och stöd hos annan aktör?
  • Har alla era enheter/verksamheter rutiner för hur information förs vidare till samverkande aktörer? Till exempel till en utredande och/eller brottsbekämpande verksamhet.
  • Samverkar ni med andra relevanta aktörer (internt/externt) vid misstanke om utsatthet eller utövande av våld
  • Samverkar ni med andra relevanta aktörer vid misstanke om utsatthet eller utövande av sex mot ersättning / sexuell exploatering?

Orosanmälan till socialtjänsten

Kunskap och rutiner för orosanmälan till socialtjänsten behöver stärkas. Även kunskap och rutiner om riskbedömningar före eventuell kontakt med vårdnadshavare. Vid orosanmälan för unga som misstänks leva, eller lever i en hederskontext, ska inte vårdnadshavare kontaktas, då det utgör en risk för den ungas säkerhet och trygghet.

Alla som arbetar i verksamheter som berör barn och unga, som skolan och hälso-och sjukvården, är enligt socialtjänstlagen skyldiga att genast göra en orosanmälan vid misstanke eller kännedom om att ett barn far illa (SoL 14 kap. 1 §). Även andra som i sin profession, ideella engagemang eller som privatperson misstänker eller får kännedom om att ett barn far illa bör anmäla det till socialnämnden (SoL 14 kap. 1 c §). Den nya socialtjänstlagen, som väntas träda i kraft den 1 juli 2025, inkluderar fler myndigheter och yrkesverksamma vars verksamhet berör barn och unga i skyldigheten att anmäla oro för ett barn till socialnämnden. Det kravet berör exempelvis myndighetsanställda vars arbete berör barn och unga och yrkesverksamma inom enskild verksamhet vars arbete berör barn och unga (Prop. 2024/25:89 kap. 24:1).

En förebyggande socialtjänstlag – Regeringen.se

Det finns inga krav på bevis för att anmäla oro för att ett barn eller en ungdom kan fara illa. Misstanke och oro räcker som grund. Om oro kvarstår ska en ny orosanmälan upprättas. Om barnet flyttar till en annan kommun i Sverige ska orosanmälan lämnas till den nya kommunen. Anmälan görs till socialtjänsten i barnets hemkommun. Socialstyrelsen och Skolverket har tagit fram stöd till yrkesverksamma som är skyldiga att anmäla oro för barn

Om du är arbetsgivare, titta då särskilt på dessa frågor

  • Har arbetsgivaren fungerande rutiner och arbetssätt för att ställa frågor om våld i nära relation i syfte att upptäcka utsatthet eller utövande bland anställda?
  • Är dessa rutiner utformade för att även kunna fånga upp våld i ungas partnerrelationer?
  • Är arbetet integrerat i det systematiska arbetsmiljöarbetet
  • Har arbetsgivare verkningsfulla rutiner för att informera om vilket stöd som finns att tillgå för anställda som är utsatta för eller utövar våld i nära relation inom den egna organisationen
  • Synliggörs våld i ungas partnerrelationer i dessa rutiner?
  • Är arbetet integrerat i det systematiska arbetsmiljöarbetet
  • Har verksamheten fungerande rutiner och arbetssätt för att hjälpa anställda utsatta för våld i nära relation vidare till skydd och stöd?
  • Är dessa rutiner tydliga med hänsyn till den anställdas ålder (exempelvis om det gäller en minderårig anställd)?
  • Är arbetet integrerat i det systematiska arbetsmiljöarbetet?

 

För skolan innefattar huvudmannens ansvar för arbetsmiljön både anställdas och elevers arbetsmiljö. Därför kan arbetet med att förebygga och bekämpa våld med fördel inkluderas i skolans systematiska arbetsmiljöarbete.

Förslag på kunskapsstöd för att arbeta med våld som arbetsgivarfråga

  • Finns det tillräcklig kunskap för att ge adekvat stöd och bemötande till unga våldsutsatta och våldsutövare?
  • Finns verkningsfulla rutiner för att utreda och bedöma behovet av stöd, hjälp och skydd på kort och lång sikt för unga personer utsatta för våld i en partnerrelation?
  • Finns verkningsfulla rutiner för att utreda och bedöma behovet av stöd och hjälp vid ungas utsatthet för eller utövande av olika former av sexuell exploatering?
  • Finns det tillräcklig kunskap om bestämmelserna om sekretess i offentlighets- och sekretesslagen och när sekretess får brytas? Exempelvis när barn och unga misstänks ha varit utsatta för eller misstänks ha begått ett brott (OSL 10 kap 18 c §).
  • Finns det verkningsfulla rutiner för att göra risk- och skyddsbedömningar?
  • Finns det rutiner för att göra en adekvat säkerhetsplanering?
  • Görs det kontinuerligt nya risk- och skyddsbedömningar vid behov? Exempelvis vid flytt från skyddat boende, eller vid flytt till annan kommun? Det är viktigt att tänka på att ungas omständigheter särskilt kan förändras snabbt.
  • Görs en delgivning av riskbedömning mellan socialtjänst – polis och polis – socialtjänst?
  • Finns rutiner och arbetssätt för hur skyddade personuppgifter ska hanteras i ärenden rörande våld i ungas partnerrelationer?
  • Finns ett etablerat motivationsarbete för att stärka unga utsatta och utövare att vilja ta emot stöd och hjälp?
  • Finns det en fungerande samverkan inom organisationen kopplat till upptäckt, risk- och skyddsbedömning samt samverkan kring stödinsatser?
  • Finns det en etablerad samverkan med andra relevanta aktörer för planering av skydd- och stödinsatser? Exempelvis mellan skola, socialtjänst, polis, hälso- och sjukvård och/eller civilsamhällesaktörer?

 

Följande frågor är en viktig del i kartläggningen av verksamhetsutmaningar, som sedan kan utgöra en baslinjemätning för er fortsatta uppföljning, i utvecklingsarbetet framåt

  • Hur många orosanmälningar har inkommit till socialnämnden med koppling till våld i ungas partnerrelationer samt sexuell riskutsatthet/sexuell exploatering?
  • Hur många orosanmälningar har lett till utredning och/eller beviljade insatser? Det kan vara insatser som erbjuds av en intern eller extern stödinstans.
  • Hur många unga personer (under 26 år) har ansökt om respektive beviljats insats utifrån utsatthet för eller utövande av våld i nära relation det senaste året?
  • Hur ser fördelningen ut mellan kön, ålder och andra relevanta kategorier?
  • Antal placeringar av barn respektive myndiga personer?
  • Har er verksamhet fungerande rutiner och arbetssätt för att öka kunskap hos yrkesverksamma och unga själva om lagstiftning rörande våld i ungas partnerrelationer, hedersrelaterad brottslighet och olika former av sexuell exploatering, vad som är brottsligt och hur brott anmäls?
  • Finns det kunskap i verksamheten om hur och när en polisanmälan ska göras?
  • Finns det tillräcklig kunskap om bestämmelserna om sekretess i offentlighets- och sekretesslagen och när sekretess får brytas? Exempelvis när barn och unga misstänks ha varit utsatta för eller misstänks ha begått ett brott (OSL 10 kap 18 c §).
  • Har er verksamhet rutiner och arbetssätt för att upptäcka ungas utsatthet för och utövande av våld i nära relation?
  • Har er verksamhet rutiner och arbetssätt för att upptäcka ungas utsatthet för och utövande av hedersrelaterat våld och förtryck i ungas partnerrelationer?
  • Har er verksamhet rutiner och arbetssätt för att möta och motivera unga våldsutövare till att ta emot stöd?
  • Finns ett etablerat samarbete med relevanta aktörer? Exempelvis mellan socialtjänst, hälso- och sjukvård och polis?
  • Arbetar relevanta aktörer systematiskt och effektivt med att anmäla, utreda och lagföra brott i ungas partnerrelationer, inklusive olika former av sexuell exploatering?
  • Har er verksamhet fungerande rutiner för hur information förs vidare till samverkande aktörer?
  • Har verksamheten rutiner och arbetssätt för att informera om vilket stöd som finns att tillgå för unga personer utsatta för våld i en partnerrelation, inom ramen för en rättsprocess?
  • Säkerställs ett bra och målgruppsanpassat bemötande under förhör och genom hela rättsprocessen?
  • Säkerställs en trygg rättsprocess och säkerställs barns rättigheter och särskilda behov i rättsprocessen?
  • Har verksamheten adekvat kunskap och fungerande rutiner och arbetssätt för att utreda och lagföra brott i ungas partnerrelationer?
  • Finns det en fungerande samverkan för informationsdelning i arbetet med brottsutredningar mellan polis, åklagare och socialtjänst (exempelvis genom Barnahus, ungdomsutredningsgrupper eller myndighetsgemensamma resurscentra mot hedersrelaterat våld och förtryck)?

När ni har samlat in underlag ska ni i nästa steg analysera det. Det finns flera olika analysmetoder som ni kan använda er av i det arbetet.

Några exempel på stödmaterial som kan ge vägledning i analysarbetet är

 

Genom att samla olika kompetenser från er organisation ökar analysens träffsäkerhet. Det ökar dessutom delaktighet och kan främja förankring av frågan i olika verksamheter. Civilsamhällesorganisationer som möter unga våldsutsatta och våldsutövare är i tillägg en viktig kunskapskälla och samarbetspartner. Använd dessa frågor som stöd i analysen

  • Hur fungerar arbetet med att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer idag?
  • Vad ska respektive verksamhet inom vår organisation erbjuda unga målgrupper?
  • Vem tar del av vår information och våra insatser idag och vem gör inte det? Utgå från diskrimineringsgrunderna och de grupper som enligt forskning kan vara särskilt utsatta för våld (exempelvis olika grupper av flickor/unga kvinnor och pojkar/unga män, unga hbtqi+ personer, unga personer med funktionsnedsättning, eller unga som lever i en hederskontext).
  • Hur fungerar insatserna för olika målgrupper och åldersgrupper (exempelvis olika grupper av flickor/unga kvinnor och pojkar/unga män, unga hbtqi+ personer, unga personer med funktionsnedsättning, eller unga som lever i en hederskontext)?
  • Har nuvarande insatser fått avsedda effekter hos de målgrupper som omfattas?
  • Håller insatser tillräckligt hög kvalitet och är innehållet relevant och tillgängligt för olika målgrupper?
  • Behöver insatserna anpassas till olika grupper för att bli mer träffsäkra? Eller behöver nya insatser startas upp?
  • Finns det särskilda behov hos vissa grupper inom målgruppen unga som behöver uppmärksammas och tas om hand? Vilka?
  • Finns den kunskap och erfarenhet som behövs för att möta olika målgrupper? Till exempel vana att arbeta med tolk, bildstöd och att använda ett könsneutralt språk.
  • Finns det strukturer och normer i organisationen som upprätthåller stereotypa föreställningar om kön?
  • Förekommer normer som riskerar att rättfärdiga och upprätthålla olika former av våld? Kom ihåg att unga kan leva med en multipel utsatthet, exempelvis genom en samtidig utsatthet för våld i en partnerrelation, utsatthet för sexuell exploatering och/eller utsatthet för hedersrelaterat våld och förtryck.
  • Riskerar våld i ungas partnerrelationer att avdramatiseras och normaliseras? Vad i den lokala kontexten bidrar till detta? Kom ihåg att många våldshandlingar också är brottsliga.
  • Kan stereotypa föreställningar påverka bemötandet och bidra till att målgruppen inte får rätt till insatser, eller att insatserna inte blir träffsäkra?
  • Vad blir det för konsekvenser för de unga som är utsatta för våld i en partnerrelation om er verksamhet utförs på det sätt som den görs nu?
  • Är konsekvenserna ett problem? Varför? Det kan till exempel handla om politiska mål som inte uppnås, en avvikande trend, resultat som är sämre jämfört med andra liknande aktörer eller rättigheter som inte tillgodoses.
  • Utifrån kartläggningen så här långt, behöver verksamhetens arbete förändras?
  • Vilka problem har ni rådighet över och vilka problem kräver samverkan med andra aktörer?

Nu har ni hittat och analyserat några utmaningar för er organisation. Innan ni bestämmer vilka som är aktuella att arbeta med, bör ni kartlägga förutsättningarna för det arbetet. Läs mer om hur ni kan kartlägga organisationens förutsättningar under

Stöd i systematiskt jämställdhetsarbete, Jämställt Västra Götaland

Checklistan utgår från generella förutsättningar kopplade till områdena styrning och ledning, resurser, samordning och organisering, förståelse och kompetens samt förändringsvilja och organisationsklimat.

I tillägg till checklistan finns några frågor att besvara särskilt när det gäller förutsättningar att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer

Styrning och ledning

  • Finns politiska / ledningsbeslut om att arbeta med jämställdhetsintegrering och jämställdhetsarbete?
  • Inkluderas uppdraget att förebygga och bekämpa våld i nära relationer i jämställdhetsarbetet?
  • Finns det andra beslut om att till exempel arbeta med mänskliga rättigheter och barnrätt där arbete mot våld i ungas partnerrelationer ingår?
  • Inkluderas och synliggörs våld i ungas partnerrelationer i er organisations ordinarie uppdrag att förebygga och bekämpa våld i nära relationer?
  • Finns det en antagen och beslutad övergripande handlingsplan där målgruppen unga utsatta för eller utövare av våld i partnerrelationer ingår?
  • Finns det andra uppdrag, exempelvis kopplat till barn och ungas hälsa och uppväxtvillkor där arbetet med att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer ingår?
  • Synliggörs våld i ungas partnerrelationer i styrningen av befintligt förebyggande arbete, som exempelvis brottsförebyggande arbete, ANDTS-prevention, föräldraskapsstöd eller annat arbete som bedrivs inom er organisation?
  • Ger ledningen mandat, tydliggör ansvarsfördelning och klargör vad arbetet innebär för alla aktörer i styrkedjan? Hur gör ledningen det?
  • Hur fungerar organisationens systematiska kvalitetsarbete? Fungerar det på ett sätt som fortlöpande utvecklar, följer upp och säkrar kvalitén i verksamheten?
  • Behöver kvalitetsarbetet utvecklas? På vilket sätt?
  • Inkluderas arbetet mot våld i ungas partnerrelationer inom ramen för organisationens ordinarie systematiska kvalitetsarbete?

Resurser

  • Skapar ledningsfunktioner på alla nivåer i organisationen förutsättningar och säkerställer nödvändiga resurser för arbete?
  • Vilka resurser finns för att arbeta med frågan inom er organisation? Det handlar både om ekonomiska och personella resurser. Finns exempelvis personella och ekonomiska resurser att öka kunskapen och utforma insatser på alla preventionsnivåer, som når och kan möta målgrupper utifrån olika livsvillkor och omständigheter?

Samordning och organisering

  • Finns det en samordningsfunktion/person som samordnar arbetet? Som exempelvis kan överblicka kedjan av insatser och säkerställa ett samlat arbete mot våld, från förebyggande till indikerade insatser.
  • Är samordningsfunktionen/personen strategiskt placerad i organisationen och har tillgång till ledningen?
  • Finns en intern organisation som understödjer arbetet och möjliggör ett framgångsrikt genomförande? Hur ser organisationen ut? Vad behöver ni göra för att förbättra organisationen?
  • Finns det en formaliserad samverkan mellan berörda aktörer inom organisationen och med externa aktörer, där frågan om våld i ungas partnerrelationer ingår? Exempelvis mellan skola, fritid, socialtjänst, polis och hälso- och sjukvård eller mellan socialtjänstens olika verksamheter?
  • Hur fungerar samverkan?
  • Har medarbetare mandat och resurser att utveckla verksamheten och har tid avsatts för arbetet både innan, under och efter genomförandet?

Förändringsvilja och organisationsklimat

  • Är berörda medarbetare (ex chefer, strategiska och administrativa funktioner och operativ personal) motiverade och förstår behovet av förändring? Behöver motivationen öka? Hur kan ni uppnå ökad motivation och förståelse för behovet av förändring?
  • Har berörda medarbetare möjlighet att ha inflytande och medbestämmande över utvecklingen och genomförandet av nya arbetssätt?
  • Har berörda medarbetare en rimlig arbetsbelastning? Hur kan ni främja en rimlig arbetsbelastning för berörda medarbetare?
  • Finns det en organisation och kultur för kollegialt stöd och handledning för yrkesverksamma som möter unga våldsutsatta och våldsutövare?

Förståelse och kompetens

  • Finns det kunskap om våld och specifik kunskap om våld i ungas partnerrelationer bland olika målgrupper i organisationen? (ex politiker, chefer, strategiska och administrativa funktioner och operativ personal) Finns det en plan för kontinuerlig kompetensförsörjning i er organisation?
  • Finns det en gemensam tolkning och förståelse för uppdraget bland relevanta målgrupper inom organisationen? Förstår viktiga målgrupper hur frågan kopplar an till organisationens kärnuppdrag?
  • Finns det en gemensam tolkning och förståelse kring andra relevanta aktörers roll i arbetet?
  • Finns det kunskap om relevant lagstiftning och annan styrning inom området – ex föreskrifter, allmänna råd, läroplansskrivningar etcetera?
  • Finns det kunskap om teorier, metoder och arbetssätt för förändringsarbete?
  • Finns det en plan och organisation för generell kunskapshöjning om frågan hos alla som möter unga?
  • Finns det en plan och organisation för att säkerställa specialiserad kunskap om frågan, utifrån yrke och roll?
  • Ingår kunskap om barn och ungas, flickor och pojkars särskilda och olika livsvillkor i kunskapshöjande insatser om våld i ungas partnerrelationer?

Flera aktörers verksamhet bidrar till att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer men några aktörer har generellt större betydelse och möjlighet att påverka på området än andra. För att komma åt problematiken med våld i ungas partnerrelationer kan er organisation behöva samverka med andra aktörer internt och externt.

Skolan och elevhälsan är centrala aktörer i våldsförebyggande arbete, inom ramen för skolans värdegrundsuppdrag och arbete med jämställdhet samt skolans arbete med läroplanens skrivningar om Sexualitet, samtycke och relationer. Andra viktiga aktörer och samverkanspartners är kultur- och fritidsverksamheter, funktionsstödsverksamheter, socialtjänst och hälso-och sjukvård, särskilt ungdomsmottagningar, barn- och ungdomspsykiatrin, Närhälsans UPH (Ungas Psykiska Hälsa), Utväg, MUM (Mottagning för unga män), delar av civilsamhället, med flera.

Många kommuner har olika forum för samverkan kring förebyggande och riktade insatser till unga. På strategisk nivå kan lokala BRÅ eller folkhälsoråd vara viktiga forum där frågan kan föras in. Civilsamhället och föreningslivet är en viktig kunskapskälla, röstbärare och mötesplats för unga målgrupper. Unga som utsätts för eller utövar våld söker idag stöd hos civilsamhällesorganisationer i hög utsträckning. Särskilt hos organisationer som erbjuder lågtröskel-stöd som är digitalt och ofta anonymt. Sådana organisationer utgör en viktig samarbetspartner till offentliga aktörer, där ett förutsägbart stöd från offentliga aktörer kan ha stor betydelse för stödinsatsers överlevnad och spridning.  

Exempel på kunskapsstöd om olika aktörers möjligheter och ansvar i frågor om våld:

Om hälso-och sjukvårdens, kommunernas och rättsväsendets ansvar, Nationellt centrum för kvinnofrid, Uppsala universitet

Den öppna fritidsverksamhetens unika roll i våldsförebyggande arbete, MUCF

Handboken Inget att vänta på beskriver på liknande sätt olika aktörers relevans och roller, samt ger tips för att hitta tvärsektoriell samverkan.

Inget att vänta på som digital handbok, Jämställdhetsmyndigheten

För att undersöka om det är relevant att utveckla er samverkan, och i så fall med vilka, kan ni använda frågorna nedan som stöd:

  • Genomför ni (eller andra aktörer i er lokala kontext) insatser inom närliggande områden? Exempelvis arbete med ungas psykiska hälsa, barnrätt eller skolans arbete med Sexualitet, samtycke och relationer?
  • Bedrivs arbetet i samverkan med andra aktörer idag? Skulle fler aktörer behöva involveras?
  • Vilka verksamheter samverkar ni med idag, internt och externt?
  • Finns det andra interna och externa verksamheter som möter unga målgrupper och i så fall i vilket syfte och vilka forum?
    • Överlappar era och andra verksamheters insatser och uppdrag med varandra?
    • Har era verksamheter liknande mål?
    • Finns det forum där ni möts för samverkan i dagsläget?
    • Finns det andra aktörer i länet som är anslutna till samma mål i den regionala jämställdhetsstrategin?
  • Vilka aktörer bör vi samarbeta med för att komma åt problemet?
  • Finns det andra aktörer som kan vara en resurs i arbetet för er organisation? Exempelvis som ger utbildning inom området eller där ni kan söka medel? Några exempel är Länsstyrelsen, Jämställdhetsmyndigheten, Brottsförebyggande rådet eller Västra Götalandsregionen. Civilsamhällesorganisationer som arbetar med att utbilda verksamheter om våld i ungas partnerrelationer är en viktig kunskapskälla och samarbetspartner.

För att kunna avgränsa ert kommande utvecklingsarbete behöver ni nu sammanställa det insamlade underlaget. Som stöd i det arbetet kan ni till exempel använda matrisen ”Mall för prioritering”. Försök att vara så konkreta som möjligt i era problemformuleringar. Det är viktigt att det finns samsyn kring vad problembilden är. Mallen är en hjälp för att se över vilka problem som er verksamhet/organisation har rådighet över, vilka förutsättningar ni har för att åtgärda problemet samt vilka interna och externa resurser som finns att använda i arbetet med att åtgärda problemet.

Mall för prioritering

Ni bör nu skapa en prioriteringsordning för att välja vilket/vilka ojämställdhetsproblem ni vill börja arbeta med. Prioriteringen kan till exempel baseras på:

  • möjlighet att påverka problemet
  • goda organisatoriska förutsättningar
  • möjlighet till störst positivt utfall för målgruppen
  • hur många problem ni har resurser att arbeta mot
  • akuta problem.

Stöd i att planera och utforma arbetet

Nu har ni definierat vilket/vilka problem som er organisation vill arbeta mot och vilka resurser som ni har att tillgå. Nästa steg är att specificera hur utvecklingsarbetet ska gå till. På den här sidan finns stöd i att

  • välja insatser utifrån problemområde och relevans för organisationen
  • ta fram lokala mål
  • utforma en plan för ert utvecklingsarbete.

Välja insatser

I matrisen finns förslag på insatser som kan motverka problem som ofta förekommer rörande fördelningen av det betalda och obetalda hem- och omsorgsarbetet. Använd bara förslagen om de stämmer med de problem som framkommit i er lokala analys. Se gärna vidare läsning för fördjupning. Ni kan även hämta inspiration till andra insatser från forskning eller i dialog med aktörer med liknande utmaningar/problem.

Till varje problem kan ni läsa förslag på

  • lokala mål kopplat till problemet. Målen kan ni till exempel använda vid uppföljning av ert utvecklingsarbete
  • insatser för att motverka problemet
  • aktörer som skulle kunna bidra i arbete mot problemet.

 

Problem:

Bristande organisatoriska förutsättningar

Förslag på lokalt mål

Aktör X har organisatoriska förutsättningar för att bedriva ett långsiktigt hållbart arbete med att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer.

Förslag på insatser

Insatser som syftar till att förankra frågan hos högt uppsatta chefer och politiker.

Insatser som syftar till att inkludera uppdraget att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer samt frågor om sexuell exploatering av barn och unga i ordinarie styrning och ledningssystem.

Insatser som säkerställer att arbetet mot våld i ungas partnerrelationer följs upp, utvecklas och kvalitetssäkras inom ramen för organisationens ordinarie systematiska kvalitetsarbete (vid behov kompletteras befintliga uppföljningssystem med nya lokala indikatorer för uppföljning).

Insatser som bidrar till att arbetet mot våld i ungas partnerrelationer bedrivs i samverkan med närliggande områden (till exempel arbete med jämställdhetsintegrering, mänskliga rättigheter, barnrätt, brottsprevention och folkhälsa).

Insatser som säkerställer att det finns en intern organisation som understödjer arbetet med att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer.

Insatser som säkerställer att det finns en tydlig ansvarsfördelning i organisationen gällande arbetet med att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer.

Insatser som säkerställer att berörda målgrupper (till exempel politiker, chefer, strategiska och administrativa funktioner och operativ personal) har mandat och resurser att utveckla verksamheten samt har tid avsatt för arbetet både innan, under och efter genomförandet.

Insatser som säkerställer en formaliserad samverkan kring frågor som rör våld i ungas partnerrelationer mellan berörda verksamheter (externt och internt).

Insatser för att säkerställa organisation och resurssättning av förebyggande arbete mot våld i ungas partnerrelationer

Insatser som säkerställer att organisation och resurssättning av stödinsatser till våldsutsatta och våldsutövare även är utformade för olika grupper av unga.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Myndigheter, kommuner och regionen.

Politiker, chefer och controllers, och administrativa funktioner (samordnare/strateger) inom organisationen blir extra viktiga.

Förslag på lokalt mål

Aktör X ingår i formaliserad samverkan kring frågan om våld i ungas partnerrelationer.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer att frågan förs in i interna samverkansforum på strategisk och operativ nivå.

Insatser som säkerställer att frågan förs in i externa samverkansforum där berörda aktörer ingår och har möjlighet att bidra i arbetet med att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer.

Insatser som säkerställer effektiv samverkan på strategisk och operativ nivå med civilsamhällesorganisationer som arbetar med frågan (exempelvis genom IOP – Ideellt Offentligt Partnerskap).

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Myndigheter, kommuner och regionen.

Politiker och chefer/representanter i lokala samverkansforum till exempel lokala BRÅ, Folkhälsoråd, vårdsamverkansforum och liknande blir extra viktiga.

Berörda civilsamhällesaktörer.

Förslag på lokalt mål

Berörda målgrupper i kontext X har tillräcklig kunskap om våld i ungas partnerrelationer, utifrån verksamhetens behov.

Förslag på insatser

Kunskapshöjande insatser om våld och ungas särskilda livsvillkor för berörda målgrupper (till exempel politiker, chefer, strategiska och administrativa funktioner och operativ personal). Insatsen kan innehålla moment som syftar att höja kunskapen om till exempel följande

  • Jämställdhetspolitiken och jämställdhetsintegrering
  • Jämställdhet, hur ojämställdhet uppstår och upprätthålls.
  • Sambandet mellan kön och andra maktordningar.
  • Grundläggande kunskap om våld och våld i ungas partnerrelationer till alla berörda målgrupper.
  • Fördjupad kunskap om våld i ungas partnerrelationer till verksamheter som möter unga (alla våldsformer, inklusive kunskap om den digitala dimensionen av våld och barn och ungas sexuella riskutsatthet).
  • Kunskap om hur våldet tar sig uttryck i den egna verksamheten och vad som påverkar flickor och pojkar, kvinnor och män inom verksamhetens sakområde (alla våldsformer, inklusive den digitala dimensionen av våld och barn och ungas sexuella riskutsatthet).
  • Kunskap om lagstiftning och lagens tillämpning rörande brott i ungas nära relationer (inklusive kunskap om brott som begås på den digitala arenan och brott rörande sexuell exploatering av barn och unga).
  • Kunskap om annan styrning inom området, exempelvis föreskrifter, allmänna råd, läroplansskrivningar med mera.

Insatser som säkerställer en kontinuerlig kompetensförsörjning kring våld i ungas partnerrelationer bland berörda målgrupper (till exempel politiker, chefer, strategiska och administrativa funktioner och operativ personal som möter unga).

Insatser som bidrar till en gemensam tolkning och förståelse av våld i ungas partnerrelationer och på vilket sätt frågan är relevant för verksamhetens kärnuppdrag.

Insatser som bidrar till en gemensam tolkning och förståelse kring olika aktörers roll och ansvar i arbetet med att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer (internt och externt).

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Kommuner, myndigheter, regionen, regionala kompetenscentrum om våld, regionala kommun-, och myndighetsgemensamma resurscentrum mot hedersrelaterat våld och förtryck, civilsamhällesorganisationer.

Exempel på berörda verksamheter/funktioner:

  • Politiker, chefer
  • Socialtjänst
  • Barnahus
  • Polis
  • Skola
  • Elevhälsa
  • Kultur och fritid
  • Funktionsstöd samt vård och omsorg
  • Hälso-och sjukvård, primärvård samt tandvård

Förslag på lokalt mål

Aktör X har kännedom/kunskap om förekomst och omfattningen av våld i ungas partnerrelationer i kontext Y.

Förslag på insatser

Insatser för att kartlägga och beskriva omfattningen av våld i ungas partnerrelationer i kontext Y (inklusive våld som utövas digitalt).

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Myndigheter, kommuner, regionen, civilsamhällesorganisationer, universitet och högskolor, regionala kompetenscentrum om våld samt regionala kommun-, och myndighetsgemensamma resurscentrum mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Politiker, chefer och administrativa funktioner (samordnare/strateger) inom organisationen blir extra viktiga.

Förslag på lokalt mål

Aktör X erbjuder vård-/stöd- och skyddsinsatser mot våld i nära relation som är anpassade till ungas särskilda omständigheter och livsvillkor.

Förslag på insatser

Insatser för att öka kunskapen om omfattningen av våld i ungas partnerrelationer i kontext Y hos politiker och högt uppsatta chefer, med mandat att resurssätta arbete i berörda verksamheter.

Insatser för att beskriva och analysera olika grupper av flickors och pojkars, unga kvinnors och unga mäns livsvillkor och omständigheter, samt tillämpning av den kunskapen i planering av stödinsatser vid utsatthet och utövande av våld i nära relation. Analys och planering av insatser bör genomsyras av ett HBTQI+, funktionshinder- och barnrätts-perspektiv, med särskild hänsyn till unga med svagt samhälleligt stöd.

Insatser för att involvera målgrupper / ta tillvara målgruppers röster i planering och utformning av stödinsatser.

Kompetenshöjande insatser kring att möta och motivera unga våldsutövare till att ta emot stöd.

Insatser för att möjliggöra samverkan kring organisation av stödinsatser till unga (till exempel samverkansavtal, Ideellt Offentligt Partnerskap (IOP), med mera).

Insatser som syftar förtydliga rutiner och kontaktvägar till stödinsatser för unga våldsutsatta och våldsutövare (Till exempel rutiner för orosanmälan).

Insatser för att anpassa kommunikation om stödinsatser till att bättre nå olika grupper av unga (till exempel genom information som är inkluderande utifrån ett HBTQI+ perspektiv, som finns tillgänglig på fler språk, med bildstöd, på fler arenor och genom fler kanaler).

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna 

Myndigheter, kommuner, regionen, civilsamhällesorganisationer.

Politiker, chefer och controllers, och administrativa funktioner (samordnare/strateger) samt operativ personal som möter målgruppen inom organisationen blir extra viktiga.

Förslag på lokalt mål

Se även förslag på insatser under målet Berörda målgrupper i kontext X har tillräcklig kunskap om våld i ungas relationer, utifrån verksamhetens behov.

Insatser som säkerställer förmåga att upptäcka och agera mot våld som upptäcks i förebyggande arbete samt i ordinarie verksamhet, samt hänvisa till vård-/stöd- och skyddsinsatser.

Insatser för att verksamheter som möter unga ska börja fråga om våldsutsatthet och våldsutövande på rutin (inklusive digitala dimensioner av våld och sexuell riskutsatthet).

Insatser som säkerställer ett gott bemötande och motverkar risken att våld i ungas partnerrelationer bagatelliseras eller ignoreras av vuxna i verksamheter som möter unga.

Breda och (utifrån behov) specifika kunskapshöjande insatser till verksamheter som möter unga. Sådana insatser kan till exempel syfta till att öka kunskap om

  • Tidiga kännetecken, risk- och skyddsfaktorer för våld.
  • Rutiner och kontaktvägar till vård-/stöd- och skyddsinsatser.

 

Kunskapshöjande insatser till barn och unga som ökar möjligheten att själv söka hjälp och stöd samt berätta om utsatthet eller utövande av våld.

Insatser som syftar till att öka ungas tillit och villighet att söka stöd hos socialtjänsten. Exempel på unga med lägre tillit till det offentliga och hög utsatthet för våld är SiS-placerade unga tjejer.

Insatser som vid behov förtydligar/skapar nya rutiner, kontaktvägar och strukturer för ansvarsfördelning hos aktörer inom och utanför organisationen. Sådana rutiner bör säkerställa

  • Att barn och ungas rättigheter och särskilda behov tillgodoses.
  • Kunskap om hur och när orosanmälan ska göras.
  • Kunskap om när, om och av vem vårdnadshavare kontaktas (vid orosanmälan för unga som misstänks leva, eller lever i en hederskontext, ska inte vårdnadshavare kontaktas, då det utgör en risk för den ungas säkerhet och trygghet.
  • Insatser som säkerställer att rutiner och arbetssätt implementeras, utvärderas och följs upp.

Förslag på lokalt mål

Insatser som säkerställer organisation och resurssättning av ett våldsförebyggande arbete som bedrivs sammanhållet, på flera arenor och på flera preventionsnivåer samtidigt (universell, selektiv och indikerad). Se exempel på insatser under målet Aktör X har organisatoriska förutsättningar för att bedriva ett långsiktigt hållbart arbete med att förebygga och bekämpa våld i ungas partnerrelationer.

Insatser för att kartlägga befintligt förebyggande arbete i den lokala kontexten (internt och externt).

Insatser som bidrar till att det förebyggande arbetet mot våld bedrivs tvärsektoriellt och i samverkan mellan preventionsområden.

Insatser för att kartlägga och analysera problemområden samt lokala risk och skyddsfaktorer för våld generellt och specifikt för våld i ungas partnerrelationer.

Insatser som säkerställer förmåga och kunskap hos verksamheter att

  • Fånga upp och agera mot våld som upptäcks i förebyggande arbete, samt förmåga att hänvisa till vård-/stöd- och skyddsinsatser (till exempel förtydliganden av rutiner, kontaktvägar och ansvarsfördelning).
  • Tillämpa metoder och arbetssätt för systematiskt våldsförebyggande arbete på alla preventionsnivåer.
  • Motverka risken att våld i ungas partnerrelationer bagatelliseras eller ignoreras av vuxna i verksamheter som möter unga.

 

Breda och (utifrån behov) specifika kunskapshöjande insatser till verksamheter som möter unga och vårdnadshavare. Exempel på insatser på olika preventionsnivåer, riktade mot olika målgrupper (val av insatser bör baseras på den lokala kartläggningen och analysen):

Universella insatser

Insatser som syftar till att informera, medvetandegöra och kunskapshöja om våld i ungas partnerrelationer som riktar sig till hela befolkningen, en hel organisation eller en hel verksamhet.

Insatser som syftar till att säkra kompetens hos yrkesverksamma för att kunna

  • Bemöta och samtala med barn, unga och vårdnadshavare utifrån perspektiv att främja barn och ungas hälsa, utveckling och inträde i vuxenlivet.
  • Upptäcka våld, se tidiga kännetecken, känna till risk- och skyddsfaktorer för våld
  • Fråga om våldsutsatthet och våldsutövande på rutin i samtal med unga.

 

Insatser riktade till alla barn och unga som syftar till att

  • Främja hälsosamma relationer, samtycke och jämställdhet.
  • Motverka normalisering av våld i ungas närmiljöer, inklusive digitala miljöer.
  • Öka ungas kunskap om olika typer av våld, begränsande normer, rättigheter och tillgängligt stöd.

Selektiva insatser

Insatser särskilt riktade till grupper eller individer med ökad risk för att utsättas för eller utöva våld (till exempel tidigare/annan utsatthet för våld).

Insatser som syftar till att säkerställa särskild kompetens hos berörda yrkesverksamma och aktiva inom civilsamhället i närmiljön att adressera och bemöta frågor om våld, jämställdhet, könsnormer, rättigheter, lagstiftning, utanförskap samt tillgängligt stöd i insatser till unga killar med riskfaktorer för våldsutövande.

Insatser som syftar till att säkra kompetens hos berörda yrkesverksamma att göra risk och säkerhetsbedömningar (till exempel i mötet med individer som utöver ökad risk för våldsutövande eller våldsutsatthet i en partnerrelation också lever i en hederskontext).

Föräldrastödjande insatser och föräldrarådgivning som syftar till att öka kunskapen om, samt förebygga och motverka våld i ungas partnerrelationer.

Indikativa insatser

Stöd- och skyddsinsatser till unga utsatta för våld i en partnerrelation. Psykosociala stödsamtal, ombudsmannaskap i förhållande till myndigheter och praktisk hjälp vid sidan om skydd och skyddat boende.

Stödinsatser till unga utövare av våld att upphöra med sitt beteende. Motiverande samtal till att ta emot stöd, behandlande samtal samt rättsliga åtgärder vid brott i nära relation.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Verksamheter som möter barn, unga och vuxna inom kommun,
region, myndighet och civilsamhälle, inklusive arbetsgivare.

Betoning på hela systemet runt invånare.

Till exempel
Familjecentraler, förskola, skola, vuxenutbildning, Socialtjänst (alla verksamheter), öppen fritidsverksamhet, elevhälsa, ungdomsmottagning, föreningsliv, civilsamhälles-organisationer, hälso- och sjukvård, personalvård, kriminalvård.

Förslag på lokalt mål

Aktör X verkar för att brott i ungas partnerrelationer anmäls, utreds och lagförs i högre utsträckning.

Förslag på insatser

Upprätta och genomför kommunikationsinsatser som ökar kunskapen om brottsliga handlingar kopplat till brott i nära relation bland unga, hos unga själva och vuxna i ungas närhet.

Länets aktörer genomför kunskapshöjande insatser om förekomsten av brott i nära relation bland unga, aktuell lagstiftning och rättsprocessen.

Insatser som syftar till att skapa samsyn hos yrkesverksamma gällande verksamhetens ansvar i relation till lagstiftningen.

Kunskapshöjande insatser riktade till yrkesverksamma om lagens tillämpning inom det aktuella verksamhetsområdet.
Insatser för att stärka och värna barn och ungas rättigheter i en rättsprocess. Till exempel genom att säkerställa kvaliteten i målsägandestöd.

Insatser som säkerställer att metoder och arbetssätt implementeras, utvärderas och följs upp.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Socialtjänsten (alla verksamheter)

Polisen

Åklagarmyndigheten

Domstolsverket

Skolan

När ni valt insatser bör ni göra en sammanfattande analys som besvarar

  • hur valda insatser är relevanta för målgruppen
  • hur valda insatser tillgodoser identifierade behov
  • hur valda insatser kan rymmas inom ordinarie strukturer och samverkansformer eller om nya strukturer behöver skapas
  • vilka resurser ni planerar att använda för att genomföra dem.

 

Ni kan använda mycket av det underlag ni tidigare tagit fram under kartläggningen.

Stöd i att genomföra och implementera

När ni kommit fram till ert utvecklingsområde/n är det viktigt att dokumentera och formalisera arbetet. Ska ni samverka med andra aktörer bör ni utforma arbetet tillsammans. Använd organisationens befintliga mallar eller dokument för verksamhetsplanering. Här finns ett exempel på en mall som ni kan använda som inspiration och vägledning

Mall för planering av lokalt/regionalt utvecklingsarbete

När ni har en färdig plan och tydlig bild över vad ni ska göra, vem/vilka som ska göra vad och varför ni gör det kan ni lägga fram den för beslut av relevanta lednings- och styrgrupper. Det är viktigt att det finns samsyn i er organisation om problemet utöver den arbetsgrupp/funktion som genomfört kartläggnings- och analysarbetet. Därför kan det vara bra att det redan från början finns ett beslut och mandat från ledningen att genomföra ett arbete med kartläggning, vars resultat sedan kan agera underlag för ledningsbeslut om – och resurssättning av – fortsatt utvecklingsarbete.

Förbered och kommunicera era insatser

Beroende på typ av insats kan praktiska förberedelser behöva genomföras inför implementering. Det kan dels handla om att ta fram och förbereda material som bidrar till att förankra en förståelse för frågan och behovet av ett samlat arbete mot våld, till exempel

  • foldrar
  • informationsblad och informationsfilmer
  • en webbsida
  • teknisk utrustning
  • utbildningsunderlag

 

Det kan också handla om att kommunicera till målgruppen eller andra intressenter i arbetet. Använd följande frågor för att ta reda på om och i sådant fall vad ni behöver kommunicera

  • Kan det öka möjligheten att nå målen med insatsen?
    • Exempel för att uppnå ökad samverkan: Bidrar kommunikationsinsatserna till en gemensam förståelse för respektive verksamhets ansvar i frågan?
    • Exempel för att nå målgrupper: Bidrar kommunikationsinsatserna till att öka ungas och vårdnadshavares kunskap om våld och tillgängligt stöd? Är kommunikationen tillgänglig och relevant för olika grupper av unga?
  • Kommer målgruppen påverkas på något sätt som de bör känna till?
    • Exempel målgruppen verksamheter: vad kommer utvecklingsarbetet kräva av yrkesverksamma?
    • Exempel målgruppen unga och vårdnadshavare: Vad behöver målgrupperna veta för att utvecklingsarbetet ska bli lyckat? Vilka bör involveras i arbetet och hur?
  • Finns det svårigheter med att nå målgruppen?
    • Exempel verksamheter: Finns det ledningsbeslut/förankring inom respektive verksamhet att arbeta med frågan?
    • Exempel unga: Hur ser räckvidden av era kommunikationsinsatser ut idag? Vilka unga nås inte?
  • Kommer intressenter/andra verksamheter/invånare påverkas på ett sätt som de bör känna till?
    • Exempel verksamheter: Söktrycket till stödinstanser såsom som socialtjänstens stöd för våldsutsatta och våldsutövare kan öka när frågan uppmärksammas. Finns det beredskap att ta hand om det våld som kommer upp till ytan? Övriga verksamheter som möter unga behöver också ha beredskap att hantera frågan samt rutiner och tydliga kontaktvägar till stöd.
    • Exempel målgrupper: Föräldrar/vårdnadshavare kan behöva stärkas i att hantera frågan i samtal med unga, när den uppmärksammas bland unga själva. Unga behöver få kännedom om tillgängligt stöd och skydd, när frågan uppmärksammas.
  • Kan det finnas eller uppstå något motstånd till insatsen?
    • Exempel verksamheter: Finns det en gemensam bild kring behovet av att arbeta med frågan och hur det berör den egna verksamheten? Frågan kan vara känslig för enskilda yrkesverksamma.
    • Exempel målgrupper: Finns det risk att föräldrar/vårdnadshavare kan uppfatta frågan som svår eller oönskad att hantera hemma? Är informationen tillgänglig / anpassad för olika målgrupper av invånare?
  • Finns det något ni kan kommunicera för att öka förståelsen för insatsen?
    • Exempel: varför är informationen relevant för just den här verksamheten/målgruppen? Hur kan ni öka känslan av ett starkt behov av att arbeta med frågan?

 

Om ni beslutar att genomföra kommunikationsinsatser är det viktigt att alla i målgruppen kan nås av informationen och förstå den. Det kan innebära att olika kanaler eller metoder behöver användas. Det kan exempelvis handla om att se till att informationen är relevant och normkritiskt utformad utifrån ett HBTQI+ perspektiv, samt för att upplevas relevant och möjlig att relatera till för unga killar och tjejer.   Det kan också handla om att använda fler kanaler, exempelvis digitala kanaler där unga nås. Använd gärna referensgrupper med unga i utformningen av kommunikationsmaterial. Frågan om vem som ska kunna relatera till informationen bör finnas med genomgående.

Det kan också innebära att informationen behöver tillgänglighetsanpassas på olika sätt, till exempel

  • Översätt informationen till relevanta språk (baserat på målgruppen)
  • Texta filmer/klipp i sociala medier
  • Använd formatering som en skärmläsare kan behandla
  • Syntolka bilder
  • Skriv på lättläst svenska. Undvik fackspråk och långa meningar.
  • Anpassa information efter målgruppens ålder och mognad.

Om ert utvecklingsarbete innebär nya metoder, rutiner eller liknande som bedöms vara mer ändamålsenliga än de nuvarande bör ledningen fatta beslut om att införa det nya arbetssättet. För att implementering av ett nytt arbetssätt ska användas och vara hållbart över tid krävs stödjande funktioner inom organisationen, kompetens hos användarna och ett ledarskap som bidrar till utvecklingen.

Det kan vara viktigt att se till att det finns ett brett ägandeskap om frågan: Det är exempelvis vanligt inom skolan att frågan om våld ses som en fråga enbart för elevhälsan. Då kan det vara viktigt att förankra ägandeskap hos hela arbetslag i skolan genom att förtydliga kopplingen mellan våldsförebyggande arbete och skolans värdegrundsarbete samt arbete för trygghet och studiero. Att sätta samman en arbetsgrupp som representerar flera funktioner inom en verksamhet kan bidra till gemensamt ägandeskap.

Se över vilka arenor som når olika målgrupper av unga och involvera fler verksamheter som möter olika målgrupper. Tex funktionsstödsverksamheter, dagliga verksamheter, ungdomssamverkansgrupper, socialtjänst, kultur- och fritidsverksamheter, föreningsstöd, ungdomsmottagning, Närhälsan och UPH (Ungas Psykiska Hälsa), med flera.

Se också över på vilka arenor föräldrar, vårdnadshavare och andra viktiga vuxna nås, exempelvis genom föräldramöten, föräldraskapsstöd, utbildningsinsatser för ledare inom föreningsliv, med flera. Observera att det är av stor vikt att det finns en bred förståelse för vikten av tydliga rutiner för risk- och säkerhetsbedömningar innan vårdnadshavare kontaktas, i händelse av en ung persons utsatthet eller utövande av våld i en partnerrelation. För en ungdom som samtidigt är utsatt för annat våld i hemmiljön, såsom hedersrelaterat våld och förtryck, kan en sådan kontakt potentiellt förvärra situationen och äventyra den ungas säkerhet.

Förslag på åtgärder som främjar implementeringen

  • Rektorer och andra lokala skolledare fattar ett formellt beslut om implementering
  • Handledning för skolans arbetslag för ökad kompetens, samsyn och motivation
  • Chefer inom socialtjänstens verksamheter ser till att utvecklingsarbetet bedrivs samordnat och i synk med socialtjänstens omställning till nya socialtjänstlagen
  • Kartläggningsarbetet genomförs inom ramen för / som en del av / den lagstadgade kartläggningen av brottsförebyggande lägesbilder

Under genomförande- och implementeringsfasen är det viktigt att regelbundet följa upp verksamheten. För att kunna analysera och eventuellt justera pågående arbete kan ni förslagsvis använda följande frågor. Tänk på att besluta om vad som är ett acceptabelt resultat innan ni besvarar frågorna och bedömer om justering krävs.

  • Är målsättningarna fortfarande relevanta?
  • Genomför vi och våra eventuella samverkanspartners det vi planerat för att nå målsättningarna?
  • Involverar vi målgruppen under genomförandet där det är motiverat och möjligt?
  • Behöver vi ändra på något i genomförandet?
  • Håller vi tidplanen?
  • Får vi det stöd från ledningen som krävs? Finns det exempelvis långsiktiga ekonomiska förutsättningar för fortsatt arbete?

 

Om justeringar ska göras bör de vara mindre omfattande och motiveras väl. Eventuella negativa konsekvenser av justeringarna behöver övervägas. Kom även ihåg att utvärdera eventuella justeringars påverkan på deltagare och resultat.

Stöd i att följa upp

Ni bör göra en slutgiltig uppföljning när utvecklingsarbetet är avslutat för att ta vara på lärande från arbetet och för att använda det som en drivkraft framåt. Tänk på att även kontinuerligt följa upp och utvärdera det fortsatta arbetet. Det är viktigt att säkerställa att uppföljningen inkluderar och konsulterar representanter från olika berörda verksamheter och samverkanspartners. Det ger värdefull information och bidrar till förankring av fortsatt arbete med frågan.  

Genomför uppföljningen i första hand genom er ordinarie uppföljning av verksamheten. Det innebär bland annat att använda den könsuppdelade statistik ni använde i kartläggningen som jämförelsepunkter, men också att använda den uppföljning som regleras i lag och föreskrifter. Av 3 kap. 3 § SoL framgår exempelvis att kvaliteten i socialtjänstens verksamheter systematiskt och fortlöpande ska utvecklas och säkras. För socialtjänsten gäller också kraven i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Socialstyrelsens föreskrifter ska tillämpas i arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten (1 kap. 1 §). Socialstyrelsen har bland annat tagit fram kunskapsstöd för individbaserad systematisk uppföljning:

Stöd för systematisk uppföljning, Socialstyrelsen

Jämställdhetsmyndigheten har tagit fram en vägledning om uppföljning av insatser

Hur mäter vi resultat?, Jämställdhetsmyndigheten

Om ni saknar befintliga system och underlag behöver ni utveckla dessa. Ett alternativ är att hitta andra sätt att samla in det underlag ni behöver. Ni kan till exempel använda er av de nyckeltal som användes i kartläggningen.

Uppföljningen kan bestå av följande delar.

Undersök påverkan på förekomsten av våld i ungas partnerrelationer:

  • Kan ni se någon positiv eller negativ förändring?
  • Några oväntade resultat? Tänk på att uppmärksammandet av våldsfrågor ofta leder till en ökning av stödsökande, vilket också kan ses som positivt. Likaså om kännedomen om förekomsten ökar (hänsyn bör tas till att mörkertalet är stort).
  • Kan ni bedöma om insatsen var relevant?

 

Reflektera över hur den interna och externa samverkan med andra verksamheter har fungerat:

  • Har alla parter uppfyllt sina åtaganden?
  • Vad fungerade bra?
  • Vad fungerade mindre bra?

 

Beskriv hur den interna arbetsprocessen har fungerat:

  • Saknades några förberedelser? Exempelvis förankring, kommunikation eller tillräckligt mandat.

 

Genomför en sammanfattande analys. Den kan till exempel innehålla:

  • Helhetsbedömning kopplat till målen för utvecklingsarbetet.
  • Framgångsfaktorer till varför målen uppnåddes, respektive orsaker till att målen inte uppnåddes.
  • Målgruppens uppfattning om utvecklingsarbetet.
  • Rekommendationer om fortsatt arbete.

 

Återkoppla resultaten internt med utgångspunkt i hur resultaten kan användas i verksamheten:

  • Vad behöver ledningen veta för att kunna följa utvecklingen i relation till de mål ni satt upp för arbetet?
  • Vad behöver ledningen för underlag för långsiktig utveckling av organisationens jämställdhetsarbete och samlade arbete mot våld? 
  • Vad behöver varje verksamhet inom organisationen veta för att kunna utveckla just deras del av kärnverksamheten så att den bidrar till ökad jämställdhet och till att våld i ungas partnerrelationer upphör?

 

Återkoppla resultatet till målgruppen och intressenter:

  • Vad behöver målgruppen veta för att känna sig delaktiga i utvecklingsarbetet?
  • Vad behöver intressenter veta?

Verksamhetsexempel

Här kommer Länsstyrelsen dela exempel på hur organisationer arbetar med jämställdhetsintegrering inom målet Våld i ungas partnerrelationer ska upphöra i Västra Götaland. Har du tips på ett pågående arbete? Hör av dig via jamstallt.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Kunskapsstöd och vidare läsning

Länsstyrelsens kompetensstöd

Länsstyrelsen Västra Götaland har en samlad sida för kompetensstöd som Länsstyrelsen tagit fram. Här hittar du bland annat stöd för att arbeta med våld som arbetsgivarfråga och samtalsstöd för att bemöta, ställa frågor och göra bedömningar kring stödinsatser till barn och unga utsatta för sexuell exploatering

Här hittar du information om den årliga nationella kampanjen Svartsjuka är inte romantiskt

Till kampanjen hör ett stödmaterial för yrkesverksamma och ideellt engagerade vuxna att samtala om våld med unga i grupp

Länsstyrelsen Skåne gav 2018 ut ett metodstöd som kommun, region och ideell sektor kan använda för att stärka arbetet med att tillgängliggöra samhällets skydd och stöd till alla, inklusive de som idag har ett svagt samhälleligt skydd. Metodstödet bygger på rättighetsbaserat arbete och normkritik

Aktörer anslutna till målet

Ale kommun, maj 2025
Alingsås kommun, maj 2025
Borås stad, september 2024
Falköpings kommun, december 2024
Hjo kommun, maj 2025
Kungälvs kommun, april 2025
Lidköpings kommun, mars 2025
Lilla Edets kommun, september 2024
Lysekils kommun, maj 2025
Mariestads kommun, april 2025
Munkedals kommun, december 2024
Mölndals stad, februari 2025
Partille kommun, april 2025Polismyndigheten Region Väst, november 2024
Skara kommun, maj 2025
Svenljunga kommun, mars 2025
Trollhättans stad, augusti 2024
Tjörns kommun, mars 2025
Ulricehamns kommun, maj 2025
Vårgårda kommun, mars 2025

(Uppdaterad 2025-05-23)