Arbetet mot mäns våld mot kvinnor i Västra Götaland ska vara anpassat efter livsvillkor och förutsättningar hos grupper med svagt samhälleligt stöd

Livsvillkor och maktstrukturer påverkar tillgången till stöd

Flickor och kvinnor från alla delar av samhället kan vara utsatta för våld. Men en del grupper kan, som en följd av samhällets diskriminering och marginalisering, befinna sig i en situation som innebär en särskild sårbarhet. Risken för att utsättas för våld kan öka beroende på en persons livsvillkor. Sårbarheten kan också bero på att maktstrukturer och normer skapar hinder för tillgången till skydd och stödinsatser.

Vilka grupper har enligt forskningen ett svagare stöd av samhället i arbetet mot mäns våld mot kvinnor?
  • hbtqi+ personer
  • barn och unga kvinnor
  • äldre kvinnor
  • flickor/kvinnor med funktionsnedsättningar
  • flickor/kvinnor med skadligt bruk och beroende
  • flickor/kvinnor i hemlöshet
  • flickor/kvinnor utsatta för prostitution och människohandel
  • flickor/kvinnor som lever i en hederskontext
  • flickor/kvinnor med utländsk bakgrund och migrationserfarenhet

Det är viktigt att komma ihåg att en person kan tillhöra flera grupper samtidigt, vilket kan bidra till ytterligare marginalisering och ojämlikhet. Det är också viktigt att komma ihåg att även personer som utövar våld kan ha ett svagare stöd av samhället och en längre väg till att få stöd för att upphöra med våld. Att anlägga ett intersektionellt perspektiv handlar om att förstå hur olika omständigheter, livsvillkor och maktstrukturer kan interagera med varandra och förstärka utsattheten för individen. Till exempel genom att kön samverkar med faktorer som ålder, utbildning, födelseland, sexuell läggning, funktionsnedsättning etcetera; faktorer där det ofta finns ojämlikhet. Därför behöver vi i arbetet med jämställdhetsintegrering alltid utgå från kön, men aldrig enbart från kön, utan även synliggöra skillnader mellan och inom olika grupper av flickor och kvinnor, pojkar och män.

Det här metodstödet syftar till att guida er organisation genom arbetet med att göra den typen av analys. Det ger också tips och rekommendationer till vidare kunskapsstöd för rättighetsbaserade arbetssätt, det vill säga arbetssätt som bygger på principerna om icke-diskriminering och jämlikhet, deltagande och inkludering samt transparens och ansvar.

Vad behöver förändras och vilka berörs?

För att kompensera för att samhällsskyddet är svagare för vissa grupper än för andra brukar särskilda satsningar riktas till vissa målgrupper. Detta är ofta nödvändigt men inte tillräckligt. Det är ett samhälleligt ansvar att universellt erbjuda insatser som passar individuella behov. Det kan alltså både behövas ett arbete för att göra befintliga insatser tillgängliga så att de når och tilltalar fler målgrupper, samtidigt som särskilda satsningar riktas till de målgrupper som idag har sämre tillgång till stöd. För att klara det behöver verksamheter vara organiserade så att samverkan kring komplexa behov underlättas. Det behöver också finnas en gemensam förståelse för varför ett utvecklingsarbete behövs.

Det kan behövas åtgärder på flera nivåer, från styrdokument och rutiner som säkerställer rättighetsbaserat arbete, till att öka den individuella kunskapen hos yrkesverksamma och den enskildas möjlighet till delaktighet och inflytande. Resurssättning är avgörande för att möta och erbjuda individanpassat stöd. Kunskap om, och inkludering av, marginaliserade gruppers livsvillkor behöver finnas i såväl tidigt förebyggande och återfallsförebyggande arbete, som i stöd- och skyddsinsatser samt i rättsprocesser. En insats behöver exempelvis både vara tillgänglig fysiskt och informationsmässigt. Den behöver också upplevas relevant för den som är i behov av stöd samt hålla god kvalitet, oavsett vad mottagaren har för förutsättningar.

Några exempel på strategier och metoder för att kunna erbjuda en jämlik tillgång till insatser är

  • arbete med normkritik och bemötande
  • samsyn och en gemensam kunskapsbas
  • samverkan, fungerande rutiner och arbetssätt för att sätta våldet i första hand

Ta hänsyn till befintliga strukturer och processer

Nu står er organisation inför att påbörja ett utvecklingsarbete. Innan arbetet startar är det bra att känna till om det finns några särskilda bestämmelser, riktlinjer, rekommenderade arbetssätt, regionala resurser eller liknade kopplat till sakfrågan eller verksamheten som ni behöver ta hänsyn till. Utgå ifrån er organisation och verksamhet för att bedöma vilka riktlinjer eller liknade som kan vara relevanta för er, samt vilka tillämpliga lagar och regelverk som era verksamheter behöver förhålla sig till.

Nedan finns några exempel på riktlinjer, regelverk och rekommendationer med koppling till mäns våld mot kvinnor och arbetet för ett stärkt samhälleligt stöd till marginaliserade målgrupper. Under ”Kunskapsstöd och vidare läsning” hittar du ytterligare kunskapsstöd utifrån olika teman.

Nationella strategier, styrning och samordning

Ny socialtjänstlag 2025

Den 1 juli 2025 träder den nya socialtjänstlagen i kraft. Några av målsättningarna med den nya lagen är att socialtjänsten ska bli mer förebyggande, jämställd och lättillgänglig än idag: att sänka trösklarna och nå invånare tidigt, innan problem växt sig stora. Socialtjänsten ska enligt lagen också jobba kunskapsbaserat – alltså tydligare vila på forskning och beprövad erfarenhet. Dessa är utvecklingsområden som i hög grad är relevanta för målet att arbetet mot mäns våld mot kvinnor ska anpassas efter livsvillkor och förutsättningar hos grupper med svagt samhälleligt stöd. Socialstyrelsen och SKR har tagit fram webbaserade stöd i omställningen till den nya lagen

Integrera i ordinarie system

Utvecklingsarbete utifrån strategin ”Jämställt Västra Götaland 2024–2027” handlar om att integrera ett jämställdhetsperspektiv i er organisations ordinarie verksamhet. Arbetet bör inte drivas och bäras ensamt av den funktion i organisationen som är sakkunnig inom jämställdhet. Det ska inte vara en sidofråga som kan prioriteras ned eller tas bort. Därför behöver jämställdhetsarbetet vara integrerat i ordinarie styr- och ledningssystem.

I arbetet med att motverka att några grupper har ett svagare samhälleligt stöd än andra är det exempelvis viktigt att arbetet med jämställdhetsintegrering går hand i hand med er organisations befintliga strukturer för arbete med mänskliga rättigheter och barnrätt. Genom att integrera principer för rättighetsbaserat arbete redan från början – i ordinarie styrning av verksamhet – kan er organisation komma långt i utvecklingsarbetet, redan från start. 

Längre fram i metodstödet kan du läsa om mer specifika exempel på verksamhetsutmaningar som kan utgöra hinder för att erbjuda likvärdigt stöd till alla. som beskriver hur arbetet mot mäns våld mot kvinnor kan göras tillgängligt för fler, genom att integreras i er organisations ordinarie strukturer och styrning.

Exempel inom förebyggande arbete

Förebyggande arbete bör vara integrerat i verksamheters ordinarie uppdrag, för att bli långsiktigt hållbart. Det behöver bedrivas av flera olika samhällsaktörer som möter olika målgrupper och på flera preventionsnivåer samtidigt (universell, selektiv och indikerad nivå).

Tidigt våldsförebyggande arbete som är universellt – som är främjande och vänder sig till alla målgrupper oavsett riskfaktorer – bör bedrivas med en samtidig beredskap att fånga upp de som löper en högre risk för våldsutsatthet eller våldsutövande. Sådana målgrupper kan behöva särskilda förebyggande insatser, vilket ofta handlar om förebyggande arbete på selektiv preventionsnivå. I ordinarie styrning av verksamheter som arbetar förebyggande behöver det dessutom finnas en beredskap att fånga upp den våldsutsatthet eller det våldsutövande som redan pågår. Det behöver till exempel finnas fungerande rutiner för att yrkesverksamma ska kunna lotsa vidare till rätt typ av stöd och skydd när våld upptäcks. Det handlar om insatser på indikerad preventionsnivå. För att läsa mer om våldsförebyggande arbete med barn och unga, se även metodstödet för målet Våld i unga partnerrelationer ska upphöra i Västra Götaland.

Ett sätt att säkerställa att arbetet med att upptäcka våld är integrerat i ordinarie styrsystem är att det finns ledningsbeslut om att frågor om våld ställs på rutin, till alla som en verksamhet möter. Rutiner och metodstöd behöver vara aktuella och anpassade till olika verksamheter.

Det behöver också finnas rutiner och metodstöd som är särskilt anpassade till att fråga om flera våldsformer, som exempelvis hedersrelaterat våld och förtryck eller olika former av sexuell exploatering och sexuell riskutsatthet, med kunskap och förståelse för vad som kännetecknar de olika våldsformerna. Exempelvis kan det behöva finnas en förståelse för hur både flickor och pojkar kan vara utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck. Även om flickor är mer utsatta kan det behövas särskild kunskap om pojkars dubbla utsatthet i och med att pojkar oftare kan vara både offer och förövare. Det är heller inte ovanligt att flera våldsformer överlappar och förekommer samtidigt. En person som utsatts för våld i nära relation kan till exempel också löpa högre risk att utsättas för sexuell exploatering och utnyttjande.

Arbetet med att fråga om våld på rutin i olika verksamheter som möter invånare underlättas ytterligare när det samtidigt är en prioriterad fråga inom den lokala eller regionala politiken.

Ett sätt att integrera ett intersektionellt perspektiv i arbete med stöd- och skyddsinsatser är att se till att arbete med normkritik, bemötande och kontinuerlig kompetensutveckling kring olika målgruppers behov är en naturlig del av verksamheters systematiska kvalitetsarbete.

När arbetet med att stärka samhällsstödet inom området mäns våld mot kvinnor integreras i ordinarie styrsystem, är det viktigt att inte glömma att tydligt identifiera målgruppen våldsutövare. Precis som personer som utsätts för våld kan personer som utövar våld återfinnas i alla målgrupper, till exempel bland unga, personer med funktionsnedsättning, äldre, personer med skadligt bruk och beroende eller bland de egna medarbetarna. Det är därför viktigt att rutiner tas fram med syfte att fråga om och upptäcka våldsutövande och implementera dessa rutiner i det systematiska utvecklingsarbetet.

För en ingång till arbetet med våldsutövare rekommenderas Socialstyrelsens webbsida:

Även Socialstyrelsens handbok Våld i nära relationer – Handbok för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården, Kapitel 4, 6, 17 och 18 ger vägledning i arbetet.

Kunskap och förståelse för lagstiftning och vad som är brottsliga våldshandlingar, samt fungerande rutiner för polisanmälan och agerande vid upptäckt av brott, behöver finnas i ordinarie styrning av alla verksamheter som möter invånare. 

Barn och vuxna utsatta för sexuellt våld och sexuell exploatering samt köpare av sexuella handlingar är exempel på ofta osynliga målgrupper och därför är det viktigt att de skrivs fram i styrningen av det ordinarie systematiska kvalitetsarbetet. Våldsutsattheten för dessa målgrupper är vanlig och det offentligas ansvar att agera vid upptäckt av brott samt erbjuda stöd och skydd har på senare tid blivit alltmer förtydligat: Enligt Socialtjänstlagens brottsofferperspektiv (SoL 5 kap. §11) ska socialnämndens verksamheter som möter barn och vuxna verka för att den som utsatts för brott och dennes närstående får stöd och hjälp. I SoL 6 kap. §1a beskrivs socialnämndens ansvar att sörja för att utsatta för våld och övergrepp får skydd. . Enligt Barnkonventionen, artikel 34, 35 och 39 ska varje stat förhindra försäljning och handel med barn. Varje stat är också skyldig att erbjuda rehabilitering till de barn som har utsatts för bland annat utnyttjande och övergrepp. Samlat förstärker dessa regelverk vikten av att arbeta utifrån fastställda rutiner för upptäckt, stöd och skydd, även för tidigare osynliga målgrupper. Köpare av sexuella handlingar behöver också identifieras bland både barn och vuxna.

Metoder, arbetssätt och kunskapsstöd

En grundläggande förutsättning för arbetet med att stärka samhällsstödet är att det i organisationen finns kunskap om våldets omfattning, karaktär och hur tillgången till era insatser ser ut i förhållande till målgruppers olika livsvillkor och omständigheter. Sådan kunskap behöver finnas både i det förebyggande arbetet och i arbetet med skydd och stöd samt brottsbekämpning.

I kommande delar av metodstödet får du guidning genom de olika faserna av utvecklingsarbetet. Målet är att åstadkomma ett samlat och rättighetsbaserat arbete mot mäns våld mot kvinnor, som präglas av systematik och tvärsektoriell samverkan.

Stöd i att kartlägga och analysera

För att arbetet ska bli lyckat behövs en kartläggning och analys av nuläget. På den här sidan finns stöd i att kartlägga och analysera:

  • det lokala ojämställdhetsproblemet utifrån ett intersektionellt perspektiv och allas lika rätt till tillgängliga och inkluderande insatser
  • organisationens förutsättningar att möta problembilden
  • samverkanspartners och intressenter i utvecklingsarbetet
Kartlägga tillgången till samhällsstödet lokalt

Börja med att läsa in er på de problem som skrivs fram under målet på s. 65 i den regionala strategin. Ta del av nationella undersökningar och rapporter. Tips på vidare läsning hittar du under rubriken ”Kunskapsstöd och vidare läsning”.

Undersök sedan vad som är relevant för er organisation och de verksamhetsutmaningar ni har. Ta vara på erfarenheter från tidigare arbete mot våld och/eller tidigare arbete med grupper som har svagt samhälleligt stöd. Ta vara på kompetens som finns i organisationen och använd er av befintlig kunskap om rättighetsbaserat arbete. Utifrån det kan ni sedan välja den nivå av kartläggning som ni har möjlighet att genomföra.

Innan kartläggningen påbörjas kan det vara bra att det redan från början finns ett beslut och mandat från ledningen att genomföra ett arbete med kartläggning. Resultaten av kartläggningen bör sedan agera som underlag för vidare beslut om resurssättning för att fortsätta utvecklingsarbetet.

Börja med kunskap om våldets omfattning och karaktär på nationell nivå

I arbetet för att insatser mot våld ska vara anpassade efter livsvillkor och förutsättningar hos grupper med svagt samhälleligt stöd, kan er organisation behöva ökad kunskap om lokala skillnader mellan och inom olika grupper. Det gäller skillnader i hur våldet utövas, dess konsekvenser och om faktorer som kan osynliggöra eller påverka den enskildas möjligheter att bli fri från våld eller sluta utöva våld.

Du kan läsa mer om olika sårbarhetsfaktorer hos Socialstyrelsen:

Börja med att ta del av forskning och undersökningar på nationell nivå. Under ”Kunskapsstöd och vidare läsning” hittar du studier och rapporter sorterade på olika teman.

Samla in lokal statistik och underlag 

När ni tagit del av forskning och rapporter för att fördjupa kunskapen om problemen, är det dags att sammanställa befintlig könsuppdelad statistik. Använd verksamhetsstatistik från er organisation och andra relevanta underlag som finns tillgängliga lokalt, till exempel kvalitets- och verksamhetsuppföljningar.

Det lokala kartläggningsarbetet kan vara en utmaning i sig, eftersom det till stor del saknas statistik som går att bryta ned på regional nivå, om andra grupper än män och kvinnor. Detta är också en bidragande orsak till att olika gruppers behov och livsvillkor osynliggörs i utformning av insatser. Däremot kan vi använda nationell statistik att resonera kring i utvecklingen av det lokala arbetet.

Ett exempel är hur Socialstyrelsens kartläggning av hemlöshet 2023 visade att våld i nära relation var den fjärde vanligaste faktorn som uppgavs ha lett till den dåvarande hemlöshetssituationen för kvinnor. Nationella fynd som detta kan vara underlag nog till att ni på lokal nivå väljer att stärka arbetet med att upptäcka våld i kontakt med personer som befinner sig i hemlöshet.

Det är också viktigt att undersöka vilka lokala nyckeltal som faktiskt finns tillgängliga i er organisation. Kanske genomförs lokala brukar-, elev-, medborgar- eller folkhälsoundersökningar som kan ge värdefull information?

Kunskapsstöd för att kartlägga omfattning av våld lokalt

Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet har samlad information om att mäta våld:

Brottsförebyggande rådet och Jämställdhetsmyndigheten har tagit fram ett metodstöd för lokal kartläggning av tre våldstyper. Det finns att hitta som digital och tryckt version på BRÅ:s webbplats.

Metodstödet innehåller stöd, vägledning och förslag på underlag i arbetet med att kartlägga våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt prostitution och människohandel för sexuella ändamål. Det beskriver fördelar med att samordna kartläggning av olika våldsyttringar i den lokala kontexten med kartläggning av brottsförebyggande lägesbilder. På så sätt blir arbetet mot mäns våld mot kvinnor en fråga på dagordningen i det brottsförebyggande arbetet. Metodstödet innehåller även exempel på underlag att samla in i den lokala kontexten.

Även handboken Inget att vänta på kan användas som stöd i kartläggningsarbetet. Den finns att hitta som digital och tryckt version på Jämställdhetsmyndighetens webbplats.

I metodstöden för de regionala målen Våld i ungas partnerrelationer ska upphöra och Hedersrelaterat våld och förtryck ska upphöraHedersrelaterat våld och förtryck ska minska i Västra Götaland, finns ytterligare förslag på nyckeltal att ta hjälp av i kartläggning av våldets omfattning.

Förslag på statistikkällor för att kartlägga kommuners befintliga arbete

För att skapa en bild av var ni befinner er idag, det vill säga hur er organisations insatser för att förebygga och bekämpa våld ser ut och fungerar för olika målgrupper, finns några förslag på statistikkällor nedan. Dessa kan användas för att följa upp det arbete som görs lokalt. I kommande del av metodstödet kommer ni sedan att få guidning i att kartlägga utmaningar och hinder mot att kunna erbjuda tillgängliga och inkluderande insatser till alla målgrupper.

  • Den nationella kommunenkäten, Jämställdhetsmyndigheten

    Jämställdhetsmyndigheten och Länsstyrelserna genomför gemensamt en nationell kommunenkät för att följa upp kommunernas våldsförbyggande arbete inom områdena mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Enkätresultatet kan exempelvis komma till nytta som ett verktyg för analys, uppföljning och utveckling inom olika verksamheter. Det kan användas på lokal, regional och nationell nivå.

    Den första och senaste undersökningen genomfördes 2023 och resultaten för 2025 års enkät kommer finnas att ta del av under hösten 2025.

    2023 års resultat finns att ta del av hos Jämställdhetsmyndigheten: https://jamstalldhetsmyndigheten.se/mans-vald-mot-kvinnor/kommunenkat-om-mans-vald-mot-kvinnor/

  • Öppna Jämförelser, Socialstyrelsen

    I resultaten av Öppna Jämförelser kan du jämföra verksamheters kvalitet inom områdena hälso- och sjukvård, kommunal hälso- och sjukvård och socialtjänst. Jämförelserna riktar sig främst till tjänstemän, beslutsfattare, politiker, ansvariga huvudmän och utförare på lokal, regional och nationell nivå. Målet med jämförelserna är att de ska bidra till verksamhetsförbättringar som blir till nytta för brukare och patienter.

    Du kan till exempel samla in underlag inom områdena våld i nära relationer, skadligt bruk och beroende, funktionsstöd och LSS eller äldreomsorg. Alla dessa områden inkluderar bland annat frågor om verksamheter har rutiner för att upptäcka och agera mot våld. Öppna Jämförelser ger också underlag om lokalt arbete med systematisk uppföljning, användning av rutiner och riskbedömningar samt vilka typer av insatser som erbjuds brukare och patienter.

  • Kolada
    Det finns cirka 6 500 nyckeltal i databasen Kolada. De bygger i första hand på officiell statistik och ger besked om verksamheters kostnad, omfattning och kvalitet. De flesta kommuner och regioner gör också en egen frivillig redovisning av kvalitet inom olika verksamheter. Det går att hitta underlag som både beskriver rapporterad utsatthet för våld från officiell statistik och underlag som beskriver verksamheters arbete mot våld, exempelvis om det finns rutiner på plats för agerande vid misstanke/upptäckt av våldsutsatthet inom olika typer av verksamheter.

  • Inspektionen för vård och omsorg
    Även Inspektionen för vård och omsorg (IVO) publicerar statistik och granskningar som kan ge information som är nedbrytbar på regional nivå och kan vara till nytta i er kartläggning.

  • Utanförskapets karta
    Att synliggöra var det offentliga brister i stödet till olika målgrupper är nära sammankopplat med att synliggöra socialt utanförskap. Utanförskapets karta är ett analysverktyg som synliggör i vilka områden i Sverige som utanförskapet är stort. Ni kan använda analysverktyget för att öka kunskapen om befolkningens livsvillkor och förutsättningar i er organisations geografiska närhet.

    Statistiska Centralbyrån (SCB) och Boverket har på uppdrag av regeringen gjort en fördjupad analys som ligger till grund för sammanställningen. Analysen baseras på statistik om skolresultat, arbetsmarknadsetablering, bidragsberoende, kriminalitet, trångboddhet och demokratiskt deltagande. Analysen utgår från Sveriges 3 363 regionala statistikområden (RegSO). RegSO är en geografisk indelning som möjliggör statistiska analyser på små geografiska områden.

    Analysen visar att det finns 180 områden i 66 kommuner där utanförskapet är stort. Totalt bor mer än 700 000 personer i dessa områden, varav drygt 170 000 är barn.

    SCB och Boverket publicerade hösten 2024 även en fördjupad analys av utanförskapet i Sverige på uppdrag av regeringen. De uppgifterna ligger till grund för Utanförskapets karta.

 

Involvera målgrupper

En grundläggande framgångsfaktor i arbetet för tillgängliga och inkluderande insatser är att planera för hur ni kan involvera era målgrupper i utvecklingsarbetet. Här är några tips på hur ni kan göra:

  • Detta är grunden till att få rätt och uppdaterad information och för att se till att utformning av insatser baseras på målgruppers behov.
  • Använd etablerade kanaler för delaktighet, till exempel samråd.
  • Ställ frågor till yrkesverksamma som arbetar med målgrupperna dagligen. Både inom den egna organisationen och från andra externa verksamheter. Läs mer under ”Kartlägg samverkansaktörer och intressenter”.
  • För dialog med civilsamhällesorganisationer som möter eller engagerar olika målgrupper. Inventera lokala organisationer med särskild kunskap om er kontext. civilsamhällesorganisationer som arbetar med att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor med särskilt fokus på olika grupper med svagt samhälleligt stöd är:
    • Stiftelsen 1000 Möjligheter, som driver stöd- och kunskapsplattformen ungarelationer.se och Ellencentret för unga utsatta för sexuell exploatering. 1000Möjligheter.se
    • #Utanskyddsnät: En ideell förening för kvinnor, flickor och transpersoner med erfarenheter av droger, sex mot ersättning, och/eller kriminalitet. nu
    • Qjouren Väst: Skydd utan krav på drogfrihet. QjourenVäst.se
    • CHILDX, som arbetar för att stoppa människohandel och sexuell exploatering av barn genom kunskapshöjande arbete, fältbyggande insatser och påverkansarbete. childx.se

När ni har en tydligare bild av hur tillgången till samhällets stöd ser ut för olika grupper lokalt och hur olika grupper av flickor och kvinnor, pojkar och män påverkas, är det dags att kartlägga verksamhetsutmaningar och vilka hinder som finns idag mot att möta problembilden.

När ni har en tydligare bild av hur tillgången till samhällets stöd ser ut för olika grupper lokalt och hur olika grupper av flickor och kvinnor, pojkar och män påverkas, är det dags att kartlägga verksamhetsutmaningar och vilka hinder som finns idag mot att möta problembilden.

Nedan finns några exempel på hur olika grupper kan osynliggöras eller missgynnas i arbetet mot mäns våld mot kvinnor. Därefter följer stödfrågor som ni kan använda i analys av er verksamhet.

Exempel på verksamhetsutmaningar inom förebyggande arbete

Det finns målgrupper som mer sällan än andra inkluderas i våldsförebyggande insatser, ofta på grund av att insatserna inte är anpassade efter målgruppernas livsvillkor och förutsättningar.

Några exempel på orsaker till det är att insatserna inte är tillgängliga för personer med intellektuell funktionsnedsättning, att förebyggande insatser i skolan inte når barn och unga med hög skolfrånvaro eller att information och material inte finns tillgängligt på flera språk.

Exempel på verksamhetsutmaningar inom arbete med återfallsprevention

Våldsutövare adresseras allt för sällan som målgrupp i handlingsplaner och rutiner och förblir därför osynliga i arbetet. Med rådande kunskap om förekomst av utsatthet för våld i allmänhet, och utsatthet hos grupper med svagt samhälleligt stöd i synnerhet, vet vi att även utövare av våld finns i alla sammanhang och i alla kontexter. När vi arbetar för att synliggöra och nå våldsutövare i högre utsträckning, behöver vi också arbeta medvetet för att nå utövare av våld som tillhör någon av de definierade målgrupperna för svagt samhälleligt stöd. I socialtjänstlagen framgår att den som utövar våld mot närstående ska bemötas utifrån sina behov och förutsättningar.

Både våldsutsatthet och våldsutövande riskerar att osynliggöras eller som bäst bli sekundärt, när verksamheter tenderar att fokusera på annan problematik eller andra behov hos målgrupper de möter. Detta är en återkommande utmaning för de flesta grupper som har ett svagare stöd av samhället. Ett par exempel där våld riskerar att sättas i andra hand är i mötet med personer med funktionsnedsättning eller skadligt bruk och beroende. De övriga behoven tar överhanden för vilka insatser som ges och konsekvenserna blir att både utövare av våld och utsatta för våld får bristande tillgång till insatser som gör att våldet upphör. Detta är en utmaning som kräver såväl kunskap om våld, fungerande rutiner, systematiskt arbete mot våld samt samverkan mellan olika aktörer som möter målgruppen, för att våldet ska kunna sättas i första hand.

Stödfrågor för att kartlägga utmaningar

  • Erbjuder er verksamhet några våldsförebyggande insatser och i sådana fall vilka?
  • Ingår den förebyggande insatsen i en annan insats eller är den separat?
  • Vilka målgrupper nås av insatsen? Vilka åldersgrupper?
  • Vilka målgrupper nås inte av insatsen?
  • Finns det tillräcklig kunskap på lednings- och verksamhetsnivå om prevention och om hur förebyggande arbete bör organiseras för att bli långsiktigt hållbart?
  • Är det förebyggande arbetet förankrat på hög ledningsnivå och tillräckligt resurssatt?
  • Finns det kunskap, metoder, mandat och resurser för att kartlägga våld och skapa en lokal nulägesbild? Vilka målgrupper riskerar att inte inkluderas i en sådan kartläggning?
  • Bedrivs ett sammanhållet och tvärsektoriellt förebyggande arbete mot våld i er lokala kontext?
  • Finns det tillräcklig kunskap på verksamhetsnära nivå om våldsprevention, med fokus på att förebygga utövandet av våld? Det kan exempelvis handla om kunskap om genusförändrande metoder, samt risk- och skyddsfaktorer för våldsutsatthet och våldsutövande bland olika målgrupper.
  • Hur bedrivs det förebyggande arbetet på universell nivå (insatser som erbjuds till alla, i syfte att stärka skyddsfaktorer och motverka riskfaktorer)?
  • Hur bedrivs det förebyggande arbetet på selektiv nivå (insatser som erbjuds till grupper med särskilda riskfaktorer för våldsutsatthet/våldsutövande)?
  • Hur bedrivs arbetet på indikerad nivå (insatser som erbjuds de som utsatts för eller utövat våld, i syfte att förebygga att våld upprepas)?
  • Hur ser tillgängligheten till befintliga insatser ut för olika målgrupper?
  • Finns ett etablerat samarbete med relevanta aktörer, exempelvis mellan skola, socialtjänst, hälso- och sjukvård, polis, Barnahus, regionkoordinatorer och/eller civilsamhälle?

När ni har en tydligare bild av hur tillgången till samhällets stöd ser ut för olika grupper lokalt och hur olika grupper av flickor och kvinnor, pojkar och män påverkas, är det dags att kartlägga verksamhetsutmaningar och vilka hinder som finns idag mot att möta problembilden.

Ett verktyg för att öka upptäckten av våld som i högre utsträckning osynliggörs är att utgå från en gemensam kunskapsbas. Det framkommer i forskning att våldets mekanismer tar sig olika uttryck beroende på livssituation. Det kan handla om hur våldet motiveras och uttrycks, eller om hur våldet normaliseras. Det kan också handla om hur den enskildas livsvillkor påverkar möjligheten att bryta upp från en våldsam relation. När en person som är våldsutsatt befinner sig i en utsatt position generellt i samhället kan det vara så att den som utövar våldet drar nytta av just den utsattheten eller motiverar våldet utifrån utsattheten. Ett exempel är att våld mot personer med funktionsnedsättning ofta utövas mot själva funktionsnedsättningen. Det kan också vara psykiskt våld kopplat till minoritetsstress, där någon hotar att exempelvis berätta om någons sexuella läggning utan att personen själv vill det, eller att hota med att en person som befinner sig i ekonomisk utsatthet kommer att hamna på gatan om den lämnar relationen.

För att bättre kunna bemöta den enskilda och erbjuda behovsanpassade insatser, är det viktigt att ha en förståelse för det sammanhang, både det individuella och det samhälleliga, som våld och övergrepp begås inom.

Exempel på verksamhetsutmaningar inom arbete med upptäckt, stöd och skydd

Ett vanligt problem i arbete med upptäckt, stöd och skydd är att personer med skadligt bruk och beroende misstänkliggörs i högre utsträckning och att deras våldsutsatthet inte tas på allvar. Konsekvensen blir bristande tillgång till stöd- och skyddsinsatser. Ett ytterligare problem för denna målgrupp är bristande tillgång till skyddade boenden som tar emot personer med pågående bruk av alkohol och/eller narkotika.

Ett annat exempel där attityder och uppfattningar inom verksamheter påverkar tillgången till stöd och skydd är vid HBTQI+ personers utsatthet för eller utövande av våld. När insatser, information och bemötande är utformade utifrån en hetero- eller cis-norm, riskerar både tillit och tillgång till insatser att minska för alla som befinner sig utanför normen. Ett ytterligare problem är att kunskapen om våldets omfattning och karaktär i HBTQI+ relationer är bristfällig.

Ett exempel på orsak till att flickor och kvinnor med funktionsnedsättning har ett svagare stöd och skydd mot våld, är att våldet osynliggörs i högre utsträckning. Orsakerna till att våldet blir osynligt är kopplade till flera sårbarhetsfaktorer. Bland annat en stark beroendeställning till både våldsutövaren och samhället, men också till bristande kunskap och rutiner för att upptäcka våld hos verksamheter som möter målgruppen. Även verksamheter specialiserade på våldet kan ha bristande kunskap om – och förmåga att anpassa insatser till – olika typer av funktionsnedsättningar. Även här är tillgången till skyddade boenden begränsad och skyddet behöver ofta planeras i samverkan mellan LSS-/funktionsstödsverksamheter och verksamheter som utreder våld.

Exempel på verksamhetsutmaningar inom arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck

När en person som uppgett att hen utsatts för hedersrelaterat våld och förtryck senare tar tillbaka sina uppgifter, finns en risk att mötas av misstro från verksamheter kring att uppgifterna som personen initialt lämnade inte var korrekta. Misstron kan grunda sig i bristande förståelse för hederskontexten och den utsattas livssituation.

Hbtqi+ personer och personer med funktionsnedsättning löper både en förhöjd risk att utsättas för hedersrelaterat våld och förtryck och kan samtidigt ha ännu svårare att göra sin utsatthet känd. Läs mer om unga hbtqi+ personers utsatthet för hedersrelaterat våld och förtryck samt omvändelseförsök i rapporten: ”Det får inte existera – om unga hbtq-personers utsatthet för hedersrelaterat våld och förtryck samt omvändelseförsök”, 2024, MUCF

Det är viktigt att betona att personer som är utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck kan vara multipelt utsatta sett till de grupper som omfattar begreppet svagt samhälleligt stöd. Exempelvis kan kvinnor med migrationserfarenhet och intellektuell funktionsnedsättning både vara utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck och för prostitution och människohandel. Den multipla utsattheten understryker vikten av ett intersektionellt perspektiv i planering av insatser.

Stödfrågor inom arbete med upptäckt och agerande

  • Finns det tillräcklig kunskap i organisationen för att kunna upptäcka olika typer av våld? Finns det tillräcklig kunskap om våldets karaktär, i relation till olika livsvillkor och omständigheter?

    Nedan listas några exempel på våldstyper där det finns en förhöjd risk utifrån olika livsvillkor. Kom ihåg att det generellt är vanligt att vara utsatt för flera olika våldstyper samtidigt och att exemplen nedan inte utesluter förekomst av dessa våldstyper i andra sammanhang, inklusive i en hederskontext.
    • latent våld (vanligt förekommande våldsuttryck för att kontrollera och hota)
    • fysiskt våld, (vanligt förekommande våldsuttryck, förhöjd risk mot unga kvinnor)
    • ekonomiskt våld (vanligt förekommande mot personer som befinner sig i beroendeställning till andra)
    • psykiskt våld (förhöjd risk i sammanhang där våldet osynliggörs i högre utsträckning, som i HBTQI+ relationer och i äldres relationer)
    • försummelse (förhöjd risk mot personer i beroendeställning till andra; som barn, personer med funktionsnedsättning och äldre)
    • sexuellt våld (förhöjd risk vid skadligt bruk och beroende och sexuell exploatering samt mot unga flickor och kvinnor)
    • materiellt våld (vanligt förekommande våldsuttryck för att kontrollera, skrämma och hota)
    • Sexuell exploatering och människohandel (förhöjd risk mot unga och mot personer med migrationserfarenhet)
    • Digitalt våld (förhöjd risk mot barn och unga)

  • Har er verksamhet kunskap, rutiner och arbetssätt för att upptäcka utsatthet för prostitution och människohandel?
  • Har er verksamhet kunskap, rutiner och arbetssätt för att upptäcka våldsutövande i form av sexuell exploatering av andra?
  • Har er verksamhet fungerande rutiner och arbetssätt för när och hur personal ska fråga om utsatthet för våld bland era målgrupper?
  • Har er verksamhet fungerande rutiner och arbetssätt för när och hur personal ska fråga om utövande av våld bland era målgrupper?
  • Har yrkesverksamma i era verksamheter kunskap och verktyg för att bemöta en person som berättar om utsatthet för eller utövande av våld?
  • Har alla enheter/verksamheter i er organisation rutiner och arbetssätt att agera vid kännedom och misstanke om utsatthet eller utövande av våld
  • Finns det en beredskap inom organisationen att fånga upp och möta personer med svagt samhälleligt stöd som kan vara både våldsutsatta och våldsutövare samtidigt?
  • Finns det en beredskap inom organisationen att möta personer med svagt samhälleligt stöd som både kan exploatera andra sexuellt, och samtidigt själva vara utsatta för sexuell exploatering?
  • Finns kunskap och fungerande rutiner för när och hur ska genomföras (vid misstanke om att barn för illa och vid oro för vuxna med skadligt bruk och beroende eller allvarlig psykisk ohälsa)?
  • Finns det tillräcklig kunskap och tydliga rutiner i er verksamhet för om, när och hur vårdnadshavare ska kontaktas?

Orosanmälan till socialtjänsten

Kunskap och rutiner för orosanmälan till socialtjänsten behöver stärkas. Även kunskap och rutiner om riskbedömningar före eventuell kontakt med vårdnadshavare. Vid orosanmälan för unga som misstänks leva, eller lever i en hederskontext, ska inte vårdnadshavare kontaktas, då det utgör en risk för den ungas säkerhet och trygghet. Det är också viktigt att ha med sig att barn med funktionsnedsättning löper större risk att utsättas för våld av de som ska vara primära vårdgivare, det kan vara en förälder, en assistent, eller annan omsorgsperson. Detta kan innebära behov av särskild vaksamhet vid kontakt med vårdnadshavare. Barn med funktionsnedsättning som lever i en hederskontext löper alltså en multipel risk för att utsättas för våld. Här blir ett intersektionellt perspektiv viktigt i risk- och säkerhetsbedömningar.

Alla som arbetar i verksamheter som berör barn och unga, som skolan och hälso-och sjukvården, är enligt socialtjänstlagen skyldiga att genast göra en orosanmälan vid misstanke eller kännedom om att ett barn far illa (SoL 14 kap. 1 §). Även andra som i sin profession, ideella engagemang eller som privatperson misstänker eller får kännedom om att ett barn far illa bör anmäla det till socialnämnden (SoL 14 kap. 1 c §). Den nya socialtjänstlagen, som träder i kraft den 1 juli 2025, inkluderar fler myndigheter och yrkesverksamma vars verksamhet berör barn och unga i skyldigheten att anmäla oro för ett barn till socialnämnden. Det kravet berör exempelvis myndighetsanställda vars arbete berör barn och unga och yrkesverksamma inom enskild verksamhet vars arbete berör barn och unga (Prop. 2024/25:89 kap. 24:1).

En förebyggande socialtjänstlag – Regeringen.se

Det finns inga krav på bevis för att anmäla oro för att ett barn eller en ungdom kan fara illa. Misstanke och oro räcker som grund. Om oro kvarstår ska en ny orosanmälan upprättas. Om barnet flyttar till en annan kommun i Sverige ska orosanmälan lämnas till den nya kommunen. Anmälan görs till socialtjänsten i barnets hemkommun. Socialstyrelsen och Skolverket har tagit fram stöd till yrkesverksamma som är skyldiga att anmäla oro för barn:

Till dig som är skyldig att anmäla oro för barn, Socialstyrelsen

Anmäla oro för ett barn till socialtjänsten, Skolverket

Om du är arbetsgivare, beakta särskilt dessa frågor:

  • Har arbetsgivaren fungerande rutiner och arbetssätt för att ställa frågor om våld i nära relation eller hedersrelaterat våld och förtryck i syfte att upptäcka utsatthet eller utövande bland medarbetare? Är arbetet integrerat i det systematiska arbetsmiljöarbetet?
  • Har arbetsgivaren fungerande rutiner för att informera om vilket stöd som finns att tillgå för medarbetare som är utsatta för eller utövar våld i nära relation eller hedersrelaterat våld och förtryck inom den egna organisationen? Är arbetet integrerat i det systematiska arbetsmiljöarbetet?
  • Har verksamheten fungerande rutiner och arbetssätt för att hjälpa anställda utsatta för våld i nära relation eller hedersrelaterat våld och förtryck vidare till skydd och stöd? Är arbetet integrerat i det systematiska arbetsmiljöarbetet?

Förslag på kunskapsstöd för att arbeta med våld som arbetsgivarfråga:

Stödfrågor i arbetet med stöd och skydd

  • Har alla era enheter/verksamheter fungerande rutiner och arbetssätt för att informera om vilket stöd som finns att tillgå inom den egna organisationen, för våldsutsatta och våldsutövare?
  • Har alla era enheter/verksamheter fungerande rutiner och arbetssätt för att hjälpa vidare till skydd och stöd hos annan aktör?
  • Har alla era enheter/verksamheter fungerande rutiner för hur information förs vidare till samverkande aktörer? Till exempel till en utredande verksamhet.
  • Samverkar ni med andra relevanta aktörer (internt/externt) vid misstanke om utsatthet eller utövande av våld?
  • Samverkar ni med andra relevanta aktörer vid misstanke om utsatthet för ?
  • Finns det tillräcklig kunskap i era verksamheter för att kunna göra individanpassade bedömningar avseende behov av stöd och skydd? Exempelvis kunskap om hur olika livsvillkor och förutsättningar påverkar våldets konsekvenser eller möjligheten att bli fri från våld.
  • Finns det tillräcklig kunskap i era verksamheter om hedersrelaterat våld och förtryck samt vad det innebär att leva i en hederskontext och tillhöra en eller flera grupper med svagt samhälleligt stöd?
  • Hur ser motivationsarbetet ut i er organisation för att stärka utsatta och utövare att vilja ta emot stöd och hjälp?
  • Finns det en fungerande samverkan inom organisationen kopplat till upptäckt, risk- och skyddsbedömningar samt samverkan kring stödinsatser? Om ja, hur ser den samverkan ut
  • Finns det en etablerad samverkan med andra relevanta aktörer för planering av skydd- och stödinsatser? Exempelvis mellan skola, socialtjänst, polis, hälso- och sjukvård och/eller civilsamhällesaktörer? Om ja, hur ser den samverkan ut?
  • Använder verksamheten någon bedömningsmetod för att göra en risk- och skyddsbedömning? Vilken eller vilka i så fall?
  • Finns det rutiner för att göra en adekvat säkerhetsplanering? Hur ser den ut?
  • Görs det en ny risk- och skyddsbedömning vid behov? Exempelvis vid nyinkommen information i ärendet, vid flytt från skyddat boende, eller vid flytt till annan kommun?
  • Görs en delgivning av riskbedömning mellan socialtjänst – polis och polis-socialtjänst? Om ja, i vilka sammanhang och på vilka sätt?
  • Finns det tillräcklig kunskap om bestämmelserna om sekretess i offentlighets- och sekretesslagen och när sekretess får brytas? Exempelvis när barn och unga misstänks ha varit utsatta för brott. Hur ser delegationen ut hos er gällande vem som får bryta sekretessen?
  • Finns fungerande rutiner för att utreda och bedöma behovet av stöd, hjälp och skydd på kort och lång sikt för personer utsatta för våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck eller prostitution och människohandel?
  • Finns fungerande rutiner och arbetssätt för hur skyddade personuppgifter ska hanteras i ärenden rörande våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck eller prostitution och människohandel?
  • Finns fungerande rutiner och arbetssätt utifrån de lagändringar som gjorts avseende barn och vuxna i skyddat boende?
    Exempelvis gällande den nya lagen om placering av barn i skyddat boende (2024:79), som trädde i kraft 1 april 2024Nya bestämmelser om skyddat boende – Meddelandeblad, Socialstyrelsen

    Följande frågor av mer kvantitativ karaktär är en viktig del i kartläggningen av verksamhetsutmaningar, som sedan kan utgöra en baslinjemätning för er fortsatta uppföljning, i utvecklingsarbetet framåt:

  • Hur många orosanmälningar har inkommit till socialnämnden med misstanke om våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck eller prostitution och människohandel?
  • Hur många orosanmälningar har lett till utredning och/eller beviljade insatser? Det kan vara insatser erbjuds av en intern eller extern stödinstans.
  • Hur många personer har ansökt om respektive beviljats insats utifrån utsatthet för eller utövande av våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck eller prostitution och människohandel det senaste året? Hur ser fördelningen ut mellan kön, ålder och andra relevanta kategorier?
  • Antal placeringar av barn och myndiga personer?
  • Hur många diskrimineringsärenden eller anmälningar om missförhållanden har inkommit eller upprättats i era verksamheter?

När ni har en tydligare bild av hur tillgången till samhällets stöd ser ut för olika grupper lokalt och hur olika grupper av flickor och kvinnor, pojkar och män påverkas, är det dags att kartlägga verksamhetsutmaningar och vilka hinder som finns idag mot att möta problembilden.

Nedan finns några exempel på hur olika grupper kan osynliggöras eller missgynnas i arbetet mot mäns våld mot kvinnor. Därefter följer stödfrågor som ni kan använda i analys av er verksamhet.

Exempel på verksamhetsutmaningar inom arbete med en effektiv brottsbekämpning

Ett exempel när brottslighet som faller inom paraplybegreppet mäns våld mot kvinnor riskerar att osynliggöras är när brottsförebyggande arbete tenderar att fokusera på våldsbrott som sker i offentliga miljöer snarare än att förebygga och motverka våld som är mer svårupptäckt. En annan faktor kan vara att orsaksanalyser utgår från förutfattade eller stereotypa meningar om utsatthet och utövande av våld, som inte leder till träffsäkra åtgärder. Att inkludera mäns våld mot kvinnor i kommuners brottsförebyggande lägesbilder, analyser och åtgärdsplaner kan bidra till att stärka ett sammanhållet och tvärsektoriellt arbete mot våld. Om analysen av brottsligheten dessutom grundar sig i ett intersektionellt och normkritiskt perspektiv, ökar möjligheterna att skapa en tydligare problembild och en mer träffsäker åtgärdsplan.

När kunskapen om lagstiftning rörande hedersrelaterad brottslighet är låg, blir konsekvensen att dessa lagar inte tillämpas i verksamheter, även i fall där det är befogat.

Tidigare negativa erfarenheter av bemötande och bristande tillit till myndigheter och rättsväsende är andra exempel på faktorer som kan bidra till att personer som utsatts för brott kopplade till exempelvis sexuell exploatering eller människohandel inte söker hjälp från rättsvårdande myndigheter.

Personer som utsatts för prostitution eller människohandel för sexuella ändamål riskerar att osynliggöras ytterligare genom att det saknas möjlighet att rapportera in statistik för sådana ärenden i Koladas system för uppföljning av våldsärenden inom individ- och familjeomsorgen. Läs mer om Koladas nyckeltal för att följa upp stödet till våldsutsatta vuxna inom individ- och familjeomsorgen (IFO) på SKR:s webbsida: Uppföljning Kolada, våldsutsatta vuxna IFO, SKR

Stödfrågor inom arbete med en effektiv brottsbekämpning

  • Har er verksamhet rutiner och arbetssätt för att öka kunskap och agerande hos yrkesverksamma och verksamhetens målgrupper om lagstiftning rörande brott i nära relation, hedersrelaterad brottslighet samt prostitution och människohandel, inklusive köp av sexuell handling? Det kan exempelvis handla om kunskap om vad som är brottsligt och hur brott anmäls?
  • Finns det kunskap och rutiner i verksamheten för hur och när det är aktuellt att göra en polisanmälan, samt när polisen kan tipsas vid misstanke om brott?
  • Har er verksamhet rutiner och arbetssätt för att upptäcka utsatthet för och utövande av våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck eller prostitution och människohandel, inklusive köp av sexuell handling?
  • Har er verksamhet fungerande rutiner och arbetssätt för att möta och motivera våldsutövare till att ta emot stöd?
  • Finns ett etablerat samarbete med relevanta aktörer? Exempelvis mellan socialtjänst, hälso- och sjukvård, regionkoordinatorer, Barnahus och polis?
  • Arbetar berörda aktörer systematiskt och effektivt med att anmäla, utreda och lagföra brott i nära relation, hedersrelaterad brottslighet samt prostitution och människohandel?
  • Har er verksamhet rutiner för hur information förs vidare till samverkande aktörer?
  • Har verksamheten rutiner och arbetssätt för att informera om vilket stöd som finns att tillgå vid våldsutsatthet och våldsutövande, inom ramen för en rättsprocess?
  • Säkerställs ett bra och målgruppsanpassat bemötande under förhör och genom hela rättsprocessen?
  • Säkerställs en trygg rättsprocess och säkerställs barns rättigheter och särskilda behov i rättsprocessen?
  • Har verksamheten adekvat kunskap och verkningsfulla rutiner och arbetssätt för att utreda och lagföra brott i nära relation, hedersrelaterad brottslighet samt prostitution och människohandel?
  • Finns det en fungerande samverkan för informationsdelning i arbetet med brottsutredningar mellan exempelvis polis, åklagare och socialtjänst?

När ni har samlat in underlag ska ni i nästa steg analysera det. Det finns flera olika analysmetoder som ni kan använda er av i det arbetet. Två exempel på metodstöd för att analysera verksamhet ur ett intersektionellt perspektiv är:

 

Att samla olika kompetenser från er organisation ökar analysens träffsäkerhet. Det ökar dessutom delaktighet och kan främja förankring av frågan. Använd dessa frågor som stöd i analysen:

  • Vad ska vår organisation erbjuda målgrupperna? Vem är organisationens verksamhet till för?
  • Vem tar del av vår information och våra insatser/verksamhet idag och vem gör inte det? Utgå från kön men titta också särskilt på omständigheter och livsvillkor där samhällsstödet enligt forskning är svagare.
  • Vad har vi för utfall av nuvarande verksamhet för målgrupper med svagt samhälleligt stöd? Finns det skillnader mellan olika grupper av flickor/kvinnor/pojkar/män/hbtqi+ personer? Kan det innebära att verksamheten behöver förändras eller ny verksamhet startas upp?
  • Finns det exempelvis tidigare fall av diskriminering eller missförhållanden/risk för missförhållanden som ni kan dra lärdom av i utvecklingsarbetet framåt?
  • Finns det särskilda behov hos vissa grupper inom målgrupper, som behöver uppmärksammas och tas om hand? Exempelvis kvinnor med funktionsnedsättning, kvinnor från nationella minoriteter eller andra grupper, kvinnor med skadligt bruk och beroende, kvinnor och barn utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck, eller HBTQI+ personer. Titta även på skillnader i behov inom och mellan grupper av män och pojkar. Vilka riskerar exempelvis att nås i lägre utsträckning av våldsförebyggande insatser? Vilka behov behöver mötas upp i motivationsinsatser för att ta emot stöd?
  • Vilka strategier och metoder finns i er organisation för att säkra en jämlik tillgång till insatser? Exempel på strategier och metoder är normkritik och bemötande, samsyn och en gemensam kunskapsbas, samverkan, fungerande rutiner och arbetssätt för att sätta våldet i första hand.
  • Vad finns det för normer och kultur i verksamheterna som kan stödja arbetet med att säkerställa tillgänglighet för alla? Finns det normer och kultur som kan utgöra hinder i arbetet för ökad jämlikhet? Kan det exempelvis förekomma diskriminering, fördomsfullt bemötande eller stereotypa bedömningar?
  • Vad blir det för konsekvenser för olika målgrupper om er verksamhet utförs på det sätt som den görs nu?
  • Är konsekvenserna ett problem? Varför? Det kan till exempel vara kopplat till en avvikande trend eller politiska mål som inte uppnås. Det kan också handla om rättigheter som inte tillgodoses eller resultat som är sämre jämfört med andra liknande aktörer.
  • Vilka orsaker har problemen? Försök tänka kring strukturella orsaker i relation till er verksamhet och inte kring orsaker på individnivå.
  • Innebär det att verksamheten behöver förändras? Vilka problem har ni möjlighet att påverka?

Nu har ni hittat och analyserat några utmaningar för er organisation. Innan ni bestämmer vilka som är aktuella att arbeta med, bör ni kartlägga förutsättningarna för det arbetet. Läs mer om hur ni kan kartlägga organisationens förutsättningar under:

Stöd i systematiskt jämställdhetsarbete, Jämställt Västra Götaland

Checklistan utgår från generella förutsättningar kopplade till områdena styrning och ledning, resurser, samordning och organisering, förståelse och kompetens samt förändringsvilja och organisationsklimat.

I tillägg till checklistan finns några frågor att besvara särskilt när det gäller förutsättningar att anpassa arbetet mot mäns våld mot kvinnor efter livsvillkor och förutsättningar hos grupper med svagt samhälleligt stöd.

Styrning och ledning

  • Finns politiska beslut / ledningsbeslut om att arbeta med jämställdhetsintegrering och jämställdhetsarbete?
  • Inkluderas uppdrag att förebygga och bekämpa våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck och/eller prostitution och människohandel i jämställdhetsarbetet?
  • Finns det andra beslut om att till exempel arbeta med mänskliga rättigheter, barnrätt, nationella minoriteter och/eller folkhälsa där arbetet ingår?
  • Inkluderas och synliggörs grupper med svagt samhälleligt stöd i er organisations ordinarie uppdrag att förebygga och bekämpa våld i nära relation, På vilket sätt?
  • Finns det andra uppdrag, exempelvis kopplat till barn och ungas hälsa och uppväxtvillkor där arbetet med att förebygga och bekämpa våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck och/eller prostitution och människohandel ingår?
  • Synliggörs grupper med svagt samhälleligt stöd i styrningen av befintligt förebyggande arbete, som exempelvis brottsförebyggande arbete, ANDTS-prevention, föräldraskapsstöd eller annat arbete som bedrivs inom er organisation? På vilket sätt?
  • Ger ledningen mandat, tydliggör ansvarsfördelning och klargör vad arbetet innebär för alla aktörer i styrkedjan? Är ansvarsfördelningen och strukturen för arbetet förankrad genom hela styrkedjan?
  • Hur fungerar organisationens systematiska kvalitetsarbete? Fungerar det på ett sätt som fortlöpande utvecklar, följer upp och säkrar kvalitén i verksamheten? Behöver arbetet utvecklas? På vilket sätt?
  • Inkluderas inom ramen för organisationens ordinarie systematiska kvalitetsarbete? På vilket sätt?
  • Finns det system som möjliggör systematisk uppföljning av arbetet med målgrupperna? Exempelvis klientadministrativa system inom socialtjänstens verksamheter.
  • Finns det fungerande Beroende på hur nämnder är fördelade inom en kommun kan exempelvis sekretesslagstiftningen riskera att utgöra ett hinder för verksamheter att samverka i ärenden. Finns det fungerande rutiner för att inhämta samtycke och att dela information mellan verksamheter som tillhör olika nämnder?

Resurser

  • Skapar ledningsfunktioner på alla nivåer i organisationen förutsättningar och säkerställer nödvändiga resurser för arbete? Hur görs detta i så fall?
  • Vilka resurser finns för att arbeta med frågan inom er organisation? Det handlar både om ekonomiska och personella resurser.
    • Finns exempelvis personella och ekonomiska resurser att öka kunskapen och utforma förebyggande insatser på alla preventionsnivåer, som når och kan möta målgrupper utifrån olika livsvillkor och omständigheter?
    • Finns ekonomiska resurser för att placera barn och vuxna utifrån behov?
    • Finns ekonomiska och personella resurser för att arbeta med våldsutövare och mot prostitution och människohandel?

Samordning och organisering

  • Finns det en samordningsfunktion/person som samordnar arbetet med att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor i er organisation? Som exempelvis kan överblicka kedjan av insatser och säkerställa ett samlat arbete mot våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck och prostitution och människohandel, från förebyggande till indikerade insatser.
  • Är samordningsfunktionen/personen strategiskt placerad i organisationen, med tillgång till – och mandat från ledningen?
  • Finns det en intern organisation som understödjer arbetet och möjliggör ett framgångsrikt genomförande? Hur ser organisationen ut? Vad behöver ni göra för att förbättra organisationen?
  • Finns det en formaliserad samverkan mellan berörda aktörer inom organisationen och med externa aktörer, där arbetet med att säkra tillgängliga och inkluderande insatser mot våld ingår? Exempelvis mellan skola, fritid, socialtjänst, polis och hälso- och sjukvård eller mellan socialtjänstens olika verksamheter?
  • Hur fungerar samverkan?
  • Har medarbetare mandat och resurser att utveckla verksamheten och har tid avsatts för arbetet både innan, under och efter genomförandet?

Förändringsvilja och organisationsklimat

  • Är berörda medarbetare (ex chefer, strategiska och administrativa funktioner och operativ personal) motiverade och förstår behovet av förändring? Behöver motivationen öka? Hur kan ni uppnå ökad motivation och förståelse för behovet av förändring?
  • Har berörda medarbetare möjlighet att ha inflytande och medbestämmande över utvecklingen och genomförandet av nya arbetssätt?
  • Har berörda medarbetare en rimlig arbetsbelastning? Hur kan ni främja en rimlig arbetsbelastning för berörda medarbetare?
  • Finns det en kultur och organisation för kollegialt stöd och handledning för yrkesverksamma som möter olika grupper av våldsutsatta och våldsutövare, inklusive personer utsatta för sexuell exploatering, eller personer som exploaterar andra?

Förståelse och kompetens

  • Finns det tillräcklig kunskap om våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck, prostitution och människohandel samt rättighetsbaserat arbete bland olika målgrupper i organisationen? Exempelvis bland politiker, chefer, strategiska och administrativa funktioner och hos operativ personal som möter målgrupper? Ett exempel kan handla om förståelsen för att sexuell exploatering och människohandel är en form av våldsutsatthet.
  • Finns det en plan för kontinuerlig kompetensförsörjning i er organisation? Inkluderar den i så fall alla berörda verksamheter?
  • Finns det en gemensam tolkning och förståelse för uppdraget bland relevanta målgrupper inom organisationen? Förstår viktiga målgrupper hur frågan om jämlik tillgång till insatser mot våld kopplar an till organisationens kärnuppdrag?
  • Finns det en gemensam tolkning och förståelse kring andra relevanta aktörers roll i arbetet?
  • Finns det kunskap om relevant lagstiftning och annan styrning inom området – ex föreskrifter, allmänna råd, läroplansskrivningar, internationella konventioner, etcetera?
  • Finns det kunskap om teorier, metoder och arbetssätt för förändringsarbete?
  • Finns det en plan och organisation för generell kunskapshöjning om frågan hos alla som möter målgrupper med svagt samhälleligt stöd? Hur följs detta upp?
  • Finns det en plan och organisation för att säkerställa specialiserad kunskap om frågan, utifrån yrke och roll? Vem ansvarar för detta i respektive verksamhet?
  • Ingår kunskap om särskilda och olika livsvillkor bland olika grupper av flickor och pojkar, kvinnor och män i kunskapshöjande insatser om våld
  • Finns det en plan för hur kunskapshöjande insatser ska följas upp?

Flera aktörers verksamheter har möjlighet att bidra till att arbetet mot mäns våld mot kvinnor anpassas efter livsvillkor och förutsättningar för grupper med svagt samhälleligt stöd. Det finns aktörer som generellt har större betydelse och möjlighet att påverka på området än andra. Verksamheter som direkt påverkar vardagen för olika målgrupper berörs i särskilt hög utsträckning. Socialtjänst och vård- och omsorg, som möter personer med skadligt bruk och beroende eller personer med insatser inom ramen för LSS utgör exempel på aktörer som möter våldsutsatta och våldsutövare inom grupper med svagt samhälleligt stöd. Även aktörer inom rättsväsendet. Dessa aktörer kan behöva särskild kunskap om våld och våldets konsekvenser för dessa grupper.

Även aktörer som möter alla grupper i samhället, som primärvård, tandvård eller skola, behöver säkra likvärdighet och inkludering i sina insatser. Sådana verksamheter kan också behöva stärka sin förmåga att upptäcka våld och att samverka med andra i arbetet mot olika typer av våld.

Civilsamhällesorganisationer, särskilt kvinno-/tjej-/transjourer och andra organisationer med särskilt fokus på att ge stöd till människor i utsatthet, har ofta kommit till som kompensation för brister i offentliga aktörers stöd. Även organisationer med fokus på våldsutövare och återfallsprevention. Civilsamhället utgör en viktig samarbetspartner och källa till kunskap i utvecklingsarbete och kvalitetssäkring.

Nedan följer några förslag på aktörer, samverkanspartners och forum med betydelse i arbetet för grupper med svagt samhälleligt stöd.

Exempel inom ett samlat och tvärsektoriellt förebyggande arbete mot våld

  • Funktioner med central strategisk placering i organisationen som har i uppdrag att samordna arbetet med att förebygga och bekämpa våld eller med uppdrag inom närliggande områden som brottsförebyggande arbete, folkhälsa, MR, barnrätt, etcetera.
  • Skola och elevhälsa
  • Kultur och fritidsverksamheter
  • Socialtjänst
  • Kommunpolis
  • Hälso- och sjukvård
  • Befintliga samverkansformer kring barn och unga, exempelvis SSPF eller liknande former.
  • Funktionsstöds / LSS-verksamheter
  • Vård och omsorg, habiliteringsverksamheter
  • Civilsamhällesorganisationer som bedriver våldspreventivt arbete,
  • Föreningsliv; exempelvis kultur-eller idrottsföreningar, olika riksförbund (RF SISU har ett aktivt våldspreventivt arbete) Maskrosbarn, bildningsförbund (som Bilda, ABF, Medborgarskolan etc.).
  • Universitet och högskolor, forskningscentrum på området.

Kompletterande exempel inom arbete med återfallsprevention

Utforska och samla kunskap från specialistverksamheter som krismottagningar och mansmottagningar som arbetar med våldsutövare.

Kompletterande exempel inom arbete med upptäckt, stöd och skydd

Samla kunskap och erfarenheter från exempelvis:

Kompletterande exempel inom arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck

Kompletterande exempel inom effektiv brottsbekämpning

Stödfrågor i kartläggningen av samverkansaktörer och intressenter

Använd följande frågor för att undersöka ifall det är relevant för er att samverka med olika aktörer:

  • Genomför ni eller andra aktörer insatser inom närliggande områden? Exempelvis i arbetet mot våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck eller prostitution och människohandel. Finns det fler aktörer som arbetar för ökad tillgänglighet och inkludering, som ni kan samverka med?
  • Vilka verksamheter samverkar ni med idag, internt och externt?
  • Finns det andra interna och externa verksamheter som möter målgrupper med svagt samhälleligt stöd och i så fall i vilket syfte och i vilka forum?
  • Överlappar verksamheternas insatser och uppdrag med varandra?
  • Har era verksamheter liknande mål?
  • Finns det forum där ni möts för samverkan i dagsläget?
  • Finns det andra aktörer i länet som är ansluta till samma mål?
  • Finns det andra aktörer som kan vara en resurs i arbetet för er organisation? Exempelvis som ger utbildning inom området eller där ni kan söka medel? Exempel på sådana aktörer är länsstyrelsen, regionen och andra berörda myndigheter som har uppdrag kring att arbeta för ökad tillgänglighet och inkludering i arbetet mot våld. Andra exempel är civilsamhällesorganisationer eller lärosäten som kan bidra med spetskompetens i olika frågor.

För att kunna avgränsa ert kommande utvecklingsarbete behöver ni nu sammanställa det insamlade underlaget. Som stöd i det arbetet kan ni till exempel använda matrisen ”Mall för prioritering”. Försök att vara så konkreta som möjligt i era problemformuleringar. Det är viktigt att det finns samsyn kring vad problembilden är.

För att utjämna skillnader i samhällsstödet till olika grupper kan ni välja att särskilt rikta vissa insatser till de grupper eller områden som visar sig vara marginaliserade i er kontext. Parallellt med detta behöver befintliga insatser göras tillgängliga universellt; till hela befolkningen.

Mall för prioritering

Ni bör nu skapa en prioriteringsordning för att välja vilket/vilka ojämställdhetsproblem ni vill börja arbeta med. Prioriteringen kan till exempel baseras på:

  • möjlighet att påverka problemet
  • goda organisatoriska förutsättningar
  • möjlighet till störst positivt utfall för målgruppen
  • hur många problem ni har resurser att arbeta mot
  • akuta problem.

Stöd i att planera och utforma arbetet

Nu har ni definierat vilket/vilka problem som er organisation vill arbeta mot och vilka resurser som ni har att tillgå. Nästa steg är att specificera hur utvecklingsarbetet ska gå till. På den här sidan finns stöd i att:

  • välja insatser utifrån problemområde och relevans för organisationen
  • ta fram lokala mål
  • utforma en plan för ert utvecklingsarbete.

Välj insatser

I matrisen finns förslag på insatser som kan motverka problem som ofta förekommer inom målet Arbetet mot mäns våld mot kvinnor i Västra Götaland ska vara anpassat efter livsvillkor och förutsättningar hos grupper med svagt samhälleligt stöd. Förslagen har utformats bland annat utifrån Länsstyrelsens kommundialoger och befintliga kunskaps- och metodstöd för strategiskt arbete mot våld.

Utgå ifrån de problem som framkommit i er lokala analys. Avgränsa arbetet. Välj insatser och metoder baserat på ert nuläge. Ni kan också välja att genomföra andra insatser utöver de förslag som beskrivs i matrisen. Se gärna vidare läsning för fördjupning. Ni hittar också fler förslag på insatser i metodstöden för målen Hedersrelaterat våld och förtryck ska upphöra och Våld i ungas partnerrelationer ska upphöraVåld i ungas partnerrelationer ska minska i Västra Götaland. Ni kan även hämta inspiration till andra insatser från forskning eller i dialog med aktörer med liknande utmaningar/problem. Se till att era val och prioriteringar av problem, mål och förslag på insatser är väl förankrade på ledningsnivå i er organisation och att det finns mandat att arbeta vidare utifrån förslagen.

Till varje problem kan ni läsa förslag på:

  • lokala mål kopplat till problemet. Målen kan ni till exempel använda vid uppföljning av ert utvecklingsarbete
  • insatser för att motverka problemet
  • aktörer som skulle kunna bidra i arbete mot problemet

Problem: 

Bristande organisatoriska förutsättningar för att bedriva rättighetsbaserat arbete i organisationen

Förslag på lokala mål

Ordinarie styrnings- och ledningssystemet inkluderar arbete med jämställdhetsintegrering, MR och Barnrätt, med särskilt fokus på att verksamheter ska arbeta utifrån ett rättighetsbaserat förhållningssätt.

Förslag på insatser

Kunskapshöjande insatser om vad ett rättighetsbaserat arbete innebär till målgrupper i beslutande och operativa funktioner.

Centrala funktioner inkluderar mål och/eller aktiviteter om rättighetsbaserat arbete i ordinarie styr- och uppföljningssystem.

Ledningen följer upp arbetet och efterfrågar resultat.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Politiker, verksamhetsledare/ chefer i organisationen.

Yrkesverksamma i berörda verksamheter.

Förslag på lokala mål

Det finns lokala strukturer, rutiner och fungerande arbetssätt för tvärsektoriell samverkan kring komplexa behov.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer att lokala och regionala överenskommelser, strukturer och rutiner för samverkan mellan berörda aktörer finns på plats i alla berörda organisationer.

Insatser som säkerställer att strukturer, rutiner och arbetssätt för samverkan är kända hos yrkesverksamma i berörda organisationer.

Insatser som säkerställer att grupper med svagt samhälleligt stöd synliggörs i befintliga lokala och regionala samverkansformer och forum.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Myndigheter, kommuner, regionen, civilsamhällesaktörer.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare/samordnare/ strateger spelar en viktig roll

Berörda civilsamhällesorganisationer är en viktig röstbärare, kunskapskälla och samarbetspartner

Förslag på lokala mål

Organisationen erbjuder förebyggande insatser på universell, selektiv och indikerad preventionsnivå, som präglas av ett intersektionellt perspektiv och är tillgängliga för alla, utifrån olika behov och riskfaktorer.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer tillgång till våldsförebyggande insatser för personer med intellektuell funktionsnedsättning,

Insatser som säkerställer tillgång till förebyggande insatser för barn och unga med hög skolfrånvaro.

Insatser som säkerställer att information och material finns tillgängligt på fler språk och tilltalar fler målgrupper.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Myndigheter, kommuner, regionen, civilsamhällesaktörer.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare/samordnare/ strateger spelar en viktig roll

Berörda civilsamhällesorganisationer är en viktig röstbärare, kunskapskälla och samarbetspartner

Förslag på lokala mål

Lokala undersökningar om våld i kontext X är anpassade för och involverar även personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer målgruppens inkludering i enkätundersökningar, t ex genom att involvera målgruppen och yrkesverksamma som möter målgruppen i utformning av undersökningar och att tillgängliggöra enkätfrågor med hjälp av AKK (alternativ och kompletterande kommunikation).

Insatser som säkerställer insamling av könsuppdelad statistik inom målgruppen, gällande flickors/kvinnors och pojkars/mäns utsatthet för och utövande av våld samt tillgång till stöd och skydd.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Myndigheter, kommuner, regionen, civilsamhällesaktörer.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare/samordnare/ strateger spelar en viktig roll

Berörda civilsamhällesorganisationer är en viktig röstbärare, kunskapskälla och samarbetspartner

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har tillräcklig kunskap för att upptäcka våld mot personer med funktionsnedsättning.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kunskap om våld mot flickor/kvinnor och pojkar/män med funktionsnedsättning hos yrkesverksamma som möter målgruppen, samt hos verksamheter specialiserade på våld.

De kunskapshöjande insatserna synliggör könsskillnader i våldets karaktär och omfattning inom målgruppen.

Insatser som säkerställer fungerande och anpassade rutiner för att fråga om våld i berörda verksamheter.

Insatser som säkerställer rutiner för att hänvisa till stöd samt tydliga kontaktvägar till stöd hos verksamheter som möter målgrupper

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Kommuner, myndigheter, regionen, civilsamhällesaktörer

Exempel på verksamheter: socialtjänst, funktionsstöd, vård- och omsorgsverksamheter, skolor, hälso- och sjukvård.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har tillräcklig kunskap och förståelse för den särskilda utsatthet som flickor/kvinnor med skadligt bruk och beroende kan befinna sig i, och sätter våldsutsattheten i första hand i bedömningar.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kunskap om omständigheter och livsvillkor för flickor/kvinnor med skadligt bruk och beroende, exempelvis om multipel utsatthet i form av samtidig hemlöshet och utsatthet för våld.

Insatser som säkerställer rutiner för att sätta våldet i första hand i handläggning av ärenden.

Insatser som säkerställer rutiner för att ställa frågor om våld till alla som verksamheterna möter.

Arbete med normkritik och bemötande för att motverka stereotypa attityder och uppfattningar hos yrkesverksamma som möter målgruppen.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Kommuner, myndigheter, regionen, civilsamhällesaktörer

Exempel på verksamheter: socialtjänst, öppenvården, psykiatrin.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har tillräcklig kunskap och förståelse för att upptäcka våldsutövande bland omsorgspersoner kring personer med funktionsnedsättning.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kunskap hos yrkesverksamma om hur olika typer av våldsutövande mot personer med funktionsnedsättning kan se ut och vilka våldsutövarna kan vara. Exempelvis behöver sådana kunskapshöjande insatser ge förståelse för den utsattas beroendeställning och omsorgspersoners makt, samt en förståelse för att den som ska ha en nära och förtroendefull relation till personen samtidigt kan vara den som utsätter personen för våld.

Insatser som säkerställer rutiner för att fråga om våld på ett tillgängligt sätt, exempelvis genom användning av AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) eller andra nödvändiga hjälpmedel.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Kommuner, myndigheter, regionen, civilsamhällesaktörer

Exempel på verksamheter: socialtjänst, LSS, daglig verksamhet, hälso- och sjukvård, habilitering.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har kunskap och fungerande arbetssätt för att upptäcka våld och möta alla målgrupper utifrån ett normkritiskt och inkluderande förhållningssätt.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kunskap om våld mot grupper med svagt samhälleligt stöd.

Insatser som säkerställer rutiner för att fråga om våld på ett inkluderande och normkritiskt sätt.

Insatser som säkerställer rättighetsbaserat arbete, inklusive arbete med normkritik och inkludering i verksamheters förhållningssätt.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Kommuner, myndigheter, regionen, civilsamhällesaktörer

Exempel på verksamheter: socialtjänst, skola, kultur- och fritid, LSS, öppenvård etcetera.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har tillräcklig kunskap om hedersrelaterat våld och förtryck för att kunna upptäcka utsatthet och tillgodose behov hos utsatta.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kontinuerlig kunskapspåfyllnad om hedersrelaterat våld och förtryck.

Insatser som säkerställer rutiner för att fråga om våld, inklusive hedersrelaterat våld och förtryck.

Insatser som säkerställer tillgång till anpassade metoder för risk- och säkerhetsbedömningar.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Kommuner, myndigheter, regionen, civilsamhällesaktörer

Exempel på verksamheter: socialtjänst, kultur- och fritid, skola, LSS, öppenvård osv.

Regionala, kommun- och myndighetsgemensamma resurscentra mot hedersrelaterat våld och förtryck

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har tillräcklig kunskap om hedersrelaterat våld och förtryck.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kontinuerlig kunskapspåfyllnad om hedersrelaterat våld och förtryck.

Insatser som syftar till att skapa samsyn inom verksamheter och motverka föreställningar som riskerar att rättfärdiga eller förneka våld och förtryck.

Insatser som säkerställer fungerande rutiner för att fråga om våld

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Kommuner, myndigheter, regionen, civilsamhällesaktörer

Exempel på verksamheter: socialtjänst, fritids, LSS, öppenvård osv.

Regionala, kommun- och myndighetsgemensamma resurscentra mot hedersrelaterat våld och förtryck

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har tillräcklig kunskap om hedersrelaterat våld och förtryck för att kunna identifiera de som utövar hedersrelaterat våld och förtryck.

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kontinuerlig kunskapspåfyllnad om hedersrelaterat våld och förtryck hos personal och arbetsgivare.

Insatser för att säkerställa rutiner och trygghet hos chefer och anställda att uppmärksamma och agera vid upptäckt av utövande, även bland medarbetare inom verksamheten.

Se vidare förslag på insatser i metodstödet för målet Hedersrelaterat våld och förtryck ska upphöra i Västra Götaland.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Arbetsgivare

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har tillräcklig kunskap för att upptäcka människohandel och sexuell exploatering

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kunskap om sexuell exploatering och människohandel i berörda verksamheter

Insatser som säkerställer rutiner för att fråga om våld, inklusive sexuellt våld, sexuell exploatering och sexuell riskutsatthet i berörda verksamheter.

Insatser som säkerställer rutiner och kontaktvägar till stöd hos verksamheter som möter målgrupper

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Regionkoordinatorer mot prostitution och människohandel, kommuner, myndigheter, regionen, civilsamhällesaktörer

Exempel på verksamheter: socialtjänst, funktionsstöd, vård- och omsorgsverksamheter, skolor, hälso- och sjukvård.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har tillräcklig kunskap för att upptäcka personer som utövar våld mot närstående

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kunskap om personer som utövar våld mot närstående hos yrkesverksamma som möter målgruppen.

Insatser som säkerställer rutiner för att fråga om våld, inklusive våldsutövande, i berörda verksamheter.

Insatser som säkerställer rutiner och kontaktvägar till stöd hos verksamheter som möter målgrupper

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Kommuner, myndigheter, regionen, civilsamhällesaktörer

Exempel på verksamheter: socialtjänst, funktionsstöd, vård- och omsorgsverksamheter, skolor, hälso- och sjukvård.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

Förslag på lokala mål

Verksamheterna XXX har tillräcklig kunskap, metoder och arbetssätt för att motivera våldsutövare att ta emot stöd att upphöra med våld

Förslag på insatser

Insatser som säkerställer kunskap om våldsutövande och motivationsarbete i arbete med målgrupperna.

Förslag på aktörer som kan bidra till insatserna

Kommuner, myndigheter, regionen, civilsamhällesaktörer

Exempel på verksamheter: socialtjänst, funktionsstöd, vård- och omsorgsverksamheter, skolor, hälso- och sjukvård.

Exempel på funktioner:
Chefer inom din organisation
Metodutvecklare / strateger / samordnare spelar en viktig roll.

När ni valt insatser bör ni göra en sammanfattande analys som besvarar

  • hur valda insatser är relevanta för målgruppen
  • hur valda insatser tillgodoser identifierade behov
  • hur valda insatser kan rymmas inom ordinarie strukturer och samverkansformer eller om nya strukturer behöver skapas
  • vilka resurser ni planerar att använda för att genomföra dem.

Ni kan använda mycket av det underlag ni tidigare tagit fram under kartläggningen.

Stöd i att genomföra och implementera

När ni kommit fram till ert utvecklingsområde/n är det viktigt att dokumentera och formalisera arbetet. Ska ni samverka med andra aktörer bör ni utforma arbetet tillsammans. Använd organisationens befintliga mallar eller dokument för verksamhetsplanering. Här finns ett exempel på en mall som ni kan använda som inspiration och vägledning:

Mall för planering och genomförande

När ni har en färdig plan och tydlig bild över vad ni ska göra, vem/vilka som ska göra vad och varför ni gör det kan ni lägga fram den för beslut av relevanta lednings- och styrgrupper. Det är viktigt att det finns samsyn i er organisation om problemet utöver den arbetsgrupp/funktion som genomfört kartläggnings- och analysarbetet. Därför kan det vara bra att det redan från början finns ett beslut och mandat från ledningen att genomföra ett arbete med kartläggning, vars resultat sedan kan agera underlag för ledningsbeslut om – och resurssättning av – fortsatt utvecklingsarbete.

Förbered och kommunicera era insatser

Beroende på typ av insats kan praktiska förberedelser behöva genomföras inför implementering. Det kan dels handla om att ta fram och förbereda material som bidrar till att förankra en förståelse för frågorna, hur respektive verksamhet berörs av frågorna och en förståelse för behovet av rättighetsbaserat arbete, till exempel genom:

  • foldrar
  • informationsblad och/eller informationsfilmer
  • en webbsida
  • teknisk utrustning

Det kan också handla om att kommunicera till målgruppen eller andra intressenter i arbetet. Använd följande frågor för att ta reda på om och i sådant fall vad ni behöver kommunicera:

  • Kan det öka möjligheten att nå målen med insatsen?
    • Exempel för att uppnå ökad samverkan: Bidrar kommunikationsinsatserna till en gemensam förståelse för respektive verksamhets ansvar i frågan?
    • Exempel för att nå målgrupper: Bidrar kommunikationsinsatserna till att öka målgruppers kunskap om våld och tillgängligt stöd? Är kommunikationen tillgänglig och relevant för olika målgrupper?
  • Kommer målgruppen påverkas på något sätt som de bör känna till?
    • Exempel målgruppen verksamheter: vad kommer utvecklingsarbetet kräva av yrkesverksamma? vad har yrkesverksamma för mandat att bidra i utvecklingsarbetet och vem ger mandatet? kommer yrkesverksamma att bli avlastade i sitt ordinarie arbete under utvecklingsarbetet?
    • Exempel målgrupper i befolkningen: Vad behöver målgrupperna veta för att utvecklingsarbetet ska bli lyckat? Vilka bör involveras i arbetet och hur?
  • Finns det svårigheter med att nå målgruppen
    • Exempel verksamheter: Finns det ledningsbeslut/förankring och förutsättningar inom respektive verksamhet att arbeta med frågan? Kommer yrkesverksamma få möjlighet att fokusera och genomföra utvecklingsarbetet?
    • Exempel målgrupper i befolkningen: Hur ser räckvidden av era kommunikationsinsatser ut idag? Vilka målgrupper nås inte? Kan ni ta hjälp av andra verksamheter/organisationer som möter målgruppen?
  • Kommer intressenter/andra verksamheter/invånare påverkas på ett sätt som de bör känna till?
    • Exempel verksamheter: Söktrycket till stödinstanser såsom som socialtjänstens stöd för våldsutsatta och våldsutövare kan öka när frågan uppmärksammas. Finns det beredskap att ta hand om det våld som kommer upp till ytan? Övriga verksamheter som möter olika berörda målgrupper behöver också ha beredskap att hantera frågan samt rutiner och tydliga kontaktvägar till stöd.
    • Exempel målgrupper i befolkningen: Berörda målgrupper i allmänheten behöver få kännedom om tillgängligt stöd och skydd, när frågan om våld uppmärksammas.
  • Kan det finnas eller uppstå något motstånd till insatsen?
    • Exempel verksamheter: Finns det en gemensam bild kring behovet av att arbeta med frågan och hur det berör den egna verksamheten? Om det inte finns en gemensam bild av behovet och av hur verksamheten berörs, hur ska ni hantera eventuellt motstånd?
    • Exempel verksamheter: Frågan kan eventuellt vara känslig för enskilda yrkesverksamma. Har ni rutiner idag för att möta eventuella anställda som är våldsutsatta eller som av annan orsak har svårt att närma sig frågorna?
    • Exempel målgrupper: Finns det risk att målgrupper kan uppfatta frågan som svår eller oönskad? Är informationen tillgänglig/anpassad för olika målgrupper av invånare?
  • Finns det något ni kan kommunicera för att öka förståelsen för insatsen?
    • Exempel: varför är informationen relevant för just den här verksamheten/målgruppen? Hur kan ni öka känslan av ett starkt behov av att arbeta med frågan?
    • Har ni relevant och uppdaterad information och kunskap i frågorna?


Om ni beslutar att genomföra kommunikationsinsatser är det viktigt att alla i målgruppen kan nås av informationen och förstå den. Det kan innebära att olika kanaler eller metoder behöver användas. Det kan exempelvis handla om att se till att informationen är normkritiskt utformad för att upplevas som relevant och möjlig att relatera till för olika målgrupper, exempelvis utifrån ett HBTQI+ perspektiv. Det kan också handla om att använda fler kanaler, exempelvis digitala kanaler för att nå yngre och andra fysiska och analoga kanaler för att nå de som inte har tillgång till den digitala världen. Använd gärna referensgrupper i utformningen av kommunikationsmaterial. Frågan om vem som ska kunna relatera till informationen bör finnas med genomgående.

Det kan också innebära att informationen behöver tillgänglighetsanpassas på olika sätt, till exempel:

  • översätt informationen till relevanta språk (baserat på målgruppen)
  • texta filmer/klipp i sociala medier
  • använd formatering som en skärmläsare kan behandla
  • syntolka bilder
  • skriv på lättläst svenska. Undvik fackspråk och långa meningar

Om ert utvecklingsarbete innebär nya metoder, rutiner eller liknande som bedöms vara mer ändamålsenliga än de nuvarande bör ledningen fatta beslut om att införa det nya arbetssättet. För att implementering av ett nytt arbetssätt ska användas och vara hållbart över tid krävs stödjande funktioner inom organisationen, kompetens hos användarna och ett ledarskap som bidrar till utvecklingen.

Det kan vara viktigt att se till att det finns ett brett ägandeskap om frågan. Att sätta samman en arbetsgrupp som representerar flera funktioner inom en verksamhet kan bidra till gemensamt ägandeskap.

Se över vilka verksamheter som når berörda målgrupper och involvera fler verksamheter som kan vara aktuella att samverka med. Tex funktionsstödsverksamheter, dagliga verksamheter, ungdomssamverkansgrupper, socialtjänst, kultur- och fritidsverksamheter, föreningsliv, hälso-och sjukvård och tandvård, med flera.

Förslag på åtgärder som främjar implementeringen:

  • Rektorer och andra lokala skolledare fattar ett formellt beslut om implementering
  • Handledning för skolans arbetslag för ökad kompetens, samsyn och motivation
  • Chefer inom socialtjänstens verksamheter ser till att utvecklingsarbetet bedrivs samordnat och i synk med socialtjänstens omställning till den nya socialtjänstlagen
  • Kartläggningsarbetet genomförs inom ramen för – eller samordnat med – den lagstadgade kartläggningen av brottsförebyggande lägesbilder
  • Verksamhetsutvecklare/utvecklingsledare med ansvar för frågorna har mandat och förutsättningar att samordna arbetet och driva frågan framåt i alla led.

Under genomförande- och implementeringsfasen är det viktigt att regelbundet följa upp verksamheten. För att kunna analysera och eventuellt justera pågående arbete kan ni förslagsvis använda följande frågor. Tänk på att besluta om vad som är ett acceptabelt resultat innan ni besvarar frågorna och bedömer om justering krävs.

  • Är målsättningarna fortfarande relevanta
  • Genomför vi och våra eventuella samverkanspartners det vi planerat för att nå målsättningarna?
  • Involverar vi målgruppen under genomförandet där det är motiverat och möjligt?
  • Behöver vi ändra på något i genomförandet?
  • Håller vi tidplanen?
  • Får vi det stöd från ledningen som krävs? Finns det exempelvis långsiktiga ekonomiska förutsättningar för fortsatt arbete?


Om justeringar ska göras bör de vara mindre omfattande och motiveras väl. Eventuella negativa konsekvenser av justeringarna behöver övervägas. Kom även ihåg att utvärdera eventuella justeringars påverkan på deltagare och resultat.

Stöd i att följa upp

Ni bör göra en slutgiltig uppföljning när utvecklingsarbetet är avslutat för att ta vara på lärande från arbetet och för att använda det som en drivkraft framåt. Tänk på att säkerställa att uppföljningen inkluderar och konsulterar representanter från olika berörda verksamheter och samverkanspartners. Det ger värdefull information och bidrar till fortsatt förankring av arbete med frågan.

Genomför uppföljningen i första hand genom er ordinarie uppföljning av verksamheten. Det innebär bland annat att använda den könsuppdelade statistik ni använde i kartläggningen som jämförelsepunkter, men också att använda den uppföljning som regleras i lag och föreskrifter. Av 3 kap. 3 § SoL framgår exempelvis att kvaliteten i socialtjänstens verksamheter systematiskt och fortlöpande ska utvecklas och säkras. För socialtjänsten gäller också kraven i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Socialstyrelsens föreskrifter ska tillämpas i arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten (1 kap. 1 §). Socialstyrelsen har bland annat tagit fram kunskapsstöd för individbaserad systematisk uppföljning:

Stöd för systematisk uppföljning, Socialstyrelsen

Jämställdhetsmyndigheten har tagit fram en vägledning om uppföljning av insatser:

Hur mäter vi resultat?, Jämställdhetsmyndigheten

Om ni saknar befintliga system och underlag behöver ni utveckla dessa. Ett alternativ är att hitta andra sätt att samla in det underlag ni behöver. Ni kan till exempel använda er av de nyckeltal som användes i kartläggningen. 

Uppföljningen kan bestå av följande delar.

Undersök påverkan på , det vill säga, för det här målet; de brister ni funnit i samhällsstödet i arbetet mot mäns våld mot kvinnor:

  • Kan ni se någon positiv eller negativ förändring?
  • Några oväntade resultat?
  • Kan ni bedöma om insatsen var relevant?


Reflektera över hur den interna och externa samverkan med andra verksamheter har fungerat:

  • Har alla parter uppfyllt sina åtaganden?
  • Vad fungerade bra?
  • Vad fungerade mindre bra?


Beskriv hur den interna arbetsprocessen har fungerat:

  • Saknades några förberedelser? Till exempel förankring, kommunikation eller tillräckligt mandat.


Genomför en sammanfattande analys. Den kan till exempel innehålla:

  • Helhetsbedömning kopplat till målen för utvecklingsarbetet.
  • Framgångsfaktorer till varför målen uppnåddes, respektive orsaker till att målen inte uppnåddes.
  • Målgruppens uppfattning om utvecklingsarbetet.
  • Rekommendationer om fortsatt arbete.


Återkoppla resultaten internt med utgångspunkt i hur resultaten kan användas i verksamheten:

  • Vad behöver ledningen veta för att kunna följa utvecklingen i relation till de mål ni satt upp för arbetet?
  • Vad behöver ledningen för underlag för långsiktig utveckling av organisationens jämställdhetsarbete? 
  • Vad behöver varje verksamhet inom organisationen veta för att kunna utveckla just deras del av kärnverksamheten så att den bidrar till ökad jämställdhet och jämlik tillgång till verksamheten för olika målgrupper?


Återkoppla resultatet till målgruppen och intressenter:

  • Vad behöver målgruppen veta för att känna sig delaktiga i utvecklingsarbetet?
  • Vad behöver intressenter veta?

Verksamhetsexempel

Här kommer Länsstyrelsen dela exempel på hur organisationer arbetar med jämställdhetsintegrering inom mål X. Har du tips på ett pågående arbete? Hör av dig via jamstallt.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Kunskapsstöd och vidare läsning

Länsstyrelsens kompetensstöd

Länsstyrelsen Västra Götaland har en samlad sida för kompetensstöd som Länsstyrelsen tagit fram. Här hittar du bland annat stöd för att arbeta med våld som arbetsgivarfråga och samtalsstöd för att bemöta, ställa frågor och göra bedömningar kring stödinsatser till vuxna samt barn och unga utsatta för sexuell exploatering:


Här hittar du information om den årliga nationella kampanjen Svartsjuka är inte romantiskt:


Till kampanjen hör ett stödmaterial för yrkesverksamma och ideellt engagerade vuxna att samtala om våld med unga i grupp:


Länsstyrelsen Skåne gav 2018 ut ett metodstöd som kommun, region och ideell sektor kan använda för att stärka arbetet med att tillgängliggöra samhällets skydd och stöd till alla, inklusive de som idag har ett svagt samhälleligt skydd. Metodstödet bygger på rättighetsbaserat arbete och normkritik:


Länsstyrelsen Västmanland och Mälardalens Högskola har tillsammans med länets socialtjänst, beroendevård samt kriminalvård genomfört studien ”Vem ser oss? En studie om kvinnor i missbruk och deras upplevelser av våld i nära relation”:


Länsstyrelsen Västmanlands metodstöd om arbetet med personer som utsatts för ekonomiskt våld ger en bild av hur det ekonomiska våldet ser ut, och vad som gäller vid bedömning av ekonomiskt bistånd och samtidig utsatthet för våld.


Under 2022 kartlade länsstyrelsen Västra Götaland länet utifrån mänskliga rättigheter och demokrati. Kartläggningen består av två delar. Den första delen beskriver kommunernas arbete med mänskliga rättigheter och demokrati. Den andra delen beskriver läget i länet och hur läget har utvecklats över tid, genom ett antal statistiska indikatorer. Läs mer i rapporten:

Svagt samhälleligt stöd och våldsutövande

Svagt samhälleligt stöd och hedersrelaterat våld och förtryck

Svagt samhälleligt stöd och migrationserfarenhet

Svagt samhälleligt stöd och funktionsnedsättning

Svagt samhälleligt stöd och äldre

Svagt samhälleligt stöd och barn och unga

Svagt samhälleligt stöd och skadligt bruk och beroende

  • Skydd utan krav på drogfrihet Q-jouren
  • Ideell förening för kvinnor som befinner sig i utsatthet (hemlöshet, skadligt bruk och beroende): #utanskyddsnät,

Svagt samhälleligt stöd och hbtqi+

Svagt samhälleligt stöd och sexuellt våld, sexuell exploatering och människohandel

Hög förekomst av sexuellt våld och sexuell exploatering bland barn och unga rapporteras i flertalet undersökningar varför det är nödvändigt att fokusera på dessa målgrupper i ett kartläggande arbetet.

Unga, sex och internet, en studie som återkommande genomförs i årskurs tre på gymnasiet i Sverige, visar att 1 av 100 någon gång har ”sålt sexuella tjänster” (2021). De flesta är 14–15 år första gången de utnyttjas. Det är ungefär lika många killar och tjejer som har erfarenhet av att utnyttjas för sexuell exploatering. Studien visar emellertid att transpersoner är särskilt utsatta. När det gäller frågan om att ”skada sig med sex” är antalet 6 av 100 bland gymnasieungdomar och vanligast bland tjejer och transpersoner. En dryg fjärdedel av de unga har erfarenheter av att kontaktas av vuxna i sexuellt syfte. Bland tjejer är den erfarenheten betydligt vanligare än bland killar. Allra mest utsatta är de elever som inte identifierar sig som tjej eller kille. Det är också vanligt att unga varit med om att någon försökt pressa dem till att utföra någon sexuell handling eller bett dem att skicka avklädda bilder på sig själva.

Svagt samhälleligt stöd och hemlöshet

Aktörer anslutna till målet

Alingsås kommun, maj 2025
Borås stad, september 2024
Grästorps kommun, april 2025
Gullspångs kommun, mars 2025
Herrljunga kommun, maj 2025
Hjo kommun, maj 2025
Lilla Edets kommun, september 2024
Mariestads kommun, april 2025
Munkedals kommun, december 2024
Mölndals stad, februari 2025
Orust kommun, oktober 2024
Partille kommun, april 2025
Polismyndigheten Region Väst, november 2024
Skara kommun, maj 2025
Tjörns kommun, mars 2025
Vårgårda kommun, mars 2025
Öckerö kommun, april 2025

(uppdaterad 2025-07-30)