Den psykiska ohälsan hos flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer i Västra Götaland ska minska

Skillnader i psykisk ohälsa hos barn och unga

Flera aktörer i Västra Götaland larmar om den psykiska ohälsan hos flickor och unga kvinnor betonar att det är en grupp vars psykiska ohälsa påverkas av de ojämställda strukturerna i samhället. Unga uppskattar sin hälsa som sämre och har sämre hälsa och sociala relationer jämfört med andra unga i länet. Unga bisexuella kvinnor sticker ut särskilt när det gäller psykisk ohälsa. Samtidigt som det finns ojämställdhet i samhället finns det även i hälso- och sjukvården. Det handlar bland annat om förskrivning av läkemedel och diagnostisering av ångest och depression. Vissa skillnader som görs mellan kvinnor och män är inte medicinskt motiverade. Normer om kön och dess förhållande till psykisk ohälsa påverkar även pojkar och unga män negativt i hur det kommer till uttryck och i diagnossättning.  Hbtqi+ personer kan uppleva minoritetsstress i mötet med hälso- och sjukvården.

Normer kring kön behöver utmanas och förändras för att förebygga psykisk ohälsa och främja psykisk hälsa hos flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer. Många aktörer i länet bedriver verksamhet med direkt eller indirekt betydelse för psykisk ohälsa. Aktörer som möter barn och unga kan till exempel säkerställa att verksamheterna genomsyras av kunskap om kön, genus, normkritiskt arbetssätt och om hur psykisk ohälsa kan ta sig i uttryck.

Skillnaderna i psykisk ohälsa hos barn och unga kan inte förklaras av enskilda faktorer. Orsakerna är många och komplexa och verkar på flera nivåer, från individ- till samhällsnivå. Därför är intersektionella analyser och insatser på alla nivåer viktiga för att möta de utmaningar som finns på området.

I metodstödet används begreppet hbtqi+. Andra former av begreppet kan förekomma i metodstödet vid händelse av hänvisning till en specifik rapport som använder en annan beteckning, till exempel hbt-personer.

Ta hänsyn till befintliga strukturer och processer

Nu står er organisation inför att påbörja ett utvecklingsarbete. Innan arbetet startar är det bra att känna till om det finns några specifika kopplat till sakfrågan eller verksamheten som ni behöver ta hänsyn till. Exempel på dessa inom psykisk ohälsa hos flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer är:

Folkhälsa och barnets rättigheter

  • Det nationella folkhälsomålet
  • Barnkonventionen

HBTQI-personers rättigheter

Förskola, skola och högskola

Hälso- och sjukvård

Arbetsgivare

Integrera i ordinarie system

Organisationer har olika förutsättningar i sitt arbete med jämställdhetsintegrering utifrån exempelvis storlek, resurser och kärnuppdrag. I stödet är det fritt fram att göra urval, anpassa och genomföra de delar i ert utvecklingsarbete ni anser mest prioriterade och realistiska att genomföra.

kan använda metodstödet för att arbeta både i organisationen som helhet och i en avgränsad verksamhet inom en organisation.

I metodstödet refererar texten ofta till ordet ”organisation”.  Du kan byta ut ordet ”organisation” mot ordet ”verksamhet” i de fall du använder metodstödet i en avgränsad verksamhet inom en organisation.

Stöd i att kartlägga och analysera

För att arbetet ska bli lyckat behövs en kartläggning och analys av nuläget. På den här sidan finns stöd i att kartlägga och analysera:

  • psykisk ohälsa hos flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer
  • organisationens förutsättningar
  • samverkanspartners och intressenter.
Stöd i att kartlägga och analysera

Börja med att läsa in er på de problem som skrivs fram i strategin. Undersök sedan vilka ojämställdhetsproblem i befolkningen som är relevanta för er organisation och de verksamhetsutmaningar ni har. Ta vara på erfarenheter från tidigare jämställdhetsarbete, kompetens som finns i organisationen och använd er av kunskap om ojämställdhetsproblem som är kända sedan tidigare.

Exempel på problemområden på befolkningsnivå:

Normer och föreställningar om kön påverkar den psykiska ohälsan hos flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer.  Det kan till exempel leda till utsatthet för mobbing och trakasserier på pch utanför nätet, stress, prestationskrav eller minoritetsstress. 

Ekonomisk ojämställdhet. Personer med låg inkomst har större sårbarhet för olika hälsorisker. Kvinnor som grupp har genomgående lägre inkomster än män. Det finns även skillnader inom gruppen kvinnor, exempelvis beroende på funktionsnedsättning eller födelseland. Det är även vanligare att unga hbtq-personer har svårare att klara löpande utgifter så som mat och hyra, i jämförelse med unga heterocispersoner.

Könssegregerad arbetsmarknad. Det är generellt sämre arbetsvillkor och arbetsmiljö i kvinnodominerande branscher. Dålig arbetsmiljö är den främsta anledningen till stressrelaterad sjukfrånvaro. Stressrelaterad psykisk ohälsa är vanligare bland kvinnor än män.

Obetalt hem- och omsorgsarbete. Kvinnor ägnar generellt mer tid än män åt det obetalda hem- och omsorgsarbetet, vilket påverka en stressrelaterad ohälsa.

Utsatthet för våld bidrar till ökad risk för olika former av psykisk ohälsa både på kort och lång sikt. Flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer är särskilt utsatta för vissa typer av våld. Unga hbtqi-personer riskerar till exempel att utsättas för våld, hot, mobbing, diskriminering och trakasserier i högre utsträckning än andra unga. När det gäller hedersrelaterat våld drabbas främst flickor och kvinnor, men även här finns en särskild utsatthet för hbtqi+ personer. Det är eftersom hedersnormer har sin grund i föreställningar om kön och sexualitet där heterosexualitet ses som den enda accepterade formen av sexuell läggning. Majoriteten av de som utsätts för sexuellt våld och våld i nära relationer är unga flickor och kvinnor. Det finns vissa grupper av flickor och kvinnor där risken att bli utsatt för våld är särskilt hög, till exempel flickor och kvinnor med funktionsnedsättning.

Exempel på verksamhetsutmaningar som är vanligt förekommande:

  • Bristande kunskap hos yrkesverksamma om hur psykisk ohälsa kan komma till uttryck samt om kön och genus.
  • Bristande kunskap hos yrkesverksamma om hur våldsutsatthet kan komma till uttryck och om olika aktörers roll i arbetet med att förebygga och bekämpa våld. Våldsutsatthet har stor påverkan på den psykiska hälsan.
  • Kommunikation kring prestationer och betyg i skolan genomförs på ett sätt som förstärker prestationskrav och betygsstress hos elever, framför allt flickor.
  • Bristande trygghets- och värdegrundsarbete i skolan.
  • Kunskap om kön och genus integreras inte tillräckligt mycket i utbildningar inom skola, vård, omsorg, hälso- och sjukvård samt socialt arbete.
  • Hetero- och cisnormativt bemötande inom vården påverkar hbtqi+ personers förutsättningar att söka vård och rätten att få likvärdig vård och ett gott bemötande.
  • Den vård och det stöd som finns är inte lättillgänglig och möter inte målgruppens behov. Till exempel till följd av brist på tidiga och samordnade insatser och lågtröskelinsatser.
  • Brist på mötesplatser och fritidsaktiviteter som är tillgängliga och trygga för alla barn och unga.
  • Arbetsvillkoren och arbetsmiljön inom organisationen är inte jämställda och inkluderande för alla.

Ta gärna del av forskning och rapporter för att fördjupa kunskapen om problemen. Tips på vidare läsning hittar du under rubriken ”Kunskapsstöd och vidare läsning”.

Sammanställ befintlig könsuppdelad statistik från er organisation och andra relevanta underlag som finns tillgängliga, till exempel kvalitets- och verksamhetsuppföljningar. Saknas könsuppdelad statistik i organisationen kan ni använda dessa förslag på nyckeltal:

Hälsa och välbefinnande per hälso- och sjukvårdsnämnd

  • Ängslan, oro eller ångest (%) efter region, kön, ålder och år. –
  • Suicidtankar det senaste året (%) efter region, kön, ålder och år. – VGR
  • Diagnosen depression av läkare, senaste året (%) efter region, kön, ålder och år. – VGR
  • Mycket stressade (%) efter region, kön, ålder och år. – VGR

Skolbarns hälsovanor – regionala resultat

  • Självrapporterade hälsobesvär efter besvär, frekvens, kön, ålder, region och år. Andel – Folkhälsomyndigheten
  • Självkänsla efter kön, region och år. Andel. – Folkhälsomyndigheten
  • Stressad av skolarbetet efter kön, ålder, region och år. Andel. – Folkhälsomyndigheten
  • Mobbing efter kategori, kön, ålder, region och år. Andel. – Folkhälsomyndigheten

Tillgång till elevhälsan

  • Hur lätt eller svårt är det att få hjälp av elevhälsan till exempel skolsköterskan? Andel som svarat ”svårt” eller ”mycket svårt”. Efter årskurs, kön och kommun. – Kolada

Diskriminering på arbetsplatsen – nationella data

  • Andel av de sysselsatta enligt arbetsmiljöundersökningen som upplever sig diskriminerad på arbetsplatsen på grund av könsidentitet/könsuttryck efter kön och ålder. År 2015–2021. – SCB
  • Andel av de sysselsatta enligt arbetsmiljöundersökningen som upplever sig diskriminerad på arbetsplatsen på grund av sexuell läggning efter kön och ålder. År 2015–2021. – SCB

Könsuppdelad statistik om psykisk ohälsa bland barn och unga är begränsad, särskilt statistik om unga hbtqi+ personer. Statistik ger inte heller hela bilden av problemen. Här finns exempel på annat underlag om lika grupper som också kan vara relevant för kartläggningen:

Det kan även finnas anledning att samla in egen statistik eller göra en kvalitativ undersökning. Till exempel genom att undersöka:

  • Kunskapen hos berörd personal inom organisationen om kön, genus och hur psykisk ohälsa kan ta sig i uttryck.
  • Psykisk ohälsa hos barn och unga utifrån fler bakgrundsfaktorer än kön. Det kan till exempel handla om funktionsnedsättning eller födelseregion.
  • Flickors, unga kvinnors och unga hbtqi+ personers upplevelser av exempelvis kommunala verksamheter eller hälso- och sjukvården.
  • Organisationens arbetsmiljö för kvinnor, män och hbtqi+ personer.

Om ni samlar in egna data är det mycket viktigt att ni värnar om den enskildes rätt till integritet/anonymitet och följer gällande lagar och förordningar (GDPR).

Det är också viktigt att tänka på hur ni kan involvera målgruppen. Här är tips på hur ni kan göra:

  • Använd etablerade kanaler för delaktighet och inkludera målgruppen i dessa. Till exempel elevråd, ungdomsfullmäktige eller samråd hbtqi.
  • För dialog med civilsamhälle som möter eller engagerar målgruppen. Till exempel BRIS region väst, RFSL Ungdom eller Transammans Väst.
  • Ställ frågor till målgruppen. Till exempel genom medarbetarundersökningar eller elevenkäter.

När ni har samlat in underlag ska ni i nästa steg analysera det. Det finns flera olika analysmetoder som ni kan använda er av i det arbetet. En av metoderna är ”Stöd för jämställdhetsanalys, handledning”, SKR.  

Stöd för jämställdhetsanalys, handledning, SKR.

Att samla olika kompetenser från er organisation ökar analysens träffsäkerhet. Det ökar dessutom delaktighet och kan främja förankring av frågan. Använd dessa frågor som stöd i analysen:

Befintlig verksamhet

  • Vad ska vår organisation erbjuda målgruppen? Vem är organisationens verksamhet till för?
  • På vilket sätt kan verksamheten påverka ungas psykiska hälsa?
  • Vem/vilka känner till verksamheten och kan ta del av informationen om den och vem/vilka gör inte det? Utgå från kön och sexuell läggning men också gärna födelseregion, utbildningsbakgrund, funktionsnedsättning eller andra faktorer ni bedömer som relevanta utifrån er kartläggning.
  • Vilka tar del av tjänsterna? Vilka deltar inte trots upplevt behov? Finns det skillnader mellan olika grupper av flickor/kvinnor/ hbtqi+ personer? Kan det innebära att verksamheten behöver förändras eller ny verksamhet startas upp?
  • Finns det särskilda behov hos vissa grupper i målgruppen som behöver uppmärksammas och mötas? Till exempel personer med funktionsnedsättning, personer från nationella minoriteter eller andra grupper?
  • Vad finns det för normer och kultur i verksamheterna som kan påverka flickors, unga kvinnors och unga hbtqi+ personers psykiska hälsa? Kan det förekomma diskriminering, fördomsfullt bemötande eller stereotypa bedömningar?

Orsaker och konsekvenser

  • Hur påverkas den psykiska hälsan hos flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer om er verksamhet utförs på det sätt som den görs nu?
  • Är konsekvenserna ett problem? Varför? Det kan till exempel vara kopplat till att den psykiska ohälsan ökar, eller politiska mål om god hälsa som inte uppnås. Det kan också handla om rätten till hälso- och sjukvård som inte tillgodoses eller resultat som är sämre jämfört med andra liknande aktörer.
  • Vilka orsaker har den psykiska ohälsan och ojämställda och ojämlika tillgången till hälso- och sjukvård? Försök tänka strukturellt i relation till er verksamhet och inte kring individnivå.
  • Innebär det att verksamheten behöver förändras? Vilka problem kopplat till den psykiska ohälsan och hälso- och sjukvården har ni möjlighet att påverka?

Nu har ni hittat några utmaningar för er organisation. Innan ni bestämmer vilka ni ska prioritera bör ni kartlägga förutsättningarna för det arbetet. Läs mer om hur ni kan kartlägga organisationens förutsättningar under

Stöd i systematiskt jämställdhetsarbete, Jämställt Västra Götaland

Flera aktörers verksamhet har direkt eller indirekt betydelse för psykisk ohälsa men några aktörer har generellt större betydelse och möjlighet att påverka på området än andra. Aktörer som möter barn och unga är särskilt viktiga för utvecklingen inom området. Aktörer som ansvarar för utbildning och hälso- och sjukvård kan bidra genom att jämställdhetsintegrera sina verksamheter. Exempel på verksamheter är förskola och skola, fritidsverksamheter, socialtjänst, vård- och omsorgsutbildningar, ungdomsmottagningar, barn- och ungdomspsykiatrin samt familjecentraler. Länets arbetsgivare kan bidra genom att driva ett systematiskt arbetsmiljöarbete med utgångspunkt i det lagstiftade kravet på aktiva åtgärder.

För att minska psykisk ohälsa bland flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer kan er organisation behöva samverka med andra aktörer internt och externt. Använd följande frågor för att undersöka ifall det är relevant för er att samverka:

  • Genomför ni eller andra insatser inom närliggande områden? Till exempel folkhälsoarbete, barnrättsarbete eller Agenda 2030.
  • Vilka verksamheter samverkar ni med idag, internt och externt?
  • Samverkar ni med andra interna och externa verksamheter som möter målgruppen? I vilket syfte och vilka forum samverkar ni?
  • Överlappar verksamheternas insatser och uppdrag med varandra?
  • Har era verksamheter liknande mål?
  • Finns det forum där ni möts för samverkan i dagsläget?
  • Finns det andra aktörer i länet som är ansluta till samma mål i Jämställt Västra Götaland 2024–2027?
  • Finns det andra aktörer som kan vara en resurs i arbetet för er organisation? Till exempel som ger utbildning inom området eller där ni kan söka medel? Till exempel Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen, MUCF, SKR, Barnombudsmannen eller Länsstyrelsen. Det kan även finnas regionala resurser, så som Utvecklingscentrum för barns psykiska hälsa.

Här finns information om arbete med tidiga och samordnade insatser för barn och unga som kan vara ett stöd när ni kartlägger samverkansaktörer och planerar ert utvecklingsarbete:

Tidiga och samordnade insatser för barn och unga, Skolverket

För att kunna avgränsa ert kommande utvecklingsarbete behöver ni nu sammanställa det insamlade underlaget. Som stöd i det arbetet kan ni till exempel använda matrisen ”Mall för prioritering”. Försök att vara så konkret som möjligt i era problemformuleringar. Det är viktigt att det finns samsyn kring vad ojämställdhetsproblemet är.

Mall för prioritering

Ni bör nu skapa en prioriteringsordning för att välja vilket/vilka ojämställdhetsproblem ni vill börja arbeta med. Prioriteringen kan till exempel baseras på:

  • möjlighet att påverka problemet
  • organisatoriska förutsättningar
  • möjlighet till störst positivt utfall för målgruppen
  • hur många problem ni har resurser att arbeta mot
  • problem som är allvarliga och akuta att lösa.

Stöd i att planera och utforma arbetet

Nu har ni definierat vilket/vilka problem som er organisation vill arbeta mot och vilka resurser som ni har att tillgå. Nästa steg är att specificera hur utvecklingsarbetet ska gå till. På den här sidan finns stöd i att:

  • välja insatser utifrån problemområde och relevans för organisationen
  • ta fram lokala mål
  • utforma en plan för ert utvecklingsarbete.

Välj insatser utifrån problem

I matrisen finns förslag på insatser som kan främja psykisk hälsa eller motverka psykisk ohälsa hos flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer. Använd bara förslagen om de stämmer med de problem som framkommit i er lokala analys. Se gärna vidare läsning för fördjupning. Ni kan även hämta inspiration till andra insatser från forskning eller i dialog med aktörer med liknande utmaningar/problem eller i dialog med målgruppen.

Yrkesverksamma har bristande kunskap om hur psykisk ohälsa kan komma till uttryck, kön, genus och normmedvetet bemötande.

Förslag på lokala mål

Yrkesverksamma inom verksamhet X har kunskap om hur psykisk ohälsa kan komma till uttryck, kön, genus och normmedvetet bemötande.

Förslag på insatser

  1. Kunskapshöjande insatser till personal och chefer för att öka kunskapen om kön, genus, jämställdhet och normmedvetet bemötande.
  2. Kunskapshöjande insatser till yrkesverksamma om hur psykisk ohälsa kan komma till uttryck och om hur målgruppsanpassade samtal om psykisk ohälsa kan föras.
  3. Kunskapshöjande insats om trauma och minoritetsstress.
  4. Utveckla guider eller checklistor för normmedvetet bemötande.

Förslag på aktörer som kan bidra

  • VGR – olika verksamheter inom regionhälsan
    • Ungdomsmottagningar
    • Barn och ungdomspsykiatri
    • Unga vuxna-mottagningar
    • Vuxenpsykiatrin
  • Primärvården
  • Familjecentraler
  • Förskola och skola
  • Elevhälsan
  • Fritidsverksamheter
  • Socialtjänst

Förslag på lokala mål

Yrkesverksamma inom verksamhet X har kunskap om hur våldsutsatthet kan komma till uttryck och om olika aktörers roll i arbetet med att förebygga och bekämpa våld.

Förslag på insatser

Se förslag på insatser i det regionala målet ”våld i ungas partnerrelationer ska upphöra”.

Se förslag på insatser i det regionala målet ”hedersrelaterat våld och förtryck ska upphöra”.

Förslag på aktörer som kan bidra

Se förslag på aktörer i det regionala målet ”våld i ungas partnerrelationer ska upphöra”.

Se förslag på aktörer i det regionala målet ”hedersrelaterat våld och förtryck ska upphöra”.

Förslag på lokala mål

Skolor i kommun X drivet ett trygghets- och värdegrundsarbete som främjar en skolmiljö som är trygg och inkluderande för alla elever.

Förslag på insatser

  1. Kartläggning av skolklimatet, till exempel Skolinspektionens Skolenkät eller trygghetsronder där elever för att identifiera otrygga platser.
    • Elever får ge förslag på åtgärder utifrån identifierade problem.
  2. Trygghetsteam med elevrepresentation som arbetar med frågor så som exkludering, språkbruk och mikroaggressioner.
  3. Värdegrundsårshjul för alla personalgrupper kopplat till skolan likabehandlingsplan.
  4. Temadagar kopplade till verkliga dilemman och elevernas vardag.
  5. Integrera jämställdhet i skolans trygghets- och värdegrundsarbete och säkerställ att det tydligt inkluderar hbtqi+ identiteter.
  6. Stärk det våldsförebyggande arbetet i skolan och arbeta aktivt med att utmana destruktiva maskulinitetsnormer.
  7. Kunskapshöjande insats för skolpersonal om kopplingen mellan psykisk ohälsa och otrygghet.
  8. Elevhälsan blir en tydligare aktör i värdegrundsarbetet, exempelvis genom att delta i skolråd eller klassbesök.
  9. Kunskapshöjande insatser för skolpersonal om normer.
  10. Handledning för skolpersonal i konflikthantering.

Förslag på aktörer som kan bidra

  • Länets högskolor, universitet, förskolor och grundskolor
    • Elevhälsan
    • Rektorer
    • Lärare
    • Fritidspersonal
  • Civilsamhällesorganisationer
  • Elevråd
  • Kamratstödjare
  • Skolinspektionen
  • Skolverket
  • Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor

Förslag på lokala mål

Skolpersonal i kommun X kommunicerar kring prestationer och betyg på ett sätt som inte förstärker prestationskrav och betygsstress.

Förslag på insatser

  1. Se över kommunikation och hur ni pratar om bra prestation och vad ni signalerar när ni ger feedback i:
    • utvecklingssamtal
    • betygssamtal
    • vid respons på uppgifter, prov eller presentationer
    • kontakter med studie- och yrkesvägledning
    • ordinarie undervisning.
  2. Utveckla ett gemensamt språkbruk. Inför mjuk återkoppling med fokus på lärande i stället för brist.
  3. Fokus på process snarare än resultat. Beröm ansträngning och utveckling i stället för enbart prestation.
  4. Samtal med elevgrupper om betygsstress. Hur upplever eleverna lärarnas sätt att prata om prestation? Ta in förslag på hur elever vill att återkoppling ges.
  5. Elevreflektion kring lärandeprocessen.
  6. Fler tillfällen till lågtröskelträning. Exempelvis provliknande övningar utan betyg, bara återkoppling.
  7. Samordna större inlämningar och prov mellan ämnen för att undvika stresstoppar.

Förslag på aktörer som kan bidra

  • Länets högskolor, universitet, förskolor och grundskolor
    • Elevhälsan
    • Rektorer
    • Lärare
    • Fritidspersonal
    • Studie- och yrkesvägledare
  • Vårdnadshavare genom familjecentraler
  • Elevråd

Förslag på lokala mål

Aktör X integrerar kunskap om kön, genus och norm er i utbildningar inom socialt arbete.

Förslag på insatser

  1. Genusperspektiv i alla kurser så att studenterna förstår hur psykisk ohälsa hänger ihop med kön och normer.
  2. Kön- och normmedveten litteratur.

Förslag på aktörer som kan bidra

  • Länets högskolor, universitet
    • Rektorer
    • Lärare
  • Studentkårer

Förslag på lokala mål

Aktör X bedriver verksamhet med ett normmedvetet bemötande och ger likvärdig vård och bemötande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck eller sexuell läggning.

Förslag på insatser

  1. Kompetens om hbtqi+, minoritetsstress och normmedvetenhet.
  2. Utveckla arbetet med tidiga och samordnade insatser vid psykisk ohälsa, exempel genom:
  3. lokala team med genuskompetens som regelbundet möts
    • ta fram gemensamma handlingsplaner, kontaktvägar och sekretessöverenskommelser
    • Elevhälsosamtal i låg- och mellanstadiet
    • Fråga om psykisk hälsa som rutin i besök till elevhälsan
  4. Undersök flickors, unga kvinnors och unga hbtqi+ personers önskemål och behov av stöd och anpassa verksamheten vid möjlighet. Det kan till exempel göras genom samverkan med civilsamhället, samråd eller dialog med elevgrupper.
  5. Ta fram insatser som gör stödet mer tillgängligt och anpassat utifrån målgruppens behov, exempelvis lågtröskelinsatser som är anpassade efter ungas vardag och behov, så som anonyma stödlinjer eller utökade drop in tider på UMO.
  6. Kommunikationsinsatser riktade till barn och unga samt deras närstående om kontaktvägar till vården vid psykisk ohälsa. Använd representation och språk som speglar målgruppen.
  7. Ta fram och sprid information om föräldraskapsstöd vid psykisk ohälsa till föräldrar och vårdnadshavare.

Förslag på aktörer som kan bidra

  • VGR – olika verksamheter inom regionhälsan
    • Ungdomsmottagningar
    • Barn och ungdomspsykiatri
    • Unga vuxna-mottagningar
    • Vuxenpsykiatrin
  • Primärvården
  • Familjecentraler
  • Förskola och skola
  • Elevhälsan
  • Fritidsverksamheter
  • Socialtjänst

Förslag på lokala mål

I kommun X finns det mötesplatser och fritidsaktiviteter som är tillgängliga och trygga för alla barn och unga.

Förslag på insatser

  1. Stärk barns och ungas påverkan i utvecklingen av fritidsverksamheter, exempelvis genom ungdomsråd eller involvering av civilsamhället. Tänk på att det är särskilt viktigt att ni når underrepresenterade grupper.
  2. Kunskapshöjande insatser till fritidsledare och personal om normmedvetet bemötande, inkluderande språk, genus och hbtqi+ kompetens.
  3. Jobba med trygg vuxen-närvaro som bygger relationer utan att döma.
  4. Temakvällar för specifika grupper. Exempelvis:
    • Tjejhäng på fritidsgården
    • Hbtqi+ eftermiddag på biblioteket
  5. Observera att det samtidigt är viktigt att arbeta med inkludering av grupperna i ordinarie verksamhet och inte bara som temakvällar.
  6. Bredda utbudet av aktiviteter med möjlighet att delta oavsett funktionsförmåga. Exempelvis skapande, spoken word, gaming, odling, rollspel. 
  7. Jobba runt praktiska hinder för tillgång, exempelvis gratis startår, utökad kollektivtrafik, lån av utrustning. Försök att förlägga verksamheten på platser där unga redan är.
  8. Inkluderande kommunikationsinsatser om fritidsaktiviteterna.
  9. Utveckla fritidsmiljön som en bro till mer formellt stöd, exempelvis genom samlokalisering med UMO eller samtal på plats.

Förslag på aktörer som kan bidra

  • Kultur- och fritidsförvaltningen
  • Ungdomsråd
  • Fältverksamhet
  • Föreningslivet

Förslag på lokala mål

Aktör X driver ett systematiskt arbetsmiljöarbete och bidrar till att arbetsvillkoren och arbetsmiljön är jämställda och inkluderande.

Förslag på insatser

Se förslag på insatser i det regionala målet ”Kvinnors förutsättningar avseende anställnings-, löne- och andra arbetsvillkor samt arbetsmiljö ska förbättras i Västra Götaland”.

Använd guiden:

God arbetsmiljö för hbtqi-personer – En forskningsbaserad guide, Myndigheten för arbetsmiljökunskap

Förslag på aktörer som kan bidra

  • Länets arbetsgivare.

När ni valt insatser bör ni göra en sammanfattande analys som besvarar

  • hur valda insatser är relevanta för målgruppen
  • hur valda insatser tillgodoser identifierade behov
  • hur valda insatser kan rymmas inom ordinarie strukturer och samverkansformer eller om nya strukturer behöver skapas
  • vilka resurser ni planerar att använda för att genomföra dem.

Ni kan använda mycket av det underlag ni tidigare tagit fram under kartläggningen.

Stöd i att genomföra och implementera

När ni kommit fram till ert utvecklingsområde/n är det viktigt att dokumentera och formalisera arbetet. Ska ni samverka med andra aktörer bör ni utforma arbetet tillsammans. Använd organisationens befintliga mallar eller dokument för verksamhetsplanering. Här finns ett exempel på en mall som ni kan använda som inspiration och vägledning:

Mall för planering av utvecklingsarbete och en genomförandeplan

När ni har en färdig plan och tydlig bild över vad ni ska göra, vem/vilka som ska göra vad och varför ni gör det kan ni lägga fram den för beslut av relevanta lednings- och styrgrupper. Det är viktigt att det finns samsyn i er organisation om problemet utöver den arbetsgrupp/funktion som genomfört kartläggnings- och analysarbetet.

Förbered och kommunicera era insatser

Beroende på typ av insats kan praktiska förberedelser behöva genomföras inför implementering. Det kan handla om att ta fram och förbereda material, till exempel

  • foldrar och informationsblad
  • en webbsida

Det kan också handla om att kommunicera planerade insatser till målgruppen eller andra intressenter i arbetet. Använd följande frågor för att ta reda på om och i sådant fall vad ni behöver kommunicera:

  • Kan det öka möjligheten att nå målen med insatsen? Kan ni till exempel nå fler om ni kommunicerar om era insatser?
  • Kommer målgruppen påverkas på något sätt som de bör känna till? Till exempel om nya arbetssätt implementeras.
  • Finns det svårigheter med att nå målgruppen? Till exempel små barn.
  • Kommer intressenter/andra verksamheter/invånare påverkas på ett sätt som de bör känna till? Till exempel om former för samverkan mellan verksamheter förändras.
  • Kan det finnas eller uppstå något motstånd till insatsen? Till exempel från berörd personal?
  • Finns det något ni kan kommunicera för att öka förståelsen för insatsen?

Om ni beslutar att genomföra kommunikationsinsatser är det viktigt att alla i målgruppen kan nås av informationen och förstå den. Använd lättläst svenska, undvik fackspråk och långa meningar. Det kan också innebära att olika kanaler eller metoder behöver användas. Till exempel via personer som barn litar på så som lärare, informationsblad på fysiska platser där barn och unga befinner sig, sociala medier eller webbsidor.

Här finns stöd i att anpassa kommunikation till barn:

Information till barn, Barnombudsmannen

Det kan också innebära att informationen behöver tillgänglighetsanpassas på olika sätt, till exempel:

  • översätt informationen till relevanta språk (baserat på målgruppen)
  • texta filmer/klipp i sociala medier
  • använd formatering en skärmläsare kan behandla
  • syntolka bilder
  • skriv på lättläst svenska.

Om ert utvecklingsarbete innebär nya metoder, rutiner eller liknande som bedöms vara mer ändamålsenliga än de nuvarande bör ledningen fatta beslut om att införa det nya arbetssättet. För att ett nytt arbetssätt ska användas i praktiken och vara hållbart över tid krävs stödjande funktioner inom organisationen, kompetens hos användarna och ett ledarskap som bidrar till utvecklingen. Förslag på åtgärder som främjar implementering:

  • Ledningen/chefer fattar ett formellt beslut om implementering.
  • Handledning för berörd personal för ökad kompetens, samsyn och motivation.

Under genomförande- och implementeringsfasen är det viktigt att regelbundet följa upp insatserna. För att kunna analysera och eventuellt justera pågående arbete kan ni förslagsvis använda följande frågor. Tänk på att besluta om vad som är ett acceptabelt resultat innan ni besvarar frågorna och bedömer om justering krävs.

  • Är målsättningarna fortfarande relevanta?
  • Genomför vi och våra eventuella samverkanspartners det vi planerat för att nå målsättningarna?
  • Involverar vi målgruppen under genomförandet där det är motiverat och möjligt?
  • Behöver vi ändra på något i genomförandet?
  • Håller vi tidplanen?
  • Får vi det stöd från ledningen som krävs?

Om justeringar ska göras bör de motiveras Eventuella konsekvenser av justeringarna behöver övervägas. Kom även ihåg att utvärdera eventuella justeringars påverkan på målgruppen och de resultat ni arbetar för.

Stöd i att följa upp

Ni bör göra en slutgiltig uppföljning när utvecklingsarbetet är avslutat för att ta vara på lärande från arbetet och för att använda det som en drivkraft framåt.

Genomför uppföljningen i första hand genom er ordinarie uppföljning av verksamheten. Det innebär bland annat att använda den könsuppdelade statistik ni använde i kartläggningen som jämförelsepunkter.

Om ni saknar befintliga system och underlag behöver ni utveckla dessa. Ett alternativ är att hitta andra sätt att samla in det underlag ni behöver. Ni kan till exempel använda er av de nyckeltal som användes i kartläggningen. Det går även bra att göra kvalitativa uppföljningar, exempelvis genomföra intervjuer eller fokusgruppsundersökningar med personal, chefer eller målgruppen. Ni kan också utgå från de förslag som presenteras i Länsstyrelsens tabell med lokala mål, insatser och uppföljning.

Uppföljningen kan bestå av följande delar.

Undersök påverkan på ojämställdhetsproblemet:

  • Kan ni se någon positiv eller negativ förändring?
  • Några oväntade resultat?
  • Kan ni bedöma om insatsen var relevant?

Reflektera över hur den interna och externa samverkan med andra verksamheter har fungerat:

  • Har alla parter uppfyllt sina åtaganden?
  • Vad fungerade bra?
  • Vad fungerade mindre bra?

Beskriv hur den interna arbetsprocessen har fungerat internt:

  • Saknades några förberedelser? Till exempel förankring, kommunikation eller tillräckligt mandat.

Genomför en sammanfattande analys. Den kan till exempel innehålla:

  • Helhetsbedömning kopplat till målen för utvecklingsarbetet.
  • Framgångsfaktorer till varför målen uppnåddes, respektive orsaker till att målen inte uppnåddes.
  • Målgruppens uppfattning om utvecklingsarbetet.
  • Rekommendationer om fortsatt arbete.

Återkoppla resultaten internt med utgångspunkt i hur resultaten kan användas i verksamheten:

  • Vad behöver ledningen veta för att kunna följa utvecklingen i relation till de mål ni satt upp för arbetet?
  • Vad behöver ledningen för underlag för långsiktig utveckling av organisationens jämställdhetsarbete? 
  • Vad behöver varje verksamhet inom organisationen veta för att kunna utveckla just sin del av kärnverksamheten så att den bidrar till ökad jämställdhet?

Återkoppla resultatet till målgruppen och intressenter:

  • Vad behöver målgruppen veta för att känna sig delaktiga i utvecklingsarbetet?
  • Vad behöver intressenter veta?
  • Vad vill målgruppen och intressenter veta?

Diskrimineringslagen ställer krav på att alla utbildningsanordnare samt arbetsgivare med fler än 25 anställda följer upp och utvärderar arbetet med aktiva åtgärder. Här hittar ni stöd i att följa upp aktiva åtgärder:

Följ upp och utvärdera arbetet i de olika stegen, DO

Här finns stöd i att följa upp arbete med barnets rättigheter:

Mäta, följa upp och utvärdera, Barnombudsmannen

Länsstyrelsen har tagit fram en tabell med förslag på lokala mål, insatser och uppföljning.

Yrkesverksamma inom verksamhet X har kunskap om hur psykisk ohälsa kan komma till uttryck, kön, genus och normmedvetet bemötande.

Insatser

1.Kunskapshöjande insatser till yrkesverksamma för att öka kunskapen om kön, genus, jämställdhet och normmedvetet bemötande.

2.Kunskapshöjande insatser till yrkesverksamma om hur psykisk ohälsa kan komma till uttryck och om hur målgruppsanpassade samtal om psykisk ohälsa kan föras.

3.Kunskapshöjande insats om trauma och minoritetsstress.

4.Utveckla guider eller checklistor för normmedvetet bemötande.

Förslag på uppföljning

  1. Enkät till yrkesverksamma där de får självskatta sin egen kunskap ”hur trygg känner du dig i frågan om X”? Jämför resultaten med enklare quiz eller påståenden att ta ställning till.
  2. Reflektionsfrågor direkt efter insatsen där deltagarna får skriva ner något nytt ge lärt sig och något de vill förändra i sitt arbete.
  3. Uppföljande enkät eller samtal efter 3-6 månader efter insatsen med frågor som fångar om deltagarna har förändrat något i sitt arbetssätt.
  4. Prata med målgruppen och ställ frågor om deras upplevelser i kontakt med verksamheten. Finns det några skillnader inom målgruppen? Finns det några fortsatta utvecklingsområden?
  5. Prata med yrkesverksamma och undersök i vilken utsträckning de använder guiderna eller checklistorna. Har det uppkommit några hinder eller svårigheter?
  6. Prata med målgruppen och ställ frågor om deras upplevelser i kontakt med verksamheten. Finns det några skillnader inom målgruppen? Finns det några fortsatta utvecklingsområden?

Insatser

Se förslag på insatser i det regionala målet ”våld i ungas partnerrelationer ska upphöra”.

Se förslag på insatser i det regionala målet ”hedersrelaterat våld och förtryck ska upphöra”.

Förslag på uppföljning

Se förslag på uppföljning i det regionala målet ”våld i ungas partnerrelationer ska upphöra”.

Se förslag på uppföljning i det regionala målet ”hedersrelaterat våld och förtryck ska upphöra”.

Insatser

  1. Kartläggning av skolklimatet, till exempel Skolinspektionens Skolenkät eller trygghetsronder där elever för att identifiera otrygga platser.
    • Elever får ge förslag på åtgärder utifrån identifierade problem.
  2. Trygghetsteam med elevrepresentation som arbetar med frågor så som exkludering, språkbruk och mikroaggressioner
  3. Värdegrundsårshjul för alla personalgrupper kopplat till skolans likabehandlingsplan
  4. Temadagar kopplade till verkliga dilemman och elevernas vardag.
  5. Integrera jämställdhet i skolans trygghets- och värdegrundsarbete och säkerställ att det tydligt inkluderar hbtqi+ identiteter.
  6. Stärk det våldsförebyggande arbetet i skolan och arbeta aktivt med att utmana destruktiva maskulinitetsnormer.
  7. Kunskapshöjande insats för skolpersonal om kopplingen mellan psykisk ohälsa och otrygghet.
  8. Kunskapshöjande insatser för skolpersonal om normer.
  9. Elevhälsan blir en tydligare aktör i värdegrundsarbetet, exempelvis genom att delta i skolråd eller klassbesök.
  10. Handledning för skolpersonal i konflikthantering.

Förslag på uppföljning

  1. Genomför kartläggningen igen. Visar sig samma problem igen?
  2. Prata med eleverna om åtgärderna som ni har gjort och hur de tycker att det blev. Finns det någon skillnad bland olika grupper av elever?
  3. Enkät till elever med frågor om upplev trygghet i olika miljöer, erfarenhet av exkludering, kränkningar och mikroaggressioner. Analysera om det finns skillnader mellan olika grupper av elever.
  4. Har några förslag som kommit från elever till trygghetsteamet lett till några åtgärder?
  5. Hur många gånger har elever involverats i aktiviteter?
  6. Vad gjorde vi? Hur togs det emot av eleverna? Finns det några skillnader mellan olika grupper av elever? Vad kan vi utveckla?
  7. Prata med personalen om hur väl ge känner till årshjulet och likabehandlingsplanen. Tycker de att arbetet märks i vardagen? Ser de någon förändring bland eleverna?
  8. Prata med eleverna om hur de upplever likabehandlingen i skolan. Behöver något utvecklas?
  9. Låt eleverna skriva, rita eller diskutera (beroende på vad som passar bäst för elevgruppen). Vad var mest tänkvärt idag? Något som du vill förändra i din egen vardag? Något som du tycker du gör bra i din egen vardag? Vad tyckte du om dagen?
  10. Låt eleverna besvara frågan om något känts annorlunda i skolan till följd av temadagen, cirka 3–6 månader efter.
  11. Ser du några förändringar i rapportering av kränkningar, våld, mm?
  12. Analysera enkäter och undersökningar om trygghet etcetera utefter kön? Finns det frågor om synliggör hbtqi+ perspektiv? Hur adresserar arbetet makt, kön och normer?
  13. Fokusgrupper eller intervjuer med elever om vilka beteenden som förväntas, vad som händer om normer bryts och vad det är att ”vara kille”?
  14. Prata med personal om vilka tendenser de ser. Hur pratar vi om normer kring kön och våld?
  15. Jämför antal incidentrapporter före och efter arbetet.
  16. 7-8. Enkät till yrkesverksamma där de får självskatta sin egen kunskap ”hur trygg känner du dig i frågan om X”? Jämför resultaten med enklare quiz eller påståenden att ta ställning till.
  17. Reflektionsfrågor direkt efter insatsen där deltagarna får skriva ner något nytt ge lärt sig och något de vill förändra i sitt arbete.
  18. Uppföljande enkät eller samtal efter 3-6 månader efter insatsen med frågor som fångar om deltagarna har förändrat något i sitt arbetssätt.
  19. Prata med målgruppen och ställ frågor om deras upplevelser i kontakt med verksamheten. Finns det några skillnader inom målgruppen? Finns det några fortsatta utvecklingsområden?
  20. Fråga elever och personal, exempelvis genom enkäter eller fokusgrupper om:
  21. Vet de hur de ska ta kontakt med elevhälsan om de behöver stöd?
  22. Hur upplever de elevhälsans bidrag i klassrumsaktiviteter?
  23. Har det påverkat dialogklimatet i klassen?
  24. Fråga elevhälsan om:
    • Vad har funderat bra och vad har varit utmanande? Vilken typ av elevkontakt eller frågor har uppkommit som en följd? Har fler elever sökt stöd?
  25. Låt deltagarna skatta sin upplevda kompetens och trygghet inom olika delar av konflikthantering. Fråga även om:
    • Har något förändrats i ditt sätt att bemöta elever vid konflikt?
  26. Har handledningen påverkat samarbetet i arbetslaget?
  27. Prata med elever om deras upplevelse av trygghet och vuxennärvaro i konfliktsituationer.

Insatser

  1. Säkerställ att kommunikation kring prestationer och betyg inte förstärker prestationskrav och betygsstress. Till exempel i:
    • utvecklingssamtal
    • betygssamtal
    • vid respons på uppgifter, prov eller presentationer
    • kontakter med studie- och yrkesvägledning
    • ordinarie undervisning.

Förslag på uppföljning

  1. Prata med elever om hur de upplever hur skolpersonal kommunicerar kring betyg och prestation.
    • Finns det någon skillnad i hur olika grupper av skolpersonal kommunicerar?
    • Har betygsstressen och prestationskraven sänkts?
    • Vilken kommunikation tycker ni har fungerat bra och mindre bra?

Insatser

  1. Genusperspektiv i alla kurser så att studenterna förstår hur psykisk ohälsa hänger ihop med kön och normer.
  2. Kön- och normmedveten litteratur.

Förslag på uppföljning

Granska kursplaner och litteraturlistor. Finns genus-, makt- och normperspektiv inskrivna i syfte, innehåll och mål?

Prata med studenterna. Har genus och normer lyfts i kursens undervisning och uppgifter? Hur trygg känner du dig i att tillämpa ett genusperspektiv i praktiskt socialt arbete?

Insatser

  1. Kompetens om hbtqi+, minoritetsstress och normmedvetenhet.
  2. Utveckla arbetet med tidiga och samordnade insatser vid psykisk ohälsa, exempel genom:
    1. lokala team med genuskompetens som regelbundet möts.
    2. ta fram gemensamma handlingsplaner, kontaktvägar och sekretessöverenskommelser.
    3. Elevhälsosamtal i låg- och mellanstadiet.
    4. Fråga om psykisk hälsa som rutin i besök till elevhälsan
  3. Undersök flickors, unga kvinnors och unga hbtqi+ personers önskemål och behov av stöd och anpassa verksamheten vid möjlighet. Det kan till exempel göras genom samverkan med civilsamhället, samråd eller dialog med elevgrupper.
  4. Ta fram insatser som gör stödet mer tillgängligt och anpassat utifrån målgruppens behov, exempelvis lågtröskelinsatser som är anpassade efter ungas vardag och behov, så som anonyma stödlinjer eller utökade drop in tider på UMO.
  5. Kommunikationsinsatser riktade till barn och unga samt deras närstående om kontaktvägar till vården vid psykisk ohälsa. Använd representation och språk som speglar målgruppen.
  6. Ta fram och sprid information om föräldraskapsstöd vid psykisk ohälsa till föräldrar och vårdnadshavare.

Förslag på uppföljning

  1. Hur stor andel av medarbetarna har gått utbildning om frågorna? I vilka sammanhang är dessa teman integrerade? Har antalet klagomål eller synpunkter minskat? Har kontaktfrekvens eller återkoppling från målgruppen förändrats?
  2. Reflektionsövning i arbetslag eller team. Hur har kunskapen påverkat arbetssättet? Finns det situationer där ni fortfarande saknar verktyg eller känner osäkerhet?
  3. Prata med målgruppen. Hur upplevs bemötandet och stödet?
  4. Hur ofta träffas teamen och vad diskuteras? Finns det tydligt uppdrag, syfte och mål?
  5. Prata med teamdeltagare. Upplever du att teamets arbetssätt lett till ökad förståelse för genusfrågor och psykisk ohälsa i verksamheterna? Vilka andra effekter ser vi i verksamheterna?
  6. Hur har de framtagna dokumenten implementerats? Känner all berörd personal till dem? Använd ärendegranskning eller stickprov för att se om processen följt de beslutade planerna.
  7. Prata med yrkesverksamma. Är handlingsplanerna tydliga och användbara? Har kontaktvägarna underlättat samarbete? Har sekretessöverenskommelserna gjort det lättare att samverka?
  8. Hur många elever har erbjudits och deltagit i hälsosamtal? Är det dokumenterat att psykisk hälsa tagits upp?
  9. Prata med eleverna. Blev du tillfrågad om hur du mår psykiskt? Kände du dig trygg att prata om det? Fick du hjälp eller uppföljning om du mådde dåligt?
  10. Prata med elevhälsopersonal. Hinner du genomföra samtalen enligt plan? Har du fått stöd i att ställa frågor om psykisk hälsa på ett åldersanpassat sätt? Hur många samtal har lett till vidare insats?
  11. Deltog en mångfald av individer ur målgruppen i dialogerna? Hur har önskemålen och synpunkterna tagits om hand? Har resultaten återkopplats till deltagarna i dialogerna? Fick deltagarna möjlighet att kommentera resultaten?
  12. Prata med målgruppen. Har du upplevt att något förändrats utifrån tidigare synpunkter?
  13. Var unga med i utformningen av insatsen? Hur många har tagit del av det nya stödet och hur ser målgruppen ut?
  14. Prata med målgruppen. Har de sökt stöd tidigare? Var det lätt att förstå hur du kan ta del av stödet? Kände du dig välkommen, trygg och respekterad? Var innehållet i stödet relevant för dina behov? Har insatsen påverkat ditt mående?
  15. Hur många har nåtts av informationen? Varierar det bland olika målgrupper?
  16. Har antalet kontaktförsök eller självremisser till exempelvis UMO, BUP eller skolkuratorer ökat?

Insatser

  1. Stärk barns och ungas påverkan i utvecklingen av fritidsverksamheter, exempelvis genom ungdomsråd eller involvering av civilsamhället. Tänk på att det är särskilt viktigt att ni når underrepresenterade grupper.
  2. Kunskapshöjande insatser till fritidsledare och personal om normmedvetet bemötande, inkluderande språk, genus och hbtqi+ kompetens.
  3. Jobba med trygg vuxennärvaro som bygger relationer utan att döma.
  4. Temakvällar för specifika grupper. Exempelvis:
    • Tjejhäng på fritidsgården
    • Hbtqi+ eftermiddag på biblioteket
  1. Observera att det samtidigt är viktigt att arbeta med inkludering av grupperna i ordinarie verksamhet och inte bara som temakvällar.
  2. Bredda utbudet av aktiviteter med möjlighet att delta oavsett funktionsförmåga. Exempelvis skapande, spoken word, gaming, odling, rollspel. 
  3. Jobba runt praktiska hinder för tillgång, exempelvis gratis startår, utökad kollektivtrafik, lån av utrustning. Försök att förlägga verksamheten på platser där unga redan är.
  4. Inkluderande kommunikationsinsatser om fritidsaktiviteterna.
  5. Utveckla fritidsmiljön som en bro till mer formellt stöd, exempelvis genom samlokalisering med UMO eller samtal på plats.

Förslag på uppföljning

  1. Har olika grupper av barn och unga varit representerade i dialogen? Vilka förändringar har gjort? Finns det en plan för att regelbundet verka för barns och ungas inflytande?
  2. Prata med deltagarna. Upplevde du att dina åsikter togs på allvar? Har något förändrats utifrån dina eller andras idéer? Upplever du att förändringarna har påverkat ditt mående?
  3. Enkät till yrkesverksamma där de får självskatta sin egen kunskap ”hur trygg känner du dig i frågan om X”? Jämför resultaten med enklare quiz eller påståenden att ta ställning till.
  4. Reflektionsfrågor direkt efter insatsen där deltagarna får skriva ner något nytt ge lärt sig och något de vill förändra i sitt arbete.
  5. Uppföljande enkät eller samtal efter 3-6 månader efter insatsen med frågor som fångar om deltagarna har förändrat något i sitt arbetssätt.
  6. Prata med målgruppen och ställ frågor om deras upplevelser i kontakt med verksamheten. Finns det några skillnader inom målgruppen? Finns det några fortsatta utvecklingsområden?
  7. Känner du att de vuxna i verksamheten lyssnar och tar dig på allvar? Kan du prata med de vuxna om något är jobbigt? Har du känt dig döm eller bedömd av vuxna i verksamheten? Känner du dig mer trygg när de vuxna är i närheten?
  8. Hur valdes temat, kom det får målgruppen egna idéer eller behov?
  9. Prata med målgruppen. Upplever du att aktiviteten påverkar din självkänsla och känsla av gemenskap? Upplever du att temakvällarna lett till ökad öppenhet om känslor eller psykisk hälsa? Om du mår dåligt, har du sökt stöd eller pratat med någon vuxen efter deltagande?
  10. Deltar barn och unga i aktiviteterna som inte tagit del av tidigare utbud?
  11. Prata med målgruppen. Upplever du att aktiviteten påverkar din självkänsla och känsla av gemenskap?
  12. Har antalet barn och unga som deltar i aktiviteter ökat? Finns det någon skillnad mellan olika grupper av barn och unga? Har deltagandet ökat i grupper som tidigare varit underrepresenterade?
  13. Prata med målgruppen. Upplever du att aktiviteten påverkar din självkänsla och känsla av gemenskap?
  14. Hur många har nåtts av informationen? Varierar det bland olika målgrupper? Har antalet barn och unga som deltar i aktiviteter ökat? Finns det någon skillnad mellan olika grupper av barn och unga?
  15. Har det skett en ökning av antal barn och unga som söker stöd? Finns det någon skillnad mellan olika grupper av barn och unga?
  16. Prata med målgruppen. Vet du hur du ska be om stöd eller hjälp om du mår dåligt? Har någon fritidsledare hjälpt dig att hitta stöd?

Insatser

  1. Se förslag på insatser i det regionala målet ”Kvinnors förutsättningar avseende anställnings-, löne- och andra arbetsvillkor samt arbetsmiljö ska förbättras i Västra Götaland”.
  2. Använd guiden: God arbetsmiljö för hbtqi-personer – En forskningsbaserad guide, Myndigheten för arbetsmiljökunskap

Förslag på uppföljning

  1. Se förslag på uppföljning i det regionala målet ”Kvinnors förutsättningar avseende anställnings-, löne- och andra arbetsmiljövillkor samt arbetsmiljö ska förbättras i Västra Götaland”.
  2. Se förslag på utvärdering och uppföljning i guiden.

Verksamhetsexempel

Här kommer Länsstyrelsen dela exempel på hur organisationer arbetar med jämställdhetsintegrering inom målet om minskad psykisk ohälsa hos flickor, unga kvinnor och unga hbtqi+ personer. Har du tips på ett pågående arbete? Hör av dig via jamstallt.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Här kan du ta del av lärdomar från ett pilotprojekt där en skolbaserad samverkansmodell mellan skolan, hälso- och sjukvården och socialtjänsten tillämpades för att främja ungas psykiska hälsa: Skolbaserad samverkan för barns och ungas psykiska hälsa – lärdomar från praktiken, Folkhälsomyndigheten

Kunskapsstöd och vidare läsning

Här kan du läsa mer om folkhälsa och hur livsvillkor och hälsa hänger ihop:

Delmål 5: Jämställd hälsa | Jämställdhetsmyndigheten

Om folkhälsa, Folkhälsomyndigheten

Hur hänger livsvillkor och hälsa ihop?, Folkhälsomyndigheten

Våld och hälsa : en befolkningsundersökning om kvinnors och mäns våldsutsatthet samt kopplingen till hälsa, Uppsala universitet

Här hittar du rapporter, kunskapsstöd och utbildningar kopplat till psykisk ohälsa bland barn och unga:

Psykisk ohälsa och andra aspekter av hälsa (2021:2) | Jämställdhetsmyndigheten

Skolprestationer, skolstress och psykisk ohälsa bland tonåringar, Folkhälsomyndigheten

Att inte bara överleva utan att faktiskt också leva – En kartläggning om ungas psykiska hälsa – Kortversion, Folkhälsomyndigheten

Ökning av suicid bland unga vuxna 20–29 år – Fördjupad analys, Folkhälsomyndigheten

Suicid bland barn i Sverige – Kunskapsstöd, Folkhälsomyndigheten

Om självskadebeteende, Nationella självskadeprojektet (Se bland annat avsnittet om Normkritiska perspektiv på självskadebeteende och jämlik vård)

Kunskapsstöd om att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa och suicid, Folkhälsomyndigheten

Tidiga och samordnade insatser (TSI), Kunskapsguiden

Öppna skolan, MUCF

Digitala medier och barns och ungas hälsa – En kunskapssammanställning, Folkhälsomyndigheten

Här kan du läsa om hur ojämställdhet och ojämlikhet inom hälso- och sjukvården kan påverka psykisk ohälsa:

Kartläggning av könsskillnader i hälso- och sjukvården i Västra Götalandsregionen.pdf

(O)jämställdhet i hälsa och vård, SKR

Maskulinitet och psykisk hälsa, SKR

Långt bort men nära, Myndigheten för vård- och omsorgsanalys

Här kan du läsa om våldsutsatthet och psykiska konsekvenser av det:

Fysiska och psykiska konsekvenser av våldsutsatthet, Uppsala universitet

Vad är hedersrelaterat våld och förtryck?, Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck   

Unga hbtqi-personers utsatthet för våld, Uppsala universitet

Här kan du läsa mer om HBTQ-diplomering:

https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/amnesomraden/kunskapscentrum-for-sexuell-halsa/utbildningar/hbtq-diplomering/

Anslutna aktörer till målet

Trollhättans Stad, augusti 2024.

Borås Stad, september 2024.

Lilla Edets kommun, september 2024.

Göteborgs Stad, oktober 2024.

Tranemo kommun, oktober 2024.

Bollebygds kommun, november 2024.

Färgelanda kommun, december 2024.

Lidköpings kommun, mars 2025.

Svenljunga kommun, mars 2025.

Tjörns kommun, mars 2025.

Vänersborgs kommun, april 2025

Västra Götalands Regionen, mars 2025.

Essunga kommun, juni 2024.

Hjo kommun, maj 2025.

Lysekils kommun, maj 2025.

Skara kommun, maj 2025.

Öckerö kommun, april 2025.

(uppdaterad 2025-07-23)